יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נשא הערב (ו') נאום מוקלט בעצרת השנתית של האו"ם, שעקב מגפת הקורונה נערכת הפעם באופן וירטואלי. נאומו היה קצר בצורה חריגה, כרבע שעה בלבד, ובמהלכו שב אבו מאזן וגינה את הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, והבהיר גם כי פניו לפיוס עם חמאס ולבחירות חדשות ברשות הפלסטינית.
1 צפייה בגלריה
אבו מאזן באו"ם
אבו מאזן באו"ם
אבו מאזן בנאומו המוקלט, הערב
(צילום: AP, UNTV )
נאומו של אבו מאזן מגיע בזמן שהפלסטינים מרגישים שהליגה הערבית הפנתה להם גב, בכך שסירבה לגנות את ההסכמים שנחתמו עם ישראל, וכן שארצות הברית מסיתה נגדם ומצליחה לגבש בלוק מדיני משמעותי נגדם. על רקע אלו החליט אבו מאזן להגביר את מאמציו לייצר ברית אלטרנטיבית עם ציר האחים המוסלמים, בראשות טורקיה וקטאר, ובסיוען לגבש מתווה חדש לפיוס בין פתח לחמאס.
בנאומו התייחס אבו מאזן לסוגיית הפיוס הפנים פלסטיני, ואמר כי "העם הפלסטיני הוא עם חי, נוכח, יוזם, שואף לשלום. עם שחי למרות הכיבוש שמצר על כל תחומי חייו. עם שמאמין בדמוקרטיה ובחוק". לדבריו, "למרות כל העקבות והמכשולים, אנחנו שואפים לקיום בחירות לפלרמנט ולאחר מכן לנשיאות בהשתתפות כל המפלגות והאישים הלאומיים".
ראוי להזכיר כי בעשור האחרון הכריזו הפלסטינים כמה פעמים על עריכת בחירות, אולם כל ההכרזות הללו נותרו על הנייר. לא ברור אם לאור הנסיבות המדיניות שנוצרו הפעם, אבו מאזן רציני יותר בכוונותיו. מעבר לכך קיימת סוגיית הבחירות הפלסטיניות במזרח ירושלים שישראל כבר החליטה בזמן כהונתו של נפתלי בנט כשר הביטחון כי הן לא יתקיימו בשטחי מזרח ירושלים. לא ידוע מה תהיה העמדה הישראלית הנוכחית.
החתימה על הסכמי הנורמליזציה בבי הלבן


בנאומו הערב הוסיף אבו מאזן: "אנחנו רוצים לבנות תקווה ולהיאבק במזימות שרוצות לבטל אותנו. זוהי זכותנו להיאבק בכיבוש, בהתאם לחוק הבינלאומי. נמשיך במאבק בטרור הבינלאומי, כפי שאמרנו בעבר, זאת תוך שנישאר נאמנים לשלום, יהיו התנאים אשר יהיו. ברכות לשהידים, לאסירים, ללוחמים על ירושלים (מוראבטין), ברכות לעמנו ברצועת עזה הנצורה, לאנשינו במחנות הפליטים".
בנוגע להסכמים בין ישראל לאמירויות ובחריין, אמר כי הללו "עוקפים את יוזמת השלום הערבית. אף אחד לא יכול לעקוף את העם הפלסטיני ולדבר בשמו. הדרך היחידה לשלום באזור שלנו היא הקמת מדינת פלסטין ובירתה מזרח ירושלים". הוא שב וקרא לרביעית הקוורטט לכנס ועידה בינלאומית שרק דרכה יתקיים תהליך שלום, ולא באופן ישיר עם ישראל.
"יש החושבים כי העם הפלסטיני יכול לחיות עם הכיבוש או שהוא ייכנע ללחצים ולתכתיבים", הוא הוסיף. "על כולם להבין שלא יהיה שלום, ביטחון, יציבות או חיים משותפים ללא סיום הכיבוש וללא השגת פתרון צודק וכולל לסוגיה הפלסטינית".