הולנד הורתה לגרש שני דיפלומטים רוסים שחשודים כמרגלים. סוכנות המודיעין ההולנדית חשפה שהדיפלומטים, שהיו בשגרירות הרוסית בהאג, עסקו בפעילות ריגול בענף ההייטק.
סוכנות המודיעין הלאומית AIVD דיווחה שהשניים עבדו עבור סוכנות הריגול הרוסית SVR. "שני אנשי המודיעין הוגדרו על ידי משרד החוץ 'פרסונה נון גרטה'. הם כבר לא רשאים לעבוד כדיפלומטים בהולנד ויצטרכו לעזוב את המדינה מיד", נמסר בהודעה ההולנדית.
1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מוסקבה לא הגיבה להודעה ההולנדית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מוסקבה לא הגיבה להודעה ההולנדית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מוסקבה לא הגיבה להודעה ההולנדית
(צילום: EPA)
לפי המודיעין ההולנדי אחד הדיפלומטים פיתח קשרים עם מקומיים, במטרה לקבל גישה למידע רגיש בענף ההייטק. הוא שילם להם וקיבל מידע רגיש. "האינטרס שלו היה להשיג מידע על בינה מלאכותית, ננו-טכנולוגיה ומוליכים למחצה – טכנולוגיות שבהן נעשה שימוש למטרות אזרחיות וצבאיות", מסרה הולנד. הדיפלומט השני סייע לו.
בשגרירות הרוסית בהאג לא הגיבו לפרסום. החשיפה צפויה להחריף עוד יותר את היחסים המתוחים בין הולנד לרוסיה. ב-2018 הולנד סיכלה ניסיון של סוכני מודיעין רוסים לפרוץ למחשבי הארגון למניעת הפצה של נשק כימי בהאג.
ההודעה ההולנדית מגיעה יום אחרי מתקפת סייבר נגד סוכנות התרופות האירופית. לפי הדיווחים ההאקרים ניסו להשיג מידע על חיסוני הקורונה. אין שום סימן שמצביע על קשר בין המקרים.
המתיחות בין הולנד לרוסיה גדולה מאז הפלת מטוס הנוסעים של "מלזיה איירליינס" במזרח אוקראינה בשנת 2014. הולנד הטילה על רוסיה את האחריות על הפלת המטוס, בהתרסקות שבה נהרגו כל 298 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו בטיסה מאמסטרדם לקואלה לומפור.
התובעים ההולנדים טוענים שמטוס הנוסעים הופל מירי של טיל, שהועבר לאזור הקרבות במזרח אוקראינה מבסיס של צבא רוסיה. מוסקבה הכחישה את הטענה הזאת.