(צילום: שחר גולדשטיין)

מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך היה אולי הגורם הבולט שאותו האשים בשבוע שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו ב"הטעיה" בפרשת הירי באום אל-חיראן. לטענת נתניהו, האזרח שנורה, יעקוב אבו אלקיעאן, הוגדר כמחבל כדי לפגוע בו, בנתניהו. הבוקר (יום א') ענה לו לראשונה אלשיך בריאיון באולפן ynet, וטען ש"החברה הישראלית צריכה להתנצל בפני משפחת עמדי-לוי", השוטר שנהרג בדריסה באותו אירוע בינואר 2017.
"אני התעלמתי מהרבה מאוד מסעות הכפשה נגד מערכת אכיפת החוק, המשטרה, על רוני אלשיך וכו', זה לא באמת עניין אותי", אמר הבוקר המפכ"ל לשעבר. "זה מסעות של פייק ניוז עם הדהודים מכל עבר. לא באמת אפשר להלחם בדבר הזה. אני אקח גם את הדוגמה האחרונה, שמי שהביא את המידע באמת מאמין לכל החיבורים שהוא עשה ולכל החקירות של ראש הממשלה. אני משוכנע גם שראש הממשלה לא מאמין למה שהוא אמר. אחרת אני צריך להיות מודאג. ולכן חשבתי שגם הפעם לא צריך להגיב".
דברי נתניהו בשבוע שעבר

לאחר מכן הוסיף: "כשראיתי שיש אנשים שהם ישרי דרך, לא נאשמים בכלום, שמחלחל להם המסר שבעצם משטרת ישראל עלתה פה על עץ גבוה שאין לו שום בסיס, שהיה פה אירוע מצער, תאונה מצערת. אני חשבתי שזה לשפוך את הדם מחדש של השוטר שנהרג, של שני הפצועים שהיו לנו".
- בוא נעשה רגע סדר. אתה עדיין טוען שבאירוע הזה באום אל-חיראן היה פיגוע? "עד לרגע זה לא שמעתי ולו פרט אחד שמצליח להסביר את האירוע הזה בצורה אחרת מאשר דריסה מכוונת, ואני אסביר".
- רגע. גורמים מכל הרמות, כולל פרקליט המדינה שי ניצן, כולל אולי אפילו גם בשב"כ, אומרים שאין אינדיקציה חד משמעית לזה שאבו אלקיעאן היה מחבל, אולי אין גם אינדיקציה שהוא לא היה מחבל. ואתה אומר הוא היה מחבל ב-100%. "יש לי חדשות בשבילך. יש עמדה של מח"ש, ולכן קבע שי ניצן - מטבע הדברים זה לא היה ממש תפקידו, אז הוא לא רצה להיכנס בין שתי הערים - שיש אינדיקציות לכאן או לכאן ולכן לא ניתן לקבוע. בסדר גמור. האם עמדת המשטרה נשמעה אי פעם? התשובה שלי היא לא ואני אסביר למה.
"במשך כארבע שעות מרגע הדריסה לא יכולנו לפרסם שיש שוטר הרוג מפני שלא השגנו את אחרון בני המשפחה הגרעינית. במשך ארבע שעות הכותרות הדהדו – שני הרוגים בפעולת אכיפה באום אל-חיראן. זה נשמע רע מאוד. זה נשמע המשטרה שיורה 360 מעלות. זה כמובן לא ייצג את המציאות אבל היינו נאמנים לערכים שקודם כל מודיעים למשפחה, לא משנה מה המחירים.
"הארבע שעות האלה נוצלו היטב על ידי בעלי עניין להציג אותנו, המשטרה, כאלימה. בראשם ראש הרשימה המשותפת (איימן עודה, א"ש) עם התחבושת וכו'. ואנחנו נאלצנו לשתוק".
