3 צפייה בגלריה
 ספרים ישראליים שהוצגו כפלסטיניים
 ספרים ישראליים שהוצגו כפלסטיניים
ספרים ישראליים שהוצגו כפלסטיניים
מכון המחקר הגרמני ג'ורג' אקרט היה אמור לחקור את ההסתה נגד ישראל בספרי הלימודים הפלסטיניים - אך הגיש דו"ח רצוף בטעויות מביכות, וקבע ש"אין הסתה נגד ישראל בספרים". בין היתר, המכון השתמש בספרי לימוד ישראליים בערבית שנלמדים בבתי ספר בירושלים - והציגם כספרים פלסטיניים שמקדמים שלום עם ישראל. מכון IMPACT-se, מנגד, מצא ראיות להמשך ההסתה החמורה בספרים הפלסטיניים.
3 צפייה בגלריה
מכון המחקר טעה בשם המשפחה. שמעון פרס
מכון המחקר טעה בשם המשפחה. שמעון פרס
מכון המחקר טעה בשם המשפחה. שמעון פרס
(צילום: AP)
לאור ממצאי הדו"ח של IMPACT-se, יותר מ-20 חברי פרלמנט מ-15 מדינות באיחוד האירופי קראו היום (רביעי) במכתב פתוח לנציבות האירופית לעצור באופן חלקי וזמני את המימון לרשות הפלסטינית - עד שרמאללה תחדל מההסתה נגד ישראל בספרי הלימוד. חברי הפרלמנט באים משלוש המפלגות הגדולות ביותר באיחוד, ומכל קצות הקשת הפוליטית.
חברי הפרלמנט שחתומים על המכתב, המזוהים עם המכון הטראנס-אטלנטי בבריסל (TFI) של הוועד היהודי האמריקני, קראו לנציבות האירופית להפסיק את שיתוף הפעולה עם מכון ג'ורג' אקרט, שעליו הוטל במקור לחקור אם יש הסתה נגד ישראל בספרי הלימוד הפלסטיניים
הטעויות במחקר הגרמני נחשפו בדו"ח ביניים שהגיש המכון, שחשף כאמור סדרה של טעויות מקצועיות חמורות ומביכות. כך למשל, בדו"ח, שהוזמן על-ידי האיחוד האירופי, תורגם שם משפחתו של נשיאה התשיעי של מדינת ישראל שמעון פרס ל"מזחים הבנויים מעל מים" (Piers), ונטען בו כי בספרים הפלסטיניים לא קיימת הסתה נגד ישראל.
המחקר, שעלותו יותר מ-220 אלף אירו, ניתח בין היתר ספרי לימוד ישראליים בערבית שנלמדים בבתי ספר בירושלים - והציגם כספרים פלסטיניים המקדמים שלום עם ישראל, סובלנות וקבלת האחר. באחד הספרים, לדוגמה, הוצגה מפה מספר ישראלי ועליה השם "ישראל". בדו"ח נטען כי קיימת הכרה בישראל וקיומה כמדינה לא נשלל או מוטל בספק.
אוקטובר 2019: ריאיון עם חבר פת"ח על מחיקת ההסכמים עם ישראל
(ירון ברנר)

סקירת המבוא, שבוצעה אף היא על-ידי אותו מכון גרמני, כללה שגיאות תרגום בסיסיות שמראות חוסר היכרות עם התרבות הפלסטינית והשפה הערבית. לדוגמה, הביטוי בערבית "חור אלעין", שמשמעו נשים שמלוות מאמינים מוסלמים בגן עדן, תורגם ל"הורוסקופ".
בהתייחסות נלהבת בדו"ח הביניים לספרי לימוד פלסטיניים "העוברים שינוי", מובאת דוגמה של אימון משותף לכבאים ישראלים ופלסטינים שבו ישראל מוצגת באור חיובי. החוקרים מציינים את הדוגמה הזו ככזו "המקדמת סובלנות כלפי ישראלים", שמצביעה על כך שישראל ויתרה על לימוד תולדות הסכסוך ומקדמת דו-קיום. אלא שאותה דוגמה נלקחה מספר לימוד ישראלי בערבית ולא מספר של הרשות הפלסטינית, כפי שצוין בדו"ח.

