מהומות בלוד בעקבות הרצח הבוקר
(צילום: אבי חי )

רצף החיסולים בקרב משפחות הפשע בלוד לא הפתיע את התושבים בעיר, שכבר כמה חודשים מרגישים את המתיחות מבעבעת מתחת לפני השטח. "כבר חודשים אנחנו צועקים על המצב, כל מי שגר בלוד ידע שיום כזה יגיע, אבל לאף אחד לא היה אכפת", הם אומרים. "העיר שלנו הפכה לשדה קרב", סיפרו תושבים בשיחות אחרי הרצח והחיסול, ואף פתחו קבוצת וואטסאפ שנקראת "תושבי לוד נגד אלימות". הסכסוך בין משפחות א-זבארקה לאבו סעלוק, שהתפרץ אתמול, כבר גבה את חייהם של תשעה בני אדם, ושל גבר נוסף שנרצח בשוגג.
יום הדמים החל אתמול לפנות בוקר (ב') עם הירצחו של סלימאן א-זבארקה, שנורה למוות במכונית באזור התעשייה בעיר. שעות ספורות אחר כך נרצח בכביש 6 עומר אבו סעלוק, בן 16, בירי שכוון לעבר שיירת המשפחה שעזבה את העיר בגלל המתיחות, כשהיא מלווה על ידי משטרה. ההערכה היא שהירי בכביש 6 היה נקמה על הרצח של א-זבארקה. בני משפחת אבו סעלוק הציתו בתגובה רכב של המשפחה היריבה סמוך לתחנת המשטרה בעיר.
בינתיים המשטרה עצרה שני אחים המקורבים לנרצח א-זבארקה, בחשד למעורבות בחיסול כמה שעות לאחר מכן, והאווירה בעיר נשארה מתוחה מאוד. עשרות שוטרים ולוחמי מג"ב נראו ברחובות לוד ובמשטרה נערכים ללוויות שצפויות להיערך בימים הקרובים.
5 צפייה בגלריה
סלמאן אלזבארקה
סלמאן אלזבארקה
סלימאן א-זבארגה. נרצח בלוד
5 צפייה בגלריה
עומר אבו סעלוק
עומר אבו סעלוק
עומר אבו סעלוק. נרצח בכביש 6
5 צפייה בגלריה
בעקבות הרצח בלוד הבוקר מהומות בעיר
בעקבות הרצח בלוד הבוקר מהומות בעיר
כוחות משטרה בלוד, אתמול
(צילום: אבי חי )
5 צפייה בגלריה
אינפו ה שאלות ה קשות שאלה קשה חיסול רצח ירי יריות כביש 6 מגזר ערבי ערבים ליווי משטרה שוטרים שיירה
אינפו ה שאלות ה קשות שאלה קשה חיסול רצח ירי יריות כביש 6 מגזר ערבי ערבים ליווי משטרה שוטרים שיירה
השאלות הקשות על החיסול בכביש 6
"המזל שלנו הוא שהרצח בכביש 6 זו בכלל פשלה של המשטרה", אמרה מיכל, תושבת העיר. "פגעו להם באגו ועכשיו הם אולי יתחילו באמת לטפל בסיפור הזה של הפשע ברחובות לוד".
בחודשים האחרונים מדווחים תושבי לוד כמעט מדי ערב על צרורות של ירי שנשמעים ברחבי העיר. בשבוע שעבר התווספו גם הצתות של כלי רכב. "אנחנו כבר חודשים צועקים, אבל אף אחד לא מקשיב", אמר קובי, תושב העיר. "הפגנו מול המשטרה בשבועות האחרונים – אבל אין להם את כוח האדם לטפל באלימות בעיר. זו צריכה להיות החלטה לאומית שתבוא מראש הממשלה".
"כשרצו לחסל את הכספומטים בלוד בא ראש הממשלה נתניהו והתחילו לעשות חריש עמוק על העיר", הוסיף קובי. "אם אתה רוצה לפגוע במשפחות הפשע צריך לפגוע להם בכסף, לתת קנסות על בנייה לא חוקית, להשתמש במס הכנסה. ככה מתלבשים עליהם".
5 צפייה בגלריה
הצתת כלי רכב בלוד
הצתת כלי רכב בלוד
הצתה של כלי רכב בלוד, בשבוע שעבר. "אין למשטרה את כוח האדם לטפל באלימות בעיר"
תושב אחר הגדיר את המצב בעיר כברדק. "מה שקרה פה צריך להרעיד את כל המדינה, למישהו כיף שזו החצר האחורית שלנו. צריך להכניס את שייטת 13 לעיר, לא את מג"ב. לשוטט פה עד שיוציאו את כל כלי הנשק, כי עד שלא נוציא את האנשים הרעים מהעיר זה לא ייגמר".
לדבריו, הוא לא מפחד על חייו האישיים, אבל כן חושש לילדיו. "הבת שלי נסעה לדואר אז אמרתי לה שתפקח שבע עיניים. הרי יורים, ואם יהיה כדור טועה ויהרוג מישהו, מה יעשו?".
גם שרגא פישל מפנה אצבע מאשימה למשטרה ולממשלה. "יש לנו סיוט שהם לא מצליחים לפתור. במשטרה מפחדים להיכנס לאזורים ערביים בעיר ובצדק. היום היה השיא, אבל זו מלחמה רבת שנים. בכל חודש יש פה רצח, ואז מגיע פיצוץ כמו זה".
מפקד מחוז מרכז של המשטרה מתייחס לאירועים בלוד
(צילום: נדב אבס )

