בנט לנתניהו: "אל תשאיר אחריך אדומה חרוכה"
(צילום: בנוביץ תקשורת)

יו"ר ימינה וראש הממשלה המיועד של גוש השינוי, נפתלי בנט, מסר אמש (א') הצהרה לתקשורת והתייחס למאמצי הרכבת הממשלה. ההצהרה נמסרה בין היתר על רקע האיומים והלחצים על חברי ימינה, שמלבד הפגנות מול ביתם מתמודדים בימים האחרונים גם עם הודעות נאצה וקריאות קשות נגדם: "מופעלת נגדנו מכונה אלימה. יש מבצע ממומן לשבור את חברי ימינה ותקווה חדשה. במבצע הזה כל האמצעים כשרים".
הוא קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו: "לאף אחד אין מונופול על השלטון. כששלטון מסתאב הוא מוחלף. המשטר בישראל אינו מלוכני. תרפה. זה לא קטסטרופה, זה לא אסון - חילופי ממשלה. מר נתניהו - אל תותיר אחריך אדמה חרוכה. כולנו, כל העם, רוצים לזכור את הטוב שהבאת בעת שירותך, ולא חלילה רוח רעה שתותיר עם פרידתך. אני מבחינתי, אמשיך לנהוג בך בכבוד".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט, הערב
(צילום: AFP)
נתניהו בסיעת הליכוד: "אל תפחדו להיכנס בהם"
(צילום: ערוץ כנסת)

בשעות אחר הצהריים התכנסו ראשי שמונה המפלגות שצפויות להרכיב את "ממשלת השינוי" לישיבה במלון דן בתל אביב. בנט התייחס לפגישה: "נעמוד בסופו של דבר למבחן העם. ישבנו מוקדם יותר כל ראשי המפלגות יחד, ואני יכול לומר לכם שיש רוח טובה בין כולם, ובעיקר רצון לגשת לעבודה כמה שיותר מהר. נפעל כדי לא לאכזב אתכם, כדי שתרגישו שלמישהו שם בירושלים אכפת מכם, שהשרים עובדים בשבילכם".
בנט התייחס לביקורת, שלפעמים גובלת באיומים כלפי חברי גוש השינוי ואמר: "יש מי שמתנגד לממשלת האחדות ופועל למנוע את הקמתה וזה בסדר גמור. אפשר לדבר נגד, לכתוב נגד ואף להפגין נגד. לא כל התנגדות לממשלה היא הסתה, ואסור לחסום בפייסבוק מאמרי ביקורת, חריפים ככל שיהיו. אבל ביקורת מחד - והתנהגות מדאיגה מאידך". הוא ציין: "אני גם מבין את אלו בציבור שחוששים ויש אנשים טובים שמרגישים נבגדים. אני מצטער על הפגיעה בכם. פעלתי מאז הבחירות בכל כוחי למענכם, ולאור המצפן העליון - טובת מדינת ישראל".
"שמעתי את נתניהו היום אומר לתומכיו, ממש בשפה הזאת: 'אל תפחדו להיכנס בהם'. אני קורא מכאן למר נתניהו: תשחרר את המדינה להמשיך הלאה". הוא התייחס לטענה כי הממשלה המתגבשת היא "ממשלת שמאל" ואמר: "היא עשר מעלות יותר ימינה מהנוכחית".
5 צפייה בגלריה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
"זו לא 'ממשלת שמאל', 10 מעלות יותר ימין מהנוכחית"
(צילום: רענן כהן)
חברי מפלגת ימינה מגיעים לישיבת הסיעה ברעננה, הבוקר
(צילום: אורי דוידוביץ', רועי רובינשטיין)

