נתניהו: החיסונים הראשונים - בינואר
(צילום: איתי בית און, לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (יום ה') כי החיסונים הראשונים נגד נגיף הקורונה של חברת "פייזר" יגיעו לישראל בחודש ינואר. "זה ילך ויגדל מחודש לחודש, ואנחנו פועלים להביא חיסונים גם ממקורות אחרים. כמה שיותר - יותר טוב", אמר ראש הממשלה בסרטון לאחר הדיון בקבינט הקורונה.
מנגד, גורמים במשרד הבריאות הבהירו בשיחה עם ynet כי לפי שעה לא נחתם אף הסכם עם החברה, שהודיעה ביום שני האחרון כי רמת היעילות של החיסון שלה עומדת על 90%.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו במעבדת בדיקות הקורונה בנתב"ג
(צילום: חיים צח, לע"מ)
"צריך להבין שכיוון שזה ייקח זמן בכל העולם - אנחנו צריכים לשמור על הכללים. אני עומד על כך שהיציאה מהמגבלות תעשה בצורה מדורגת ואחראית. אני רוצה לפתוח את הכלכלה, את המסחר ואת כל שאר הדברים - לא פחות מאחרים, אבל אנחנו חייבים לעשות את זה באחריות, כי אחרת פשוט נחזור בחזרה למקום שהיינו", הוסיף נתניהו בהתייחסו להנחיות הקורונה. "הפתיחה תעשה בצורה כזו – כאשר אנחנו פותחים משהו אנחנו גורעים משהו, כדי לצמצמם את סכנת התחלואה".
ראש הממשלה הוסיף כי ביקש לקבל הצעה לתוכנית מסודרת להרחבת הערים האדומות, שתאפשר להחיל הקלות על יתר היישובים. "אנחנו בודקים גם אפשרויות אחרות. נעשה את זה בצורה אחראית", אמר.
5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
ראש הממשלה ביקש גם להודות לפרויקטור הקורונה היוצא פרופ' רוני גמזו. "אני רוצה להודות לרוני גמזו על השירות המסור שהוא נתן למדינת ישראל, בזמנים לא קלים, ואני רוצה גם לאחל למחליפו נחמן אש הצלחה בתפקיד, תפקיד קשה", ציין. גמזו עצמו העריך הערב בתדרוך האחרון שלו בתפקידו כי החיסון הראשון נגד הקורונה יגיע לישראל דווקא באזור אפריל-מאי. "זו ההערכה שלי, ואל תצפו ממני לאכול את הכובע אם טיפה אטעה", הוסיף בהלצה.
ביממה האחרונה הפעיל נתניהו לחץ על חברת התרופות האמריקנית, בניסיון להשיג חיסונים של החברה לישראל. תוך יממה הוא קיים שתי שיחות עם מנכ"ל החברה אלברט בורלה. אחרי שיחה שקיים עם בורלה אתמול, הוא אמר כי הוא "משוכנע" שהמו"מ עם פייזר יושלם בהצלחה.
5 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
רוני גמזו
(צילום: ראובן קסטרו)

מדינות שונות בעולם, כגון ארה"ב, בריטניה, קנדה, יפן ואחרות, כבר חתמו על הסכם מקדים עם פייזר המאפשר להן קבלת חיסונים כאשר תקבל החברה אישור. האיחוד האירופי, למשל, יקבל 200 מיליון מנות חיסון עבור המדינות באיחוד ויש לו אופציה לרכישת עוד 100 מיליון. לישראל יש הסכם עם מודרנה ועם ארקטורוס האמריקניות המפתחות אף הן חיסונים לקורונה.
בשיחה עם ynet, אמר אתמול בכיר במערכת הבריאות בהתייחסו למו"מ עם פייזר כי "ביקשנו מספר גדול מאוד של חיסונים לשכבה מאוד גדולה של האוכלוסייה. אנחנו נקבל את המנות הראשונות ברגע שפייזר יתחילו להוציא את המנות מחוץ לארה"ב. אנחנו במקום טוב ברשימה. גם הכמויות הגדולות יגיעו בטפטוף משום שאין יכולת ליותר מזה. עד החתימה עובדים על זה מאוד חזק". לדברי אותו גורם, מדובר ב"עסקה גדולה מאוד, וזה לא חיסון זול, אנחנו קונים הרבה".
5 צפייה בגלריה
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה
(צילום: AP)
החיסון של פייזר דורש אחסנה והובלה של החיסון בהקפאה עמוקה, בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות. על כך אמר הגורם: "הנושא הזה עוד בטיפול, דרישות הקירור העדכניות מתחילות להיראות סבירות יותר. יש היערכות לכך". הוא הבהיר כי אינו יודע להגיד בדיוק מתי יגיעו החיסונים, "יש הרבה תקלות שיכולות לקרות בדרך וזה מרוץ מטורף. לגבי מועד החתימה, אנחנו עובדים על זה סביב השעון ואנחנו עובדים על זה מאוד חזק. יש רצון טוב של כולם וכולם מתכווננים".

הקבינט התפזר ללא החלטות

בצהריים דן קבינט הקורונה במצב התחלואה בישראל, בהיערכות לקבלת חיסונים וגם באפשרות של שלב הקלות נוסף. הישיבה הסתיימה ללא החלטות, נוכח התנגדות כחול לבן לסגר כללי. במקביל גם לא הוחלט על החזרת תלמידי כיתות ה' ומעלה לבתי הספר. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי הביעו תמיכה בקיצור הבידוד לשבעה ימים בלבד.
5 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
"פקידים יטיחו בחברי קבינט בתקשורת? לא מקובל"
(צילום: שמוליק דודפור)
לפני הישיבה שוחח שר הביטחון בני גנץ שלא השתתף בדיון עם שרי מפלגתו החברים בקבינט ופירט את הצעדים הדרושים כעת לשיטתו כדי למנוע עלייה בתחלואה. לדבריו יש לאשר מיידית את העלאת הקנסות ולהטיל יותר סגרים בערים אדומות. מנגד יש לדבריו לפעול לפתיחת החינוך בכיתות ה'-ו' והמסחר במרכזים פתוחים בערים ירוקות. גנץ סיכם עם השרים לקדם את הורדת הסף להכנסת יישובים אדומים לסגר, תוך הגברת הסיוע של פיקוד העורף ליישובים הללו. גנץ נכח בביקור בקפריסין, שם נפגש עם עמיתו הקפריסאי ועמיתו היווני.
שר הפנים דרעי מתח ביקורת על אופן ההתבטאות של בכירי משרד הבריאות ואמר בדיון: "אני ותיק מאד בממשלה ובקבינט ואני לא זוכר שפקידים בכירים, שכבודם במקומם מונח, הטיחו האשמות בחברי הקבינט, כמו למשל שהם יביאו עלינו סגר שלישי. אני יכול לקבל ביקורת של שר הבריאות, זה תפקידו, אבל שפקידים יטיחו בנו בתקשורת ובאופן גלוי האשמות כאלה - זה לא מקובל".
נתניהו הביע תמיכה בדברי דרעי ואמר: "אני מסכים לכל מילה שאמר השר דרעי בנושא דברי הפקידים נגד השרים. לא הייתה ממשלה שנתנה כך לפקידים להתבטא באופן חופשי. אני גם מסכים עם הצעתו של השר דרעי לקצר את הבידוד לשבעה ימים".