הריאיון עם ח"כ בן גביר
(צילום: משי בן עמי)

המנדט של נתניהו יפקע בחצות, בציונות הדתית לא מוכנים לזרוק לו חבל הצלה: ח"כ איתמר בן גביר תקף הבוקר (יום ג') בחריפות את בכירי ימינה ח"כ נפתלי בנט וח"כ איילת שקד. "אני מאוד מוטרד מאיילת ונפתלי שחותכים לשמאל, הולכים להקים ממשלת שמאל עם מנסור עבאס", אמר ח"כ בן גביר בריאיון באולפן ynet.
1 צפייה בגלריה
 בן גביר, בנט ושקד
 בן גביר, בנט ושקד
בן גביר, בנט ושקד
(צילום: יואב דודקביץ', דנה קופל)
במערכת הפוליטית עוקבים בדריכות אחר השעות האחרונות שנותרו לבנימין נתניהו להרכיב ממשלה. עד חצות יצטרך נתניהו להודיע לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אם עלה בידו לעמוד במשימה או שנכשל בפעם הרביעית ברציפות. נתניהו בישר אתמול לבנט שהוא מוכן לאפשר לו לכהן כראש ממשלה למשך שנה במסגרת רוטציה, אך בנט מיהר להדוף את ההצעה ואמר: "לא ביקשתי ראשות ממשלה, ביקשתי ממשלה".
בתגובה לנתניהו, בנט אף טען כי את האשמה לחוסר הצלחתו בהרכבת ממשלה הוא צריך להפנות ליו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ': "הוא שרף את כל הגשרים לממשלת ימין". ח"כ בן גביר, חבר סיעתו של סמוטריץ', אמר הבוקר: "הבעיה היא לא אנחנו אלא מנסור עבאס. בכיר שלו רק אתמול אמר שתימשך ההתנגדות על אל-אקצה על כיבוש ירושלים. האנשים האלו תומכי טרור ומהללי שהידים".
- לא עדיף שהם יתמכו מבחוץ? "עדיף שהם לא יהיו כאן. אני לא מדבר על ערבים כערבים, מי שנאמן כאן אין לי בעיה איתו. האנשים האלה ודאי לא צריכים להיות בקואליציה. הבעיה שלי עם בנט היא שהוא הלך לאולפנים, התחייב ואמר שלא יישב איתם. איילת שקד סיפרה לכל עם ישראל כמה היא רוצה לעשות שינוי בפרקליטות, 'ימין אידיאולוגי וחזק', ועכשיו הם הולכים להכשיר ממשלת שמאל".
ההצעה של נתניהו לבנט: קח שנה בראשות הממשלה

בנט אחרי הודעת נתניהו: "לא ביקשתי ראשות ממשלה, ביקשתי ממשלה"
(צילום: ערוץ כנסת)

על הקריאה של כמה רבנים בציונות הדתית לאפשר הקמת ממשלת ימין עם הישענות על מפלגת רע"מ של ח"כ עבאס, אמר בן גביר: "אני מאוד מעריך את הרבנים שלנו. אני לא רוצה להתווכח עם רבנים אלא לדבר על גופם של דברים. נכון, עבאס לא יהיה שר חוץ ולא שר ביטחון, אבל נתניהו יצטרך לבקש אישור או לחשוב מה יגיד מנסור עבאס על מבצע בעזה".
בן גביר הוסיף: "'ממשלת שינוי' זה שם מכובס, בוא נקרא לזה בשם האמיתי - ממשלת שמאל עם הורוביץ שרוצה לשפוט את החיילים שלנו בהאג, עם מרב מיכאלי שרוצה להביא ל'מדינת כל אזרחיה'. מנסור עבאס זה לא שמאל, זו תנועה איסלאמית. אלה אנשים מסוכנים שפוגעים במדינת ישראל. אני מפריד בין מרב וניצן לבין מנסור עבאס שהוא תומך שהידים ובפגיעה בחיילי צה"ל. נתניהו צריך להיות ראש הממשלה, בנט-לפיד זה ממשלת שמאל".
פאנל פרשנים שעות לפני פקיעת המנדט
(צילום: משי בן עמי)

השר לשעבר יזהר שי מכחול לבן אמר בדיון פוליטי במשדר: "עוד לא נגמר שום דבר, הייתי מסתכל כל היום על סביבת בנימין נתניהו. כל דבר שעוד לא נשלף מהשרוול נמצא בדרך. אחד הדברים שצריך לשים לב אליו זה חוק הבחירה הישירה שמנסה להתבשל בשעות הקרובות בדרכו לשולחן נשיאות הכנסת. אם הם מצליחים איכשהו להעביר את זה לקריאה במליאה, זה הישג גדול לנתניהו".
ח"כ לשעבר ניסים ואטורי מהליכוד אמר: "יש מיליון ומשהו ישראלים שהחליטו שנתניהו צריך להמשיך בתפקיד. זה לא רק מאווי נפשו של נתניהו עצמו. בנט אמר שיעשה הכול כדי להקים ממשלת ימין על מלא, אנו רואים שזה לא נכון ולא אמיתי. מההתחלה הוא כבר חשב לאן הוא הולך. רצה להראות שהוא משתדל שבוע לפני סיום המנדט של נתניהו, במקום לנסות להצטרף הוא כבר מנהל מגעים לממשלה אחרת".
יריב אופנהיימר, לשעבר מנכ"ל שלום עכשיו, אמר בהתייחסו להתפתחויות הפוליטיות: "יש אופטימיות מסוימת, אני מעריך שמה שלא קרה עד עכשיו לא יקרה הלאה וגם לקוסמות יש מגבלה. ראינו אתמול את נתניהו נותן בקולו הכשר לממשלת שינוי. הוא מוכן לרוטציה, הוא מוכן שבנט יהיה ראש ממשלה עם שבעה מנדטים, הוא מוכן להישען על רע"מ".
פעילת הימין הוותיקה דניאלה וייס אמרה: "אני מנסה בכל כוחי ועד כה בהצלחה לחזק את סמוטריץ' שלא יזוז מעמדתו. לא לצרף את תמיכת הערבים - לא מבפנים ולא מבחוץ. העמדה של סמוטריץ' לא מפילה את נתניהו אלא מחזקת אותו. אני מקווה שנתניהו יתמיד בהבנה שממשלה במדינת ישראל היא ממשלה שיהודים מנהלים את חיי היהודים ולא שערבים מנהלים את הממשלה ואת חיי היהודים בארץ".