4 צפייה בגלריה
מאיר רובינשטיין ורוני נומה
מאיר רובינשטיין ורוני נומה
ראש הדסק החרדי ב"מגן ישראל", אלוף (במיל') רוני נומה
(צילום: דוברות ביתר עילית )
שבועיים בלבד אחרי קריסת "מתווה הקפסולות", שבמסגרתו למדו עשרות אלפי תלמידי ישיבה על אף ההשבתה הכללית במערכת החינוך, ל-ynet נודע היום (שלישי) כי ראש הדסק החרדי ב"מגן ישראל", אלוף (מיל') רוני נומה, מקיים משא ומתן מתקדם עם רבנים ועסקני ציבור במטרה לאפשר את חידוש הלימודים בישיבות כבר בעוד חמישה ימים למרות נתוני התחלואה הגבוהים במגזר.
ההתמודדות עם הקורונה - כתבות נוספות
בכך, חוזר בו נומה מהעמדה שהציג בתחילת החודש, לפיה יש לדחות בכמה שבועות את פתיחת סמסטר החורף במוסדות התורה, ולמעשה מסיר את ההתנגדות העקרונית לחזרה מחופשת החגים כבר ביום ראשון הקרוב, ראש חודש חשוון.
4 צפייה בגלריה
סיור בבני ברק
סיור בבני ברק
נומה בסיור בבני ברק. "התחלה של שינוי מגמה"
(צילום: עיריית בני ברק)
הקפות שמחת ורה ברחבי הארץ. ישפיעו על התחלואה?
(צילום: בראל אפרים, עמית הובר, משה מזרחי, איתי בלומנטל, עיריית צפת)

לאחר סיום המתווה הקודם, במוצאי יום הכיפורים, חשף ynet את היקף ההתפרצות בישיבות, שהתרחשה על אף הבידוד בקפסולות: 6,000 חולים מתוך כ-26 אלף תלמידים - כמעט אחד מכל ארבעה. בנוסף, לא פחות מ-16 אלף נערים למדו במוסדות שלא נכללו בתוכנית ופעלו "מתחת לרדאר" באין מפריע, ללא כל פיקוח מצד המדינה או ועד הישיבות, בלי בדיקות קורונה רשמיות ובהיעדר אכיפה, ולגביהם אין כלל נתונים על מצב התחלואה בקרב התלמידים ששוחררו לבתיהם.
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הודה לאחר סיום המתווה כי הוא "לא עבד" ואף "נכשל", ופרויקטור החרדים, רוני נומה, הוסיף כי חזרת הישיבות ללימודים במועדה אינה ריאלית ותצטרך להידחות. עוד הוא התחייב כי לא תהיה העדפה של הישיבות על פני מערכת החינוך הכללית בגילי התיכון. כעת, כאמור, הוא פועל דווקא לאפשר זאת.
4 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"מתווה הקפסולות בישיבות נכשל". פרופ' חזי לוי
(צילום: שמוליק דודפור)
4 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
"נומה עושה עבודה מצוינת". פרופ' רוני גמזו
(צילום: לע"מ)
גורמים במערכת הבריאות מתחו ביקורת חריפה על נומה, שלטענתם אינו מתנהל כזרוע שלטונית אלא "כנציג של הציבור החרדי מול הממשלה". לטענתם, "במקום לנצל את האמון שהם נותנים בו כדי לגשר ולתווך להם את חומרת המצב ואת החובה לשמור על ההנחיות, גם במחיר של 'ביטול תורה', הוא נראה לעתים כ'לוביסט' מטעמם שמנסה לקדם החרגות שונות בקבינט הקורונה על פי האינטרס החרדי - פעם בפתיחת הישיבות ופעם בניסיון לאשר קיום אירועים המוניים בסוכות".


רוני נומה מסר בתגובה: "מתבצעת פעילות רבה מול ראשי הרשויות, בתי הרבנים וראשי הישיבות, משטרת ישראל, פיקוד העורף ומשרד הביטחון, על מנת לסייע לרשויות לצמצם את היקפי התחלואה. בשבוע האחרון ניתן לומר שיש שינוי מגמה, והתחלה אפשרית של בלימה ודעיכה בהיקפי התחלואה, שעדיין נמצאת ברמות גבוהות במגזר החרדי".
באשר לקיום הלימודים במוסדות החרדים אמר נומה: "אם ייפתחו מוסדות החינוך הכוללים פנימיות, ניתן יהיה לפתוח את הישיבות הפועלות במסגרת של פנימייה. מטבע הדברים אנחנו כל הזמן לומדים ומפיקים לקחים, ובוודאי לקראת חזרה אפשרית ללימודים של בחורי הישיבות אנחנו משפרים ומייעלים את המתווה".
מנהל "מגן ישראל", פרופ' רוני גמזו, גיבה את נומה ומסר: "כראש הדסק לחברה החרדית הוא עושה עבודה מצוינת מול כל ראשי הערים החרדיות, וזוכה לאמון מלא מהם ומכל מקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה, כולל הדרגים הבכירים ביותר.
"נומה הצליח להרים דסק אפקטיבי בזמן קצר ובמציאות מורכבת ביותר", הוסיף גמזו, "העובדה שהוא זוכה לאמון בציבור החרדי מסייעת ל'מגן ישראל' לפעול למיגור המגפה במגזר, ואלמלא זה היה - האתגר היה גדול וקשה יותר והתחלואה הייתה גבוהה יותר".