- אוקיי, עברנו את זה. הזרקור הוא על השאלה האם אבו אלקיעאן היה מחבל. אתה אומר לנו הבוקר הזה, אין לי ספק שהאיש היה לא תמים. "אני מוכן שכל אחד יבדוק את העובדות שאני מציג כרגע. רק אזכיר, שנה ושלושה חודשים נאלצנו להמשיך לשתוק, כי הייתה חקירת מח"ש. הסתפקנו באמירה שחקירה מתנהלת. אנחנו לא יכולים להתייחס. האמירה הכי קיצונית שאמרנו באותה שנה ושלושה חודשים – טרם נחשפנו לפרט כלשהו שסותר את ממצאי התחקיר הראשוני של המשטרה.
"הוצג בתקשורת כאילו מדובר באי הבנה על הכביש בין שוטרים לבין נוסע ברכב. האירוע מתחיל בעמידה ליד הבית של יעקב אבו אלקיעאן. ג'יפ עומד מונע, פנים החוצה. אורות כבויים. השוטרים מגיעים מהעלייה דרך הוואדי והשביל אל הג'יפ ובטווח אפס, בלבן של העיניים, מבקשים ממנו לדומם את הרכב. הוא מסרב. דופקים לו על החלון, מה שנקרא, למען הסר ספק, אתה רואה אותנו, 'דומם את הרכב', הוא מסרב.
"מנסים לפתוח את הידית של הדלת, כמובן היא נעולה, הוא מסרב לפתוח. הוא מדליק אורות ומתחיל בנסיעה לכיוון השביל. השוטר שעמד מאחור כבר הבין לאן זה מתפתח והכה עם הקת של הנשק שלו חזק על הג'יפ מאחור, בניסיון אחרון לעצור את הרכב. כמובן שהוא התעלם. הוא עלה על השביל, התחיל בנסיעה, השוטר שעמד על הכביש הבין כבר שמתפתח אירוע דריסה.
"אגב, הוא היה גם שם קודם, יעקוב אבו אלקיעאן, אבל אני לא רוצה להיכנס לשאלה הזאת ולהלאות את הציבור. ובשלב הזה השוטר יורה לכיוון הגלגלים על מנת לעצור את התפתחות הדריסה. הוא מאיץ את הרכב, סוטה מכיוון הוואדי אחרי זמן קצר ודורס את השוטרים שהגיעו. הוא דורס שלושה שוטרים. קצין שנפצע בינוני, שוטרת שנפצעת קל וארז עמדי-לוי ז"ל שנדרס ונגרר מתחת לגחון הרכב עד לוואדי למטה".
- כל זה במכוון? "כל זה קורה כאשר אי אפשר להסביר שיש פה אי-הבנה, שהוא לא הבין שמבקשים ממנו לא לצאת. השוטרים עומדים בטווח אפס, מדברים בלבן של העיניים. איזו אי הבנה יש פה? מה פה לא ברור? יש פה מישהו שסירב להוראת השוטרים".
- יש כאן דריסה מכוונת? "נכון".
- אגב, יכול להיות שהייתה מעין אי שפיות זמנית? יכול להיות שהוא התעצבן. "זה יכול לקרות בכל פיגועי התאבדות".
- נכון, אני שואל האם אתה מדבר על כך, בצורה חד משמעית שהדריסה הזאת הייתה פיגוע? ז"א אפשר להשתמש בביטוי הזה? "זו נקודה מאוד חשובה כי מי שלא מצוי בחומר חושב שפיגוע זה משהו שכולם רואים לכל אורך הדרך מה קורה במוחו של המפגע. התשובה היא לא. יש כל מיני סוגים של מפגעים. לעולם לא נדע מה היה הטריגר שגרם לו לעשות את זה. איש לא יודע אם ללא הריסה באום אל-חיראן הוא לא היה מגיע לאירוע הזה.
