ערוצי תקשורת באיראן מדווחים בשעות האחרונות כי "זוהה חשוד מרכזי בפיצוץ שהיה ב-2 ביולי, במתקן להרכבת צנטריפוגות מתקדמות במתחם העשרת האורניום בנתנז". הרשויות טרם פרסמו הצהרה רשמית בנושא.
לפי הדיווחים, שפורסמו בין היתר בערוצים המזוהים עם משמרות המהפכה, החשוד הוא ארשאד כרימי, שהיה קבלן במתקן בנתנז במשך שנים רבות, ובין היתר היה אחראי על התקנת הצנטריפוגות במקום. לפי הדיווחים כרימי הוא זה שגרם לפיצוץ - באמצעות מטען חבלה שהופעל באולם המרכזי במתקן. נטען כי הוא ביצע את הפעולה באמצעות צוות שפעל מטעמו במקום ובשיתוף פעולה עם "גופי מודיעין זרים".
2 צפייה בגלריה
ארשאד כרימי חשוד בפיצוץ ב מתקן ב נתנז איראן
ארשאד כרימי חשוד בפיצוץ ב מתקן ב נתנז איראן
ארשאד כרימי
מעבר לכך, לפי הדיווחים, נטען כי "עבודתו של כרימי במתקן אושרה על ידי מנהלת המודיעין של מחוז איספהאן". על פי דיווחים נוספים, שהתפרסמו ביממה האחרונה בערוצים איראנים שונים, כרימי ייסד וניהל את חברת ההנדסה "מהר" (MEHR) המתמחה בייצור מכשירי מדידה מדויקים.
חבר ועדת החוץ והביטחון של הפרלמנט האיראני, כרימי קדוסי, טען אתמול כי הפיצוץ במתקן בנתנז התרחש כתוצאה מ"חבלה במערכת הביטחון וההגנה". הוא שלל אפשרות ש"חפץ חיצוני" (ככל הנראה הכוונה לטיל או לתקיפה אווירית) גרם לפיצוץ. כאמור, אין בשלב זה אישור לדיווחים האלה במקורות רשמיים איראנים.
2 צפייה בגלריה
תמונה מ-29 ביוני 2020, לפני הפיצוץ בנתנז
תמונה מ-29 ביוני 2020, לפני הפיצוץ בנתנז
הנזק בנתנז, לפני הפיצוץ ואחריו
(צילום: EPA)
ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, מעריך כי באמצעות הטלת האחריות לחבלה על אזרח איראני, גם אם זה פעל בשיתוף פעולה עם גורמי מודיעין זרים, מנסה המשטר להוריד את הפרשה מסדר היום ללא צורך בתגובה ישירה נגד ישראל, ששמה נקשר בשבועות האחרונים לפרשה. בנוסף, הדבר עשוי לספק הצדקה נוספת למשטר להגביר את הדיכוי הפנימי נגד אויבים מבית (אמיתיים או מדומיינים) בהמשך לשתי הוצאות להורג, שבוצעו לאחרונה נגד אזרחים איראנים שהואשמו בריגול, ולפסקי מוות נוספים, שנגזרו בשבועות האחרונים נגד אזרחים, שהואשמו בארגון מהומות הדלק בנובמבר 2019.
מוקדם יותר היום טען דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסווי, כי לסדרת השריפות שהיו לאחרונה במתקנים במדינה אין קשר לפעולות סייבר, "אך התשתיות במדינה עוברות אלפי תקיפות סייבר מדי יום ואנו רואים בארה"ב כחשוד העיקרי מאחורי תקיפות אלה".