ד"ר שרון אלרעי בריאיון לאולפן ynet
(צילום: אלכס גמבורג, שרון שדה)

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי, סיפקה הבוקר (יום ב') תמונת מצב עדכנית לקראת פתיחת שנת הלימודים והתייחסה גם לסוגיית הטיסות לאומן שבאוקראינה. בריאיון לאולפן ynet היא אמרה כי "קיים סיכון משמעותי בטיסות לאומן. אוקראינה ארץ אדומה והתחלואה בקורונה שם גבוהה".
ד"ר אלרעי, שמונתה בחודש שעבר לתפקיד והחליפה את פרופ' סיגל סדצקי, אמרה עוד: "זה מאוד ברור למה לחסידי ברסלב יש הצורך והרצון לנסוע, ואנחנו מאוד מודעים ואמפתיים לזה, אך עם זאת זה מהווה כרגע סיכון לתחלואה מאוד משמעותית ואנו מבקשים להימנע מזה השנה".


ד"ר אלרעי נשאלה האם היא חשה שאין גיבוי מספק לפרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, ולמשרד הבריאות, בכל הקשור לניהול המשבר. "אנחנו צריכים לעשות את החלק המקצועי שלנו ולהציג את עמדתנו והסיכונים", השיבה.
"כמובן שלממשלה בסוף יש זכות להחליט משהו אחר ולהתחשב בסיכונים אחרים", המשיכה ד"ר אלרעי. "עמדתנו המקצועית אחת וברורה - הטיסות האלה כרגע מסוכנות. אני חושבת שבממשלה מתחשבים בסיכונים אחרים וברצונות של אוכלוסיות מסוימות - אבל צריך לאזן את זה".
לדברי ד"ר אלרעי, ההערכה היא ש"ברגע שיחזרו אנשים ששהו עם עשרות אלפים יחד במקום צפוף והגיעו ממקום עם תחלואה גבוהה - הסיכון לתחלואה גבוה מאוד. אנחנו עובדים על החישובים המדויקים".
ד"ר אלרעי נשאלה גם על הבדיקות שנדרשים לעבור הנוסעים לפני טיסה לחו"ל. "הרצון העז לפתוח את השמיים בסוף אוגוסט גרם לזה שאפשרנו כהנחיה לעשות בדיקה לפני הטיסה לפי דרישת מדינת היעד. בהתחלה נדרש שזה יהיה על רופא המשפחה, ובמקביל סידרנו מהלך שבו בתי החולים ייקחו חלק בנטל הזה ויעשו זאת במסגרת מימון פרטי", היא אמרה. "השלב הבא, אתמול יצא קול קורא למעבדות פרטיות, ואז זה ייעשה רק במעבדות פרטיות. אנחנו מתווים את התהליך תוך כדי ריצה".
-כמה זה יעלה? "289 שקלים לדיגום ולבדיקה".
-מומחים אומרים שגם בבתי החולים המשאב מוגבל והם זקוקים לבדיקות האלה. "ולכן אמרתי, הקול קורא למעבדות פרטיות שיעשו את הבדיקות האלו, יצא אתמול".
בכירת משרד הבריאות התייחסה גם לאפשרות של סגר בחגים: "אנחנו מנסים להימנע מזה. אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות בסגר בחגים. צבע אדום ב'רמזור' זה לא עונש". עם זאת, היא הוסיפה כי "אתמול ראינו בדאגה עלייה בשיעורי התחלואה בקרב בני 70 ומעלה - ויכול מאוד להיות שתהיינה בהמשך הגבלות ספציפיות לאוכלוסיות בסיכון".
-מה למשל? "כמו למשל לבקש מאנשים עם מחלות רקע ומעל גיל 65 להישאר בבית. כרגע אנו לא אומרים את זה, אבל עוקבים מאוד מקרוב אחר הנתונים - וברגע שזה יידרש נוציא גם את ההנחיה הזו".
-עד כמה אנו קרובים לנקודה הזו,להערכתך? "שיעור התחלואה בקבוצה הזו החל לעלות אתמול, אז אנו עוקבים מקרוב. לא נעשה שינויים בהנחיות אחרי יום אחד שראינו שינוי בתחלואה - שיכול לנבוע מכמה בתי אבות שבהם פתאום נדבקו מבוגרים האחד מהשני. אנו עוקבים וניתן את ההנחיות הנכונות לציבור".
ד"ר אלרעי נשאלה עד כמה היא מודאגת מהפוטנציאל של עלייה בתחלואה עקב פתיחת שנת הלימודים: "כשאנו מסתכלים על הנתונים של הגל הראשון ותחלואה בקרב ילדים אנו רואים שבקרב ילדים קטנים שיעור התחלואה היה נמוך משיעורם באוכלוסייה - כלומר הם היו פחות חולים. לעומת זאת, גיל 14-13 ומעלה, כלומר בכיתות ז'-ח', אנו רואים עלייה בתחלואה. משם השיעור הולך ועולה.
"פתיחת שנת הלימודים כנראה לא תשפיע רבות, אך בגלים רחוקים יותר - ילדים קטנים יכולים להדביק את הוריהם או את הסבים והסבתות עם מחלות רקע. אנחנו מאוד מודעים לזה. כמו שפתחנו את השמיים ואנו עוקבים מקרוב אחר נתוני התחלואה בקרב הנוסעים והשבים - כך יהיה גם עם בתי הספר. אנחנו מאוד זהירים".
הבוקר הנחה משרד הבריאות את בתי החולים ליישר קו בעניין פרידות משפחות מיקיריהם, חולי קורונה לקראת מותם - ולהתיר להם להיפרד מהם תוך שמירה על כללי המיגון והבטיחות.
לעיון בהנחייה - לחצו כאן.
"בעת האחרונה הגיעו אלינו מספר פניות ממשפחות של חולי קורונה על ערש דווי", כתבה ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות "בנוגע לאפשרות של פרידה מיקירם. אציין כי חלק ניכר מבתי החולים מאפשרים פרידה כזו. אבקש מכל בית חולים, שטרם מאפשר פרידה מבן משפחה על ערש דווי, לפעול על מנת לאפשר פרידה זו למשפחה המעוניינת בכך תוך שמירה על כללי הבטיחות והמיגון הנדרשים".
בינתיים, עדכן הבוקר משרד הבריאות את נתוני התחלואה בקורונה בישראל: מאתמול אובחנו 962 בני אדם כחיוביים לנגיף מתוך 13,245 תוצאות בדיקות שהתקבלו. כמו כן, 411 חולים במצב קשה, מתוכם 116 מונשמים. 839 בני אדם נפטרו במצטבר מפרוץ המגפה.