"אני מכיר מאות פיגועי התאבדות, עשרות פיגועי דריסה ואת הרקע שלהם, ואי אפשר לדעת מה הטריגר שלהם. מה כן אפשר לדעת? אפשר לדעת שלא הייתה פה אי הבנה אלא דריסה מכוונת. ובעליל זו הייתה מסקנת מח"ש. מדוע? מפני שמח"ש כתבה שחור על גבי לבן שאין מקום לפתוח בחקירה ואף לא אחד מהשוטרים כולל השוטר שירה מאחור. לא נחקר תחת אזהרה".
4 צפייה בגלריה
רוני אלשיך
רוני אלשיך
רוני אלשיך באולפן ynet, הבוקר. "נשפך דמו של ארז עמדי-לוי שוב"
(צילום: דולב ג'ולי)
- אז למה כעסת כל כך על מח"ש? למה באו ההתבטאויות החריפות שלך נגד מח"ש עד כדי כך ששי ניצן נקלע לתוך הירי הדו-צדדי הזה? "אל תיתן לבלה בלה לבלבל אותך. נעשה לך סדר".
- אתה קורא לסיפורים מהשבוע שעבר בלה בלה? "ממש. אני אסביר. בסופו של דבר מח"ש קבעה שכל השוטרים הבינו שמדובר בסכנת חיים, וגם הירי של השוטר מאחור עוד טרם תחילת הדריסה בפועל, היה מוצדק. הוא אפילו לא נחקר באזהרה. אז לכולם היה ברור שזו דריסה מכוונת.
"בסמוך לאירוע הדריסה יצא דו"ח סקירה מודיעינית שקבע שבכ-60% מפיגועי הדריסה אין שום מידע מקדים או אינדיקציה מודיעינית מעבר להתרחשות הדריסה עצמה. במקרה הזה הוא שייך ל-40% ואני אסביר למה. לאבו אלקיעאן היו בבית שפונה מתכולתו שלושה ספרים של איסלאם פונדמנטליסטי שעוסקים בחיים שלאחר המוות. באחד מהם יש פסוק שעוסק ברגע המוות. הוא היה מסומן בעיפרון ולידו הערה בכתב יד – ללמוד בע"פ. בכתב יד".
- שלו? "אני לא יודע, זה שכב למראשותיו. מישהו עסק בזה".
- אתה אומר שהאיש הזה בטרם קרה האירוע הזה, קרא אולי מדי ערב, אולי מדי יום, ספרים על החיים אחרי המוות, כולל מה קורה ברגע שאתה מת? "קודם כל הוא נחשף לזה, לא סתם שם את זה למראשותיו, לא סתם שמר שלושה גזרי עיתונים של ישראל היום, זה פורסם אגב בתקשורת, שהכותרות שלהם היו 'פיגוע דאע"ש' בהפלת מטוס ופיגוע דריסה בחברון".
- אבל זה גם יכול להיות נסיבתי. "הכול יכול להיות".
- אתה יכול להיכנס לספרייה שלי ולמצוא כמה ספרים שאולי לא תאהב כחוקר משטרה ושב"כ. "לא מדובר בספרייה, ולא מדובר בערימת עיתונים, אלא בשני פרטים שמופיעים בזירה מפני שהבית פונה. אז אתה מבין שכנראה זה בכל זאת קשור איכשהו להשראה. שוב אני אומר, אני מציין רק עובדות, לא פרשנות, אינני יודע אם זה חצי שנה, שלושה חודשים, באותו ערב, באותו שבריר שנייה, קשור או לא קשור.
"אני מכיר את התאוריות, אגב, אף אחת מהן לא הוכחה, שקודם כל פגעו בו ואז הוא איבד שליטה. אין שום אינדיקציה איזה כדור פגע בו קודם, השוטרים דיווחו שפגעו בגלגלים, אולי איזשהו כדור פגע בו או לא פגע בו, אנחנו לא יודעים. אבל מה כן? אין שום אינדיקציה שמסוגלת להסביר את זה אחרת מאשר דריסה מכוונת, והמאמץ שנעשה על מנת להכפיש את המשטרה לא קשור לעובדות".
