קצב הירי מעזה לא מתגבר בצל דיווחים על הפסקת אש קרובה - וגם עוצמת תקיפות צה"ל פוחתת: מהשעה 19:00 אמש ועד היום (ה') ב-7 בבוקר שוגרו כ-70 רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה. כעשר מהן נפלו בשטח הרצועה, כיפת ברזל יירטה אמש והלילה ב-90% הצלחה.
אחרי מטחים ליליים לבאר שבע ולקריית מלאכי, מהשעה 1:00 בלילה ולמשך יותר משמונה שעות לא נשמעו אזעקות בשטח ישראל. ירי לעוטף ב-9:30 בבוקר הפר את השקט. הלילה והבוקר נמשכו תקיפות צה"ל את ה"מטרו" של חמאס - אבל מספר התקיפות ירד וגם עוצמתן הייתה פחותה ביחס ללילות הקודמים.
בדובר צה"ל אמרו כי במהלך היממה האחרונה תקפו מטוסי קרב עשרות יעדי טרור תת-קרקעיים נוספים, כחלק מהמבצע הנרחב לתקיפת רשת המנהרות הפנימית ברחבי רצועת עזה. בצה"ל ציינו כי גם הבוקר המשיכו מטוסי קרב לתקוף יעדי טרור תת-קרקעיים. במפה שפרסם צה"ל ניתן לראות את האזורים שבהם הושמדו עד כה במסגרת המבצע מנהרות חמאס.
תקיפות צה"ל, הלילה
(צילום: דובר צה"ל)

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של הפגיעה במטרו
אילוסטרציה של הפגיעה במטרו
(צילום: דובר צה"ל )
hxr4zx30lmlq6y?live--https://infogram.com/
חמאס משקיע עשרות מיליוני דולרים בחודש בחפירת מנהרות התקפיות ופנימיות, ועלותו של קילומטר אחד היא חצי מיליון דולר. בתוך המנהרות קיימים תשתיות חשמל, שירותים, מקלחות, חדרי מנוחה והתארגנות לפעילים. המנהרות עונות על כמה צרכים של חמאס, ביניהם מארבים מול האויב (הגנה), פעולות נגד התקפיות, חדירה לשטח הארץ ופגיעה באזרחים, הפעלת חוליות נ"ט, הנדסה וצליפה, ירי מרגמות, תחזוקה וסיוע עורפי לזרוע בזמן לחימה.
בנוסף אמרו בצבא כי לאורך הלילה צה"ל תקף יעדי טרור נוספים ברחבי רצועת עזה, ביניהם: תשתית צבאית לניהול לחימה בביתו של מ"פ בגדוד צפון חאן יונס, עלי אבו זרקה, אתרים לייצור אמל"ח וכמה עמדות שיגור על ותת קרקעיות.
תיעוד תקיפת פרויקט ה"מטרו" של חמאס בעזה
(צילום: דובר צה"ל )

בעיתון הלבנוני "אל אחבאר" דווח כי המתווכים המצריים מסרו לגורמים בחמאס כי ישראל מתקרבת לרגיעה וכי הזמן הקרוב מכריע. אולם בחמאס, לפי הדיווח, מתעקשים להיאחז בתנאים שהציבו בנוגע לירושלים והמשך התקיפות ברצועת עזה. לפי הדיווח, גורמים בחמאס העבירו מסר למתווכים לפיו "ביכולתו של הארגון להמשיך במערכה ולהנחית מכות גדולות ומכאיבות לישראל, אולם הוא יפגין גמישות בפני המשלחת המצרית כדי שזו תדחוף את ישראל לקבל את התנאים וההבנות בעניין ירושלים".
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צייץ הבוקר בטוויטר כי שוחח עם שר החוץ גבי אשכנזי בנוגע לניסיונות לסיום העימות. "ארצות הברית מצפה לראות רגיעה בדרך להפסקת אש", כתב. זאת, בהמשך לשיחתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבה הגביר את הלחץ להגיע להפסקת אש.
היום אחר הצהריים תתכנס העצרת הכללית של האו"ם לדיון מיוחד בעקבות מבצע "שומר החומות". במסגרת הדיון יורשו חברות האו"ם לנאום מהפודיום באולם העצרת הכללית, לראשונה מאז התפרצות נגיף הקורונה. הדיון יתקיים בהשתתפות מזכ"ל האו"ם שיפתח את הדיון, נשיא העצרת הכללית, שגריר ישראל לאו"ם ולארצות הברית גלעד ארדן, שר החוץ הפלסטיני וכן שרי חוץ ושגרירים ממדינות רבות אחרות.
ארדן, צפוי לתקוף היום בנאומו בעצרת הכללית את המדינות החברות אשר לדבריו נותנות למעשה לגיטימציה לטרור של חמאס בכך שהן עושות "השוואה פסולה מוסרית בין ארגון הטרור הג׳יהאדיסטי לבין ישראל". השגריר ארדן יקרא למדינות לתמוך בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה ולגנות את פשעי המלחמה שמבצע החמאס ויציג את העיוות המוסרי השורר באו״ם בהקשר זה ואת מחירו בעתיד.
שיגורי רקטות מדרום לבנון לכיוון ישראל

אתמול ישראל הצליחה לשכנע את ארה"ב לאפשר לה להמשיך במערכה בעזה לתקופה מוגבלת של עוד כמה ימים, אף שהאמריקנים הבהירו כי הסבלנות שלהם הולכת ואוזלת, לצד פקיעה טוטאלית של הסבלנות של הקהילה הבינלאומית.
הממשל האמריקני גילה בימים האחרונים סימני עצבנות והוא לחץ על ישראל לסיים את המבצע באופן מיידי, גם בשל לחץ מתוך המפלגה הדמוקרטית וגם מתוך חשש להסלמה נוספת ומחשש לכניסת חזיתות נוספות למערכה, דוגמת לבנון, משם נורו בימים האחרונים רקטות לעבר שטח ישראל. רק אתמול בצהריים שוגרו משם ארבע רקטות, ואחת מהן התפוצצה בשטח פתוח בשפרעם.
אמש אמר בכיר חמאס מוסא אבו-מרזוק כי בארגון יסלימו במקרה שישראל תסלים את תקיפותיה ברצועה, וציין כי מוחמד דף מרגיש טוב, ממשיך לנהל את המערכה ולא נפגע בתקיפות ישראליות. לדבריו, "מתנהל מו"מ עם המתווכים ואני סבור שתהיה הפסקת אש במהלך היומיים הבאים. אלוהים יודע מתי המתווכים יצליחו להגיע להסכם. אני חושב שהמאמצים המתנהלים כעת לגבי הפסקת אש יצליחו".
פורסם לראשונה: 07:41, 20.05.21