מזכיר המדינה של ארצות הברית מייק פומפאו יגיע ביום שני לביקור בישראל כדי לדון בהסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ובנושא השבת מנגנון הסנקציות נגד איראן. פומפאו ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון ורה"מ החליפי בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. מישראל ימשיך פומפאו לאיחוד האמירויות שם ייפגש עם יורש העצר מוחמד בן זייד.
גורם אמריקני מסר כי פומפאו צפוי להמריא ביום ראשון לישראל, בחריין, עומאן, איחוד האמירויות וסודן. ג'וארד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, יגיע בהמשך לישראל, בחריין, עומאן ומרוקו.
טראמפ ופומפאו על ההסכם
(צילום: רויטרס)

ביום שישי נועד פומפאו עם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. בפגישה נכחו גם שגרירת ארה"ב לאו"ם, קלי קראפט, והשליח המיוחד לענייני איראן, בראיין הוק. השגריר ארדן הביע את תמיכתה המלאה של ישראל בהפעלת מנגנון השבת הסנקציות נגד איראן באו״ם (SnapBack).
"במקום להטיל על איראן סנקציות משתקות שיבלמו את שאיפותיה הרצחניות, מועצת הביטחון מתנהגת בניגוד לחובתה וייעודה וסוללת את דרכה של איראן לנשק גרעיני שיאיים על העולם כולו", אמר ארדן. "האיחוד האירופי חייב להתעשת מהסיוע בפועל שהוא מסייע למשטר האייתוללות בטהרן, וישראל תסייע בכל דרך אפשרית לממשל האמריקני לבלום את הסכנה הנשקפת מאיראן".
עוד דנו השניים בהסכם השלום המתהווה בין ישראל לאיחוד האמירויות, וארדן הודה לנשיא ארה"ב טראמפ ולמזכיר המדינה על הובלת המהלך ההיסטורי וציין כי הסכם זה יוביל בהסתברות גבוהה להסכמי שלום נוספים וגם יגרום לפלסטינים להבין, לדבריו, שהעולם הערבי לא יחכה לסרבנות שלהם.
השגריר העלה בפני מזכיר המדינה את ההתעצמות הצבאית של חיזבאללה בדרום לבנון ואת הצורך לחזק את הפיקוח והאכיפה של כוח יוניפי"ל לבצע את משימותיו, "ולא - תידרש בחינת נחיצותו וקיומו״, לפי ארדן.
ארדן בריאיון לאולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

פומפאו צייץ בסוף הפגישה: "היה נהדר לשוחח עם שגריר ישראל באו"ם. נמשיך את השותפות החזקה שלנו עם ישראל באו"ם, שם נפעל לבלימת השפעתה ההרסנית של איראן ולקידום שגשוג, ביטחון, מסחר ויציבות באזור".
בחודש הבא מתוכננת להגיע לארץ משלחת אמריקנית בראשות יועצו וחתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, והשליח לאזור אבי ברקוביץ'. הביקור נועד להאיץ את המגעים לגיבוש הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבין איחוד האמירויות.
עד לרגע זה לא נקבע מועד לטקס החתימה בוושינגטון – אף שהנשיא טראמפ דיבר על תחילת ספטמבר כמועד שבו יגיעו נתניהו ומוחמד בן זייד לפגישה איתו בבית הלבן.

"היתכנות גבוהה להסכם קרוב עם סודן"

קושנר וברקוביץ' צפויים לבקר במדינות נוספות במפרץ הפרסי כדי להביא לפריצת דרך והסכמי נורמליזציה נוספים בין ישראל למדינות במפרץ ובהן בחריין, עומאן ובהמשך גם סעודיה. האמריקנים מנהלים מגעים גם עם סודן ומרוקו במטרה להביא לפריצת דרך במגעים בינן לבין ישראל.
שרים בממשלה אומרים כי המגעים החשאיים בין ישראל לבין סודן מאוד מתקדמים וגם הממשל האמריקני מעורב בהם, במטרה להביא להבשלה של הסכם שלום בין ישראל לבין סודן שייחתם עוד לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב בנובמבר. "יש היתכנות מאוד גבוהה לחתימה על הסכם שלום בין ישראל לבין סודן", טענו.
בין ישראל לבין סודן מתקיימות שיחות עומק בסוגיית החזרת המסתננים – סוגיה שישראל דוחפת לה בכל הכוח. ישראל תתקשה להחזיר אותם לסודן ללא הסכם ומבלי שסודן תוצא מרשימת המדינות תומכות הטרור. ישראל עלולה להסתכן בהפרה של אמנות בינלאומיות שעליהן היא חתומה ולכן יש צורך בהסכמה סודנית לקבל אותם ולהתחייב שלא יאונה להם רע.
בתוך כך, מתקיימים מגעים בין ישראל לבין ניז'ר, מדינה מוסלמית באפריקה עם 20 מיליון תושבים שניתקה את יחסיה עם ישראל פעמיים. בישראל מקווים לראות פריצת דרך גם בכיוון זה. מגעים דומים התקיימו עם מאלי והושגה בהם התקדמות, אך בשל ההפיכה הצבאית במדינה והפלת שלטונו של הנשיא איברהים בובקר קייטה - המגעים כעת נכנסו להקפאה.