4 צפייה בגלריה
יעקוב אבו אלקיעאן
יעקוב אבו אלקיעאן
יעקוב אבו אלקיעאן. "לא הוכח שקודם פגעו בו ואז הוא איבד שליטה"
- בשבוע שעבר היו פרסומים של עמית סגל, אתה קראת להם בלה בלה בלה. מה דעתך על הניסיון לקשור בין הפרשה הספציפית הזו לבין חקירות נתניהו? "לא ראוי להתייחסות. איך זה קשור? תגיד, האם ראש הממשלה דיבר איתי על פיגוע באום אל-חיראן אי פעם?".
- לא דיבר? "התשובה היא לא".
- לא שאל אותך? "לא. מעולם. האם לשכת ראש הממשלה פועלת ישירות מול לשכת מפכ"ל? התשובה היא לא. האם הוא דיבר עם השר גלעד ארדן? יכול להיות. האם השר ארדן דיבר איתי? עשרות פעמים".
- הוא גם קרא לזה פיגוע. "נכון. על מנת לוודא שכל פרט שאנחנו יודעים הוא יודע".
- אבל רה"מ אומר, אמר נדמה לי שלוש פעמים בהודעתו: אני שלוש פעמים... "הוטעיתי על ידי המפכ"ל. כמובן לא נכון".
- שקר מוחלט? "לא דיבר איתי על אום אל-חיראן מעולם".
- רה"מ לא דיבר עם מפכ"לו בעניין אום אל חיראן, בניגוד למה שאמר במו פיו בשבוע שעבר, שרוני אלשייך הטעה אותי. שקר? "שקר. הניסיון לקשור את הפרשה הנוראית הזאת לסוגיית חקירות רה"מ הוא הרי מופרך בעליל. לא הייתי מתייחס אליו לולא היה נשפך דמו של ארז עמדי-לוי שוב. לא הייתי מטריח את עצמי, זה לא שווה התייחסות".
4 צפייה בגלריה
ארז עמדי לוי. "שיחה עם אביו הביאה אותי לאולפן"
ארז עמדי לוי. "שיחה עם אביו הביאה אותי לאולפן"
ארז עמדי לוי. "שיחה עם אביו הביאה אותי לאולפן"
- אתה אומר שההתנצלות צריכה להיות לא למשפחת אבו אלקיעאן אלא למשפחת לוי. "מה שהביא אותי לאולפן זו שיחה מצמררת בטלפון עם מאיר, אביו של השוטר. נשפך דמו לאורך התקופה, מפני שכל הזמן היו כל מיני 'הדלפות' מרושעות. אבל הוא אמר לי משפט כזה: 'אני מוכן לשלוח בחזרה את מכתב התנחומים של ראש הממשלה הנושא את הכותרת: מחבל בן עוולה. למחוק את השם של בני היקר, שיכתוב בתוכו יעקוב אבו אלקיעאן וישלח למשפחתו'. נעתקה נשימתי.
"זה משפט מצמרר. זו לא פעם ראשונה, אנחנו משוחחים במפגשים עם משפחות שכולות, אני יודע שהוא כואב את כל מה שעבר כל התקופה, הוא יודע שאנחנו שתקנו כי לא הייתה לנו ברירה, הוא כן שמע את השוטרים בביקורים ושאל שאלות קשות וקיבל תשובות בלבן של העיניים. אבל אנחנו שתקנו והסברנו שאנחנו לא יכולים לדבר והבטחתי שכשנוכל לדבר נאמר את גרסתנו וגם הבאתי אותה לידי ביטוי, אמנם בקצרה, בספר".
אם אתה עומד עכשיו מול האלמנה של אבו אלקיעאן, מה אתה אומר לה? "אני אומר לה שבסופו של דבר כל הממצאים מראים שבעלה יצא לדריסה מכוונת. נפש האדם כל כך מורכבת והטריגר לעשות משהו כל כך מורכב... אז אני לא יודע מתי זה קרה, אבל אני יודע שבעלה יצא לדריסה מכוונת.
"אני רוצה להזכיר לכולם, גם זה פורסם, שעצרנו לחקירה מורים בבית ספר שבו הוא לימד, חקירת שב"כ, שישה מורים שלימדו אידאולוגיה של דאעש ונגדם הוגשו כתבי אישום. אבל מעולם לא ראינו לנכון להכפיש אותו, לצאת באיזה כותרות. אנחנו רצינו להגן על חלל משטרת ישראל שנהרג בדריסה מכוונת. זה היה כל תפקידנו".

"דיברתי נגד מח"ש רק בחדרים סגורים"

אלשיך טוען כי הפרסום על דברי ניצן נגדו בפרשת אום אל-חיראן "ניסה להראות שיש פה לא רק טעות של המשטרה, טמטום של המפכ"ל, יש פה בכלל שחיתות. איך ייתכן שהמפכ"ל לא נחקר על האירוע הזה?", הוא שואל בציניות. "דווקא מח"ש שהייתה מושא לחקירה ממלכתית נדרשת, פתאום הציטוטים ממנה הופכים להיות אלה שמוכיחים שמשטרת ישראל היא המושחתת. אז זה משעשע כשלעצמו. אבל עוד יותר משעשע - הציטוטים התייחסו לפגישה על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה, שהייתה ביוזמתי, אחרי שפשוט הייתי בשוק ממעשים פסולים של מח"ש, שהצטברו לאורך זמן אבל הפיק שלהם היה תוך כדי החקירה, וההדלפות, כשאנחנו יושבים ושותקים. ועמדתנו התקבלה אצל היועץ המשפטי לממשלה ונקבעו כמה סיכומים בעקבות המלצותינו כדי לייצר מערכת מאוזנת, שגם אפשר להתלונן על מח"ש".
4 צפייה בגלריה
שי ניצן. קרא להתנהלות אלשיך "שערורייתית"
שי ניצן. קרא להתנהלות אלשיך "שערורייתית"
שי ניצן. קרא להתנהלות אלשיך "שערורייתית"
(צילום: יאיר שגיא)
- מח"ש זה מנגנון רקוב? "אני חושב שמח"ש עשתה כברת דרך בתקופה האחרונה, בראשותה של קרן בן מנחם".
- אומרים שאתה פעלת למנות אותה, שהיה לך אינטרס למנות מישהי לא מתאימה לתפקיד, שהיו יותר מתאימים ומנוסים. "היות ולא אני ממנה, עם כל הכבוד מפכ"ל כוחו מוגבל, בטח בלמנות מישהו שאמור לטפל במשטרה, אני טענתי שמשטרת ישראל צריכה מח"ש חזקה. בכל במה, מול השוטרים, ולכן גם לא דיברתי סרה במח"ש בציבור אף פעם".
- אתה כן תקפת את מח"ש. שי ניצן מדבר על התנהלות שערורייתית של אלשיך, שדיברת על מח"ש. "לא דיברתי בתקשורת, דיברתי על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה, זה המקום לדבר, לא בתקשורת, מי שדיבר בתקשורת זה מח"ש. אנחנו שתקנו. אני הסברתי גם כשהשוטרים באו אלי עם סיפורים מסמרי שיער. תמיד אמרתי: משטרת ישראל צריכה מח"ש חזקה. היא אמנם עצמאית אבל היא כלי חשוב של המפכ"ל על מנת לשמור על הנורמות של המשטרה.
"המקום שבו היו ההתבטאויות הקשות והאמירות השערורייתיות, היו על שולחן היועץ המשפטי לממשלה, עם בכירי מח"ש, עם עוזריי, עם היועץ המשפטי לממשלה ועוזריו, שם אמרתי מה שאמרתי ואני עומד מאחורי מה שאמרתי. לא כולם צריכים לקבל את דעתי, אבל רק שם התבטאתי". (בפרסום נטען שהדברים נאמרו בשל הדלפות מכיוון המשטרה נגד מח"ש - א"ש).
"רוני אלשיך, מתנחל של 25 שנה, שחלק מילדיו מתנחלים, החליט שהוא נלחם בימין וכל הימין עומד למשפט. אתה קונה את זה? מי שקונה את זה שיבושם לו"

- לגבי מה קורה סביב תיקי רה"מ. גם הסיפור של רוטנברג, החוקר ובן הזוג של ג'ודי ניר מוזס שלום, שהייתה לו נגיעה או לא, אשמח אם תבהיר. האם ידעת שיש שם ניגוד עניינים לחוקר הזה? "חד משמעית לא".
- אז למה זה לא נחקר? מח"ש אמרו שיש עילה לחקירה. "המשטרה טיפלה בזה, בשל חשש לניגוד עניינים עתידי. אפשרות רחוקה שמא משהו יקרה בתיק 2000 שעוד לא נחקר ועוד לא נפתחה חקירה ויכול להיווצר ניגוד עניינים. לכן השוטר הזה קיבל הערה לתיקו והורחק מהתיקים כאשר זה הגיע למפקדים והשוטר שמר על זה. הוא טען שבעתיד הוא היה משמיט את עצמו כדי לא להיכנס לניגוד עניינים. זה לא ריצה את פיקוד המשטרה. המשטרה נקטה צעד משמעתי והרחיקה אותו וכתבה הערה לתיק. הוא לא היה מעורב בשום צורה ואופן. כיבדתי את החלטת המפקדים ובזה הסתיים העניין".
- אתה יכול להגיד לציבור שהוא לא נגע בתיקי רה"מ, בטח לא בתיק 2000 ולא בתיקים אחרים, וניגוד העניינים שלו לא התממש אפילו לשנייה אחת? "ככל שידי מגעת, אני לא מוצא שום דרך שבה התבצע או התממש ניגוד העניינים, אפילו לא לעשירית השנייה. זה שהמשטרה דורשת סטנדרטים, משוטר, מקצין, וכשהוא לא עומד בסטנדרט הזה הוא מקבל על הראש, צריך לתת מחיאות כפיים למשטרה. אני לא מכיר את זה במערכות אחרות".

"ההיסטוריה תשפוט את מי שהתקרנף"

- אתה חושש שרה"מ יימנע מלהגיע לבית משפט? אתה חושש שיש כאן תהליך שמנסה להוביל בסופו של דבר לנקודה שבה הוא לא מתייצב למשפטו? "לצערי זה נראה ככה. יכול להיות שיש פרשנים טובים ממני. זה באמת איום ונורא. הטענה שלי זה לא לראש הממשלה, הוא מתנהג כמו חיה פצועה, מגן על עצמו. הטענה שלי כלפי הסובבים שמשתפים פעולה, משחקים את המשחק. הם לא מאמינים לו, אני יודע את זה, מחלקם בארבע עיניים".
- שרים? "בוודאי. לא כולם. אני מדבר על השרים הבכירים, אלה שאני בהחלט מעריך אותם, עושים עבודה טובה. שותקים. השתיקה הזאת היא שתיקה שאיננה מקובלת והיא מסוכנת לחברה הישראלית. בסופו של דבר ההיסטוריה תשפוט את מי שפעל בידיים נקיות ומי שהתקרנף".
- אם נתניהו מגיע למשפט אתה חושב שהוא יורשע? לפי החומר שאתם אספתם. בסוף בית המשפט תפקידו להכריע, לא תפקידה של המשטרה ולא של הפרקליטות. אבל המשטרה ואחריה הפרקליטות, לולא היו מבינים שיש סיכוי גבוה להרשעה, לא היו מגישים כתב אישום. לכן עצם הגשת כתב האישום מעידה בעליל שזאת תפיסתם על פי הבנתם. האם ביהמ"ש חייב לקבל את זה? התשובה היא לא. בשביל זה יש בית משפט, אנחנו מדינה דמוקרטית, כל אחד עושה את תפקידו".
- אבל עומד רה"מ אחת לכמה זמן מול המצלמות ואומר תפרו לי תיקים, לחקור את החוקרים. מה דעתך על האמירה הזאת? "רוני אלשיך, מתנחל של 25 שנה, שחלק מילדיו מתנחלים, החליט שהוא נלחם בימין וכל הימין עומד למשפט. אתה קונה את זה? מי שקונה את זה שיבושם לו. מדובר במערכת עם איזונים ובלמים, שאגב נבנו לאורך השנים, גם על סמך כשלים, גם על סמך דברים פחות טובים שהיו בעבר. היכולת של אדם לקחת משהו בתוך כל המערכת הזאת מאיזה שיקולים או אינטרסים אישיים, פשוט לא קיים.
"האם יכול להיות שמישהו יש לו מחשבות כאלה, מתפלל שמשהו יקרה או לא? כולנו בני אדם. האם אני יודע מי האנשים שיושבים סביב השולחן כאשר אני מקבל החלטות? יושבים עשרים אנשים סביב השולחן, אני יודע מה דעותיהם הפוליטיות? האם אני רוצה לדעת מה דעותיהם? האם מקובל במשטרה לדבר על דעות פוליטיות? התשובה היא לא.
"גדלתי כל חיי בארגונים ממלכתיים, משך שנים ילדיי לא ידעו מה אני בוחר, שמא זה יהפוך לשיחה באיזשהו מקום ואני אאבד את הלגיטימיות שלי לפעול בצורה ממלכתית".
- האם האמירה לחקור את החוקרים מסוכנת? הרי אין מערכת שאי אפשר לבדוק או לחקור. אתם צריכים להיות הראשונים שאומרים: תבדקו, הכל בסדר. "כל מערכת יש בה קלקולים וכל מערכת צריכה להיבדק. זו הייתה טענתי מול מח"ש. אני חושב שהם עשו כברת דרך ובדקו את עצמם ונעשו דברים חשובים. השאלה מי בודק. בודקים בידיים נקיות, או בודקים כאשר יש נאשם בשוחד מרמה והפרת אמונים שעכשיו מוביל את הבדיקה הזאת?".
- למה אתה מתנגד למפכ"ל חיצוני? נדמה לי שאתה העברת את הניצבים שלך בדיקות פוליגרף שדלפו, אתה באת מבחוץ, למה אתה אומר שלא טוב להביא מישהו מבחוץ? "אמרתי מהדקה הראשונה שנכנסתי למשטרה שהמשימה שלי תהיה שיהיה בסוף מפכ"ל מבפנים. להביא מפכ"ל מבחוץ צריכה להיות סיבה מאוד קיצונית. במקרה אז היה משבר הניצבים, באמת תחושה של חוסר אמון במשטרה, בתחום הנורמטיבי. עסקתי בו הרבה, זה הסיבה לבדיקות המהימנות, הפוליגרף".
- איך הן דלפו? "לצערי כאשר חומרים יוצאים מחוץ לכתלי המשטרה לאיזשהו דיון שבו צריך להמליץ לשר ימינה או שמאלה, מי כן, מי לא, וכו' וכו', המשטרה מפקיעה על הדבר הזה שליטה. האנשים שעוסקים בזה במשטרה נבדקים בעצמם".
- פוליטיקאים הדליפו? "אני לא אמרתי פוליטיקאים, זה יכול להיות גם פקידים שיושבים במשרד, אני לא מאשים פוליטיקאים. לצערי, וזה נחשף גם בוועדה בכנסת, מעגל האנשים שנחשפו במשרד לביטחון פנים לממצאי בדיקות הפוליגרף היה בלתי סביר בעליל. המשטרה בודקת את האנשים שלה, האנשים האלה אינם נבדקים. כאשר מישהו בתוך יחב"ם חושב, מהגג להדליף, הוא יודע שהוא יפגוש את זה בבדיקה הבאה, ולכן האיזונים והבלמים הם מאוד חשובים".
