מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן קרא היום לישראלים ולפלסטינים להגן על חיי האזרחים משני הצדדים, "ובמיוחד על ילדים", ואמר שארה"ב משקיעה מאמצים גדולים בניסיון להביא לסיום המערכה. למרות הלחץ של גורמים במפלגה הדמוקרטית בארה"ב ושל מועצת הביטחון, הממשל של הנשיא ג'ו ביידן עדיין לא קורא להפסקת אש מיידית. כמו כן אמר בלינקן שארה"ב ביקשה מישראל פרטים על תקיפת מגדל התקשורת שלשום בעזה.
"אנחנו עובדים מסביב לשעון באמצעות ערוצים דיפלומטיים כדי לנסות לשים סוף לעימות", אמר בלינקן במסיבת עיתונאים בקופנהגן עם שר החוץ הדני, יפה קופוד. בלינקן אמר שארה"ב מבחינה בין ארגון טרור שיורה רקטות על אזרחים, לבין מדינה שמגנה על אזרחיה מהמתקפות האלה. הוא קרא לחמאס להפסיק את הירי, והדגיש שמכיוון שישראל היא מדינה דמוקרטית מצופה ממנה לעשות כל שאפשר כדי למנוע מפגיעה באזרחים בסבב הנוכחי.
בשידור חי: הפצצת המגדל בעזה

פינוי משרדי כלי התקשורת לפני הפצצת הבניין

4 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב קופנהגן דנמרק עם שר החוץ הדני יפה קופוד
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב קופנהגן דנמרק עם שר החוץ הדני יפה קופוד
מזכיר המדינה בלינקן והמגדל שהופצץ בעזה
(צילום: AP, AFP )
"ארה"ב עדיין מודאגת מאוד מההסלמה באלימות. מאות אנשים נהרגו או נפצעו – כולל ילדים שהוצאו מההריסות", אמר מזכיר המדינה של ביידן. "אנחנו מוכנים להעניק תמיכה אם הצדדים מעוניינים בהפסקת אש. כל יוזמה דיפלומטית שמקדמת את האפשרות הזאת היא משהו שנתמוך בו – אך בסופו של דבר על הצדדים להבהיר שהם מעוניינים בהפסקת אש".
בלינקן הדגיש שוב כי לישראל הזכות להגן על עצמה, אך אמר שהוא נחרד מהעובדה שעיתונאים ואנשי רפואה נקלעו לסכנה – במיוחד אחרי הרס בניין התקשורת בעזה. בלינקן הוסיף שארה"ב ביקשה מישראל פרטים נוספים על המתקפה הזאת.
מזכיר המדינה נשאל בקופנהגן אם קיבל מישראל מידע מודיעיני שמצדיק את הריסת המגדל. "אני לא ראיתי, אני לא רוצה להיכנס לעניין המודיעין ואני משאיר את זה לאחרים בממשל. הוקל לי שאף עיתונאי לא נפגע ושהם עזבו בביטחון את הבניין. ביקשנו מידע נוסף שמצדיק את ההתקפה. לישראל יש אחריות מיוחדת להגן על אזרחים - וזה כולל עיתונאים". בהודעת צה"ל נמסר שבמגדל שהופצץ היו נכסים צבאיים של המודיעין הצבאי של חמאס.
4 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב קופנהגן דנמרק עם שר החוץ הדני יפה קופוד
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב קופנהגן דנמרק עם שר החוץ הדני יפה קופוד
בלינקן בקופנהגן עם שר החוץ הדני יפה קופוד
(צילום: AP)
בלינקו אמר שהוא מברך על המאמצים של האו"ם, ושל מדינות נוספות, להביא להפסקת אש. בינתיים מונעת ארה"ב ממועצת הביטחון לפרסם הצהרה לגבי הלחימה. מוקדם יותר צייץ בלינקן בטוויטר שהאלימות בין ישראל לפלסטינים "חייבת להיפסק מיד", וכי "כל הצדדים חייבים לחתור לרגיעה". על רקע הלחצים מצד גורמים במפלגה הדמוקרטית אמר נשיא ארה"ב ביידן שהממשל האמריקני "ממשיך במאמצים להביא לרגיעה מתמשכת". 28 סנאטורים דמוקרטים חתמו הלילה על הצהרה שקוראת לישראל ולחמאס להגיע להפסקת אש.