בספר מדעים פלסטיני: שימוש ברוגטקה לצד תמונת עימות

לגבי דוגמה אחרת שהובאה מספר מדעיים ישראלי נוסף שהוצג כספר פלסטיני, ובה הוצגו חץ וקשת כדי להסביר על כוח התנועה, נכתב כי היא "מקדמת שלום מפורשות", "מבקרת קונפליקטים ומקדמת הבנה". הסיבה היא שבספר הישראלי הוצג החץ והקשת כענף אולימפי, כסמל לאחווה בין עמים. במכון IMPACT-se הציבו מול דוגמה זו קטע מספר מדעים פלסטיני שבו נלמד כוח התנועה של שימוש ברוגטקה או חץ וקשת, לצד תמונה של עימות אלים - כלומר, ככלי תקיפה להגנה עצמית.
3 צפייה בגלריה
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
ממצאי הדו"ח התקבלו? דגל האיחוד האירופי
(צילום: רויטרס)
חברי הפרלמנט האירופי כתבו: "ספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית גדושים בתכנים ובדימויים אנטישמיים מטרידים, דברי שנאה, הסתה לאלימות והאדרת מוות וג'יהאד בכל הכיתות והנושאים. ספרי לימוד אלה נכתבים ומלומדים על ידי פקידים ומורים במשרד החינוך הפלסטיני ששכרם ממומן באמצעות כספי הסיוע של האיחוד האירופי. בכדי לקדם את השלום ולשים סוף להסתה מזיקה זו, אנו מציעים שהנציבות תקפיא 5% מהמימון לרשות הפלסטינית עד שיבוצעו שינויים חיוביים מהותיים".
"לנוכח דו"ח הביניים המטריד והמלא בטעויות של מכון 'ג'ורג' אקרט', אין זה מתקבל על הדעת כי הדו"ח הסופי של אותו מכון, שייצא לאור בדצמבר, יוכל לשקף הערכה וניתוח רציניים ומלומדים של קיום הסתה בתכני ספרי הלימוד הפלסטיניים".
דניאל שוומנטל, מנכ"ל המשרד האירופי של הוועד היהודי האמריקאי בבריסל, המכון הטראנס-אטלנטי (TFI): "איחוד אירופי שתומך בפתרון שתי המדינות חייב לנקוט עמדה ברורה נגד שימוש לרעה בכספי סיוע להרעיל את מוחם של צעירים פלסטינים".
בתוך כך, דו"ח של מכון IMPACT-se, שפורסם בחודש שעבר על ספרי הלימוד המעודכנים של הרשות הפלסטינית לשנת הלימודים 2021-20, מצא כי לא נעשו כמעט כל שינויים חיוביים בתכנית הלימודים, למרות התחייבויות של ראש הממשלה הפלסטיני בהחלטת קבינט שלפיה יבוצעו שינויים כאלו.
מנכ"ל מכון IMPACT-se, מרכוס שף, אמר כי "יוזמה זו מאגדת רק כמה ממאות חברי הפרלמנט האירופי שהצביעו באופן גורף במאי האחרון בגנות השנאה, האנטישמיות וההסתה לאלימות בספרי הלימוד הפלסטיניים. לא פלא שהמחוקקים האלה מתוסכלים מדו"ח ביניים שבו יש טעויות קשות כל כך. הדו"ח עלה מאות אלפי יורו, ומתעלמים בו מאנטישמיות ומאלימות, מתייגים טרור כ'התנגדות' ומשתמשים בספרי לימוד ישראליים כדי לשבח את תכנית הלימודים הפלסטינית".
מהאיחוד האירופי נמסר: "האיחוד האירופי מממן מחקר של ספרי לימוד פלסטיניים על פי אמות מידה מוגדרות (בהתבסס על תקני אונסק"ו בנושא שלום, סובלנות ואי אלימות בחינוך).בכוונת המחקר לספק ניתוח מקיף ואובייקטיבי של ספרי הלימוד הנוכחיים מול האיכות הבינלאומית של תקני החינוך. המחקר מבוצע על ידי מכון מחקר בינלאומי עצמאי ומוכר, מכון ג'ורג 'אקרט לחקר ספרי לימוד בינלאומיים (GEI). עבודת GEI מתבצעת על פי הסטנדרטים הבינלאומיים הטובים ביותר, כאשר מומחים דוברי ערבית כשפת אם הם חלק מצוות המחקר. המחקר הושק בספטמבר 2019 והוא אמור להסתיים בסוף 2020. ביולי הוגש לאישור האיחוד דו"ח ביניים. דו"חות ביניים הם כלי עבודה המיועדים למטרות ניטור ואינם מכילים מסקנות נחרצות. הם מספקים מידע חלקי והערכות לא סופיות.
"מטרת דו"ח הביניים היא ליידע את השותפים על המצב הנוכחי של ההתקדמות ולחדד את המתודולוגיה המוצעת שהוחלה על מדגם מוגבל של ספרי לימוד, כלומר 85 ספרי לימוד בתכנית הלימודים של הרשות הפלסטינית לכיתות ח'-י '. המחקר לא בוחן ספרי לימוד ישראליים. המתודולוגיה של המחקר תכלול קטע נפרד על מדגם מוגבל מאוד של ספרי לימוד המשמשים במזרח ירושלים וששונו על ידי ישראל לצורך השוואה. החלק על ספרי לימוד שהשתנו יכניס בבירור את החומר שמנותח במסגרתו הספציפית. אם לוקחים בחשבון מגבלות אלה, מוקדם להסיק מסקנות".