מדריד הורתה לחקור חשד לפשעי שנאה אנטישמיים בצעדה של אנשי ימין קיצוני. הצעדה הייתה לזכר לוחמים מ"הדיוויזיה הכחולה", שלחמו לצד הנאצים במלחמת העולם השנייה. מאות אנשים צעדו בשבת במרכז מדריד עם דגלים מימי הדיקטטורה וסמלים פשיסטיים. המשתתפים בעצרת הגיעו לבית קברות מקומי, וציינו שם 78 שנה לקרב קרסני בור - שבו לחמו אנשי "הדיוויזיה הכחולה" נגד הכוחות הסובייטