חולת קורונה מתל שבע (45) בחודש התשיעי להריונה מתה היום (ב') וגם העובר לא שרד. בהמשך התברר כי המנוחה לא חוסנה נגד נגיף הקורונה וכי לא היו לה מחלות רקע. טרם ידועה סיבת המוות.
האישה הובהלה באמצעות ניידת טיפול נמרץ של מד"א בסביבות השעה 09:30 בבוקר לחדר ההלם בבית החולים סורוקה בבאר שבע. מאמצי ההחייאה עלו בתוהו ורופאי בית החולים נאלצו לקבוע מאוחר יותר את מותה.
1 צפייה בגלריה
בית חולים סורוקה באר שבע
בית חולים סורוקה באר שבע
בית חולים סורוקה בבאר שבע
(צילום: shutterstock)
בני משפחתה של האישה לא מסרו מידע בנוגע אליה. היא פונתה למרפאה מקומית בתל שבע ללא דופק וללא נשימה כשלא ברור כמה זמן הייתה במצב הזה. צוות מד"א שהגיע למקום החל בהחייאה שנמשכה כחצי שעה.
פרמדיק מד"א נגב אלעד שיף סיפר: "מדובר באירוע טראגי. גם האישה וגם העובר איבדו את חייהם. אנו פונים לאזרחים שעדיין לא התחסנו להגיע ולהתחסן מיד, במיוחד כשאנו כבר רואים את התוצאות הטובות של החיסונים בשטח והירידה באחוזי ההידבקויות".
ד"ר דן שוורצפוקס, סגן מנהל המרכז הרפואי ומנהל המיון הפנימי בסורוקה, הפציר הערב בעקבות מות האישה ללכת להתחסן: "בשעות הצהריים קיבלנו הודעה ממד"א על החייאה באישה בת 45 בשבוע 39 להריונה. בירור שלי מולם העלה שמצבה אנוש ועל כן נערכנו כאן עם צוות של גינקולוגים וצוות של מנתחי לב-חזה על מנת להעלות אותה על מכונת אקמו (לב-ריאה). בהגיעה אלינו לצערנו הרב נאלצנו לקבוע את פטירתה ולקבוע את פטירת העובר. אני חוזר וקורא לכולם - לכו להתחסן, לכו להתחסן".
בסוף החודש שעבר יולד ללא רוח חיים בבית החולים מאיר בכפר סבא עובר של אישה בשבוע ה-36 להריונה שנדבקה בקורונה. האישה הגיעה אז לבית החולים בשל היעדר תנועות של העובר, ובבדיקה שנערכה נמצא כי גם הוא היה מאומת לקורונה.
כמה ימים לפני כן הלכה לעולמה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים אוסנת בן שטרית, אם לארבעה בת 32 מגבעת זאב שהייתה בשבוע ה-30 להריונה, לאחר שחלתה בקורונה. מאמצי הרופאים להציל את העובר לא צלחו.
בעקבות מותה של בן שטרית, דווח על אלפי נשים הרות מכל רחבי הארץ שמיהרו להתחסן. בקופות החולים דיווחו אז כי בתוך כמה יממות חל זינוק אדיר של מאות אחוזים בשיעורי ההתחסנות.
אוסנת חלתה בקורונה ונפטרה בהיריון
(צילום: משי בן עמי)
מאז פרוץ המגפה, הובילה סוגיית ההתחסנות נגד קורונה בזמן ההיריון לחילוקי דעות. לא מעט נשים הרות חוששות לקבל את החיסון, בעוד אחרות מקבלות את דעת המומחים שקובעים כי הסיכון בזריקה קטן יותר מאשר סיבוכי הנגיף.
ד"ר אורטל נאמן, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר ויולדות קורונה בבית החולים אסותא באשדוד, קראה בחודש שעבר לנשים בהיריון להתחסן בהקדם. "בשבועות האחרונים אנו עדים לעלייה הולכת וגוברת בהדבקה של נגיף הקורונה בנשים בהריון. הדילמה האם להתחסן היא מובנת, אך לא מוצדקת", אמרה נאמן.
היא הוסיפה: "עד כה בישראל התגלו 0 נשים חולות בקורונה לאחר חיסון שני. אני קוראת לנשים בכל לשון ובקשה: לכו להתחסן ויפה שעה אחת קודם, שמרו על עצמכן ועובריכן. כל התלבטות טומנת בחובה אפשרות מיותרת להדבקה".