בתוך כך דיווח היום העיתון "וושינגטון פוסט" שממשל ביידן אישר מכירת נשק מונחה לישראל, בשווי 735 מיליון דולר, לפני שחמאס החל בירי רקטות מסיבי לרחבי הארץ. הקונגרס קיבל אישור רשמי על המהלך ב-5 במאי, ימים ספורים לפני פתיחת המערכה בעזה. האישור הרשמי הוא הליך שגרתי לפני עסקאות נשק גדולות עם מדינות זרות. באותה העת מנהיגי הדמוקרטים והרפובליקנים בקונגרס לא הביעו התנגדות לעסקת הנשק הגדולה בין ארה"ב לישראל, וההערכה היא שהמחוקקים לא צפויים למחות עליה גם כעת.
מתחילת המבצע בעזה מתמודד ביידן עם לחץ כבד של האגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית. מחוקקים באגף הזה דורשים ממנו לעצור את המבצע של צה"ל ואת הסיוע לישראל.
4 צפייה בגלריה
28 סנאטורים דמוקרטים חתמו על הצהרה שקוראת לצדדים להגיע להפסקת אש
28 סנאטורים דמוקרטים חתמו על הצהרה שקוראת לצדדים להגיע להפסקת אש
28 סנאטורים דמוקרטים חתמו על הצהרה שקוראת לצדדים להגיע להפסקת אש
(צילום: AFP, AP)
ממשל ביידן הודיע שהוא מקיים שיחות עם כמה מדינות – בין השאר מצרים וקטאר – כדי להביא לסוף העימות הנוכחי. ביידן שלח לאזור את האדי עמר, האחראי על הנושא הישראלי-פלסטיני בממשל האמריקני. גם משלחת מצרית יצאה מקהיר כדי לקדם את הפסקת האש. נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, אמר שמצרים "תעשה כל מאמץ" להביא לסוף הלחימה. "התקווה עדיין קיימת", אמר. שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, ציין שמצרים ממשיכה במאמצים "באמצעות שיחות עם המדינות המעורבות במטרה להפסיק את האש".
"צריך להגיע להפסקת אש מוחלטת ועל כך יש הסכמה בין מספר גדול של מדינות המעורבות במגעים. זהו אינטרס של כל הצדדים להגיע להפסקת אש שתביא יציבות לאזור ולא תרחיב את הסכסוך", ציין שוכרי. הוא הוסיף כי "במצרים נמצאים בקשר עם רצועת עזה, ונפתח את מעבר רפיח לשם טיפול בפצועים והגשת הסיוע הנדרש בעת קשה זו". אחר הצהריים הודיעה צרפת שהיא נמצאת במגעים עם מצרים כדי להביא להפסקת אש בהקדם האפשרי.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו פגישה עם אנגלה מרקל ב ברלין גרמניה
בנימין נתניהו פגישה עם אנגלה מרקל ב ברלין גרמניה
נתניהו שוחח עם מרקל. ממשיכה להתייצב לצד ישראל
(צילום: EPA)
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל המשיכה להתייצב היום לצד ישראל, בשיחת טלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשיחה חזרה מרקל על התמיכה הבלתי מסויגת בזכותה של ישראל להגן על עצמה. נתניהו הודה לקנצלרית על פעולת ממשלתה נגד גורמים אנטישמיים בגרמניה - על רקע העימות הנוכחי. אמש שוחח נתניהו עם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה והודה לו על תמיכת מדינתו בזכותה של ישראל להגנה עצמית נוכח הירי.
שר החוץ של יוון ניקוס דנדיאס יגיע מחר לביקור בישראל וברשות הפלסטינית, כדי להביע הזדהות עם ישראל - ולהביע את רצונה של יוון למנוע את המשך ההסלמה. בביקור ייפגש עם שר החוץ גבי אשכנזי ועם שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מליכי. מישראל ישתתף דנדיאס בשיחת טלפון של שרי החוץ האירופים שתעסוק בהסלמה באזור. אחרי הביקור בישראל ימשיך שר החוץ היווני לביקורים בירדן ובמצרים, שם ייפגש עם שרי החוץ של המדינות.