לדבריו, "זה שקר. ממשלה שאני עומד בראשה, איש ימין, חובש כיפה, בשר מבשרה של הציונות הדתית, ממשלה עם רוב למרכז-ימין, גם בקבינט ובפורומים האחרים, היא ממש לא 'ממשלת שמאל'. ובכלל, זה לא 'אנחנו והם'. אף אחד כאן לא אויב. יש אזרחים בעד, ויש נגד, יש רבנים בעד ויש נגד. יש לפעמים באותה משפחה כמה דעות שונות, ואפשר להסתדר - הכל טוב".
היום צפוי יו"ר הכנסת יריב לוין לכנס את המליאה כדי למסור לח"כים את הודעתו של לפיד על כך שהצליח להרכיב ממשלה. לוין שוקל לערוך את השבעת הממשלה בעוד יומיים - כבר ביום רביעי. בנט קרא ללוין: "תקבע ליום רביעי הקרוב את ההצבעה להקמת הממשלה. כך ראוי, והסמכות בידך. אנו יודעים שנתניהו לוחץ עליך לעכב את ההצבעה, לדחות, למשוך, בעוד חמישה ימים, כדי לתת עוד זמן לציד העריקים".
יו"ר ימינה אמר: "זו אולי טובת נתניהו, אבל אתה יודע יריב, זו לא טובת המדינה. גם בליכוד כבר מזמן מבינים את זה. שחרר אותנו מעוד ימים ארוכים של רעל, אש, ותימרות עשן. יריב, נשבעת אמונים למדינה, ולא לאדם מסוים. העם מצפה ממך שתעשה את זה".
5 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
בנט בקריאה ללוין: "תקבע את ההצבעה לרביעי, כך ראוי"
(צילום: קובי קואנקס)
בהקלטות שנחשפו ב"כאן 11" אתמול נשמעה שיחה מתוך ישיבת סיעת הליכוד בין לוין לשרת התחבורה מירי רגב מוקדם יותר היום. לוין אמר כי טרם הודיע על מועד ההצבעה על הממשלה המתגבשת וציין: "צריך להחליט מה טוב לנו". רגב מעירה: "הם רצו רביעי", לוין משיב: "יכול להיות רביעי, חמישי, אולי ראשון יכול להיות שני".
רגב תוהה האם לוין מחויב על פי חוק לכנס את המליאה לשם כך עד יום שני הבא ולוין משיב לה בחיוב. לאחר מכן היא שואלת את יו"ר הכנסת האם יש אפשרות שהוא יוחלף על ידי גוש השינוי, עוד לפני השבעת הממשלה. "הם יכולים לנסות", אמר לוין, "אני לא סומך על כלום, חי מדקה לדקה. אם יבואו וירצו להדיח אותי, בסדר. לא בוער כלום".
5 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"אני מכבד את מנסור ולא מתחבא, נתניהו מסתיר את פגישותיו עימו". בנט על המגעים עם רע"מ
(צילום: טל שחר)
בנט שלל את דברי נתניהו לפיהם לא הסכים להקים ממשלה שנשענת על יו"ר רע"מ מנסור עבאס: "כולנו מבינים שהוא אינו דובר אמת. כולנו צפינו ב'אבו יאיר' מחזר אחרי עבאס. הרי אני הייתי חלק ממשא ומתן להקמת ממשלה בראשות נתניהו עם רע"מ, ויודע בדיוק מה נתניהו הבטיח להם. הרי כל המשא ומתן שלנו עם רע"מ התבסס על מה שהליכוד כבר התחייב לתת, רק שאנחנו היינו קצת יותר קשוחים ושמרנים. הדברים מתועדים ואני מניח שעוד ייחשפו".
"ההבדל היחיד ביני לבין נתניהו בהקשר הזה הוא שנתניהו מסתיר את פגישותיו עם מנסור, ואני לעומת זאת מכבד את מנסור ולא מתחבא". נתניהו השיב לבנט בריאיון לערוץ 20 וטען: "הוא משקר. אני לא הייתי מוכן ללכת לממשלה עם עבאס או לרוטציה עם לפיד".
על ההסכמות עם רע"מ אמר בנט: "נתניהו גם מספר לכם שמוכרים את הנגב. שוב, שקר מוחלט. האמת היא שנתניהו הוא שמכר את הנגב משך 12 שנות שלטונו, לבנייה בלתי חוקית, לאלימות, לפרוטקשן, לפריצות לבסיסי צה"ל ולאובדן משילות רחב. תכנית ההסדרה שלנו עושה את הפעולה ההפוכה - מטרתה להחזיר את המשילות, ולפעול לריכוז הבדואים מכל הגבעות מסביב, לתוך יישובים מוסדרים. זה טוב לבדואים וטוב למדינה".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בטקס ההוקרה
בנימין נתניהו בטקס ההוקרה
"בנט משקר". נתניהו
(צילום: AFP)
מוקדם יותר היום נערכה כאמור הפגישה בין ראשי מפלגות יש עתיד, כחול לבן, ימינה, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, רע"מ ותקווה חדשה. רוב ראשי המפלגות עלו אל הקומה שבה נערכת הפגישה דרך מסדרונות צדדיים ודלתות אחוריות, עקב המחאה והאיומים כלפיהם. אחרי הפגישה נודע כי בנט ייפגש הערב עם חבר הכנסת עמיחי שיקלי ממפלגתו, שמתנגד להקמת הממשלה החדשה.
מנהיג המפלגה היחיד ששוחח עם עיתונאים היה יו"ר רע"מ מנסור עבאס. הוא נשאל "יפרקו אתכם?" והשיב: "לא. אנחנו חזקים". בתום הפגישה צייץ הורוביץ בטוויטר: "השינוי בדרך".
ח"כ סילמן מימינה: "יש לי מכונית שרודפת אחריי בכביש, עוקבים אחריי"

בסיום הישיבה פורסמה הודעה מטעם המשתתפים: "ראשי מפלגות ממשלת האחדות העתידית התכנסו היום לפגישת עבודה ראשונה. בפגישה שוחחו על הצורך להשביע ממשלה כבר ביום רביעי הקרוב, על מנת לאפשר למדינה להתקדם. ראשי המפלגות הדגישו את מקומם של המנהיגים בהרגעת הרוחות, והביעו דאגה מהאווירה בהפגנות וברשתות החברתיות".
אתמול בבוקר התכנסה שוב סיעת ימינה על רקע הלחצים על חבריה להתנגד להקמת הממשלה החדשה. הח"כים נפגשו בסניף המפלגה ברעננה כדי לקבל עדכונים נוספים לקראת ההשבעה המתוכננת של הממשלה החדשה. חברי הסיעה ממתינים בעיקר למוצא פיו של ח"כ ניר אורבך שעדיין לא הודיע אם יתמוך בהקמת הממשלה, או שלחלופין יבחר לסכל את המהלך או להתפטר מהכנסת ולאפשר את הקמתה. קצין הכנסת הורה להצמיד מאבטח לאורבך וכן לח"כ עידית סילמן.
פורסם לראשונה: 20:05, 06.06.21