"זה הזוי. אנחנו עיר במרכז הארץ שסובלת ממטחי יריות בכל יום, אין לזה אח ורע בעל הארץ", אמר מנחם, תושב העיר. "אני מפחד על המשפחה. כמה זמן אפשר להשאיר את הילד בבית? בשנים האחרונות, ובמיוחד בחודשים האחרונים, אי אפשר ללכת למגרש כדורגל או לפארקים בשכונת גני אביב".

"אם לא יטפלו בסכסוך, אולי אני ארצח"

גם בשכונות הערביות של לוד נשמעה ביקורת חריפה כלפי המשטרה. "אנחנו לא מבינים איך המשטרה ביקשה מהנער שנרצח ומהצעיר שנפצע שילוו אותם ברכבם. אם הם היו מאוימים אז למה לא העלו אותם לניידת? למה לא חסמו את שני הנתיבים? השוטרים התנהגו בצורה מאוד חמורה. אם הליווי היה נכון ומקצועי יכלו למנוע רצח. זה מראה את הזלזול בחיי אדם".
המתיחות בין המשפחות מורגשת היטב בשכונות הערביות. "המצב מתוח. אני והילדים לא יכולים לצאת מהבית כי חוששים שניפגע מירי שיבוא בהפתעה", אמרה תושבת לוד. "אם המצב יישאר כמו שהוא ולא יטפלו בסכסוך יהיו עוד קורבנות, ואולי אני אהיה בין הנרצחים".
האיומים שהובילו לרצח בלוד ולחיסול בכביש 6

"עד מתי אנחנו צריכים לחיות עם שפיכות הדמים?", שאל צעיר שמכיר את הנער שנרצח אתמול בבוקר. "בסוף אין מי שיטפל בסכסוך. עדיף ששתי המשפחות יגיעו לפתרון ויתרחקו מאלימות שחוטפת אנשים טובים. אני חושש מאוד תגובות כואבות". מתחילת 2020 נרצחו 111 בני אדם בחברה הערבית, שמונה מהם תושבי העיר לוד.
חבר מועצת העיר עבד א-זבארקה, שניסה לפייס בין הצדדים, אמר: "אני קורא לכולם להירגע ולעצור את האלימות, אף אחד לא מרוויח ממנה בסוף. חבל על האבדות שכולנו נצטער עליהן בסוף".
בתוך כך, היום בערב יפגינו תושבים מכפר קאסם מול תחנת המשטרה המקומית נגד העברת משפחת אבו סעלוק לעיר. לטענת התושבים, "לא נסכים שמישהו עם סכסוך פעיל יעבור לעיר. האלימות והרציחות שהתרחשו מספיקים, לא צריך עוד סבל".
פורסם לראשונה: 23:50, 28.12.20