תיק הצוללות, תיק המניות. אוטוטו תם זמנם, מה שנקרא. האם אתה חושב שהיה צריך לחקור את זה, האם חקרתם את הנושא הזה? "היות והדברים נחשפו לאחר שפרשתי אז אני לא יודע במה מדובר, אני ניזון מהתקשורת כמו כולם".
- את רה"מ לא חקרתם בתיק הצוללות. "אני מדבר על המניות כרגע, זה נחשף, כל הסיפור של מבקר המדינה וכו'. אין לי מושג אם המשטרה עשתה את זה או לא, לא מקובל לעדכן מפכ"ל שיוצא, גם לא בזמן שהוא בחופשת הסתגלות ולכן אין לי מושג. אני רק מאמין שאם העובדות שפורסמו נכונות - הן ייחקרו על ידי המשטרה. אני יודע איך עובדת המערכת, ואני יודע שהיא לא תטייח שום דבר שהוא חשד סביר. אם הפרסום איננו נכון אז כמובן אני לא יכול להתייחס לזה, אבל אני מאמין שהדברים ייבדקו".
- עם כל ההתקפות וכל מה שאתה קורא "בלה בלה", האם עדיין יש שומרי סף בישראל? "אני רוצה להאמין שעמוד השדרה עדיין קיים, למרות כל ההתקפות. כי אני חושב שאם לא כך, מצבנו מאוד מאוד מסוכן".
מהליכוד נמסר בתגובה: "רוני אלשיך ממשיך לפזר שקרים מופרכים נגד ראש הממשלה נתניהו כדי לזכות בחסינות תקשורתית ומשפטית. אלשיך הבין שכדי להתחמק מהחקירות נגדו הוא צריך למסור לתקשורת ולשמאל את ראשו של ראש הממשלה באמצעות שקרים ועבירות פליליות.
"בניגוד לדבריו של אלשיך, ראש הממשלה פנה לשר הבט״פ שלוש פעמים שחזר ואמר שקיבל מידע מהפיקוד הבכיר של המשטרה שמדובר בפיגוע טרור ולא בדריסה בשגגה. נדרשת חקירה מיידית ועצמאית לבדוק את 'האופן השערורייתי בו פעל אלשיך' כפי שאמר חברו שי ניצן".
אלמנתו של אבו אלקיען, אמל, טענה בתגובה לדברי אלשיך כי "אנחנו לא שמים ספרים מתחת לכרית. אין לנו פסוק בקוראן שקורא למוות. אני לא מכירה אותו. אם אלשיך והשוטרים מצאו משהו, למה לא הראו לכולם? אשמח שיראו ויציגו את הספרים. אנחנו יודעים את האמת. הוא עשה מספיק בושות ושיקר מספיק. זה כל מה שיש לי לומר".
אחיו של אבו אלקיעאן, ג'בר, תקף גם הוא בחריפות את אלשיך ואמר כי "אני חושב שכל המדינה יודעת בדיוק מה קרה שם. חבל שמפכ"ל המשטרה לשעבר, במקום לצאת גדול ממשיך להיות קטן ונבזי, וממשיך לצערי לשקר במצח נחושה ולפגוע במשפחה וביעקוב".
האח הוסיף: "אנחנו דורשים התנצלות מאלשיך והתנצלות של האחראים על רצח יעקוב ומבקשים להקים ועדת חקירה בלתי תלויה בראשות שופט בדימוס. מדובר בהשמצות והשתלחויות חסרות רסן. יעקוב נורה סתם והרכב שלו הידרדר ללא שליטתו וכנראה פגע בשוטר, שהוא גם קורבן של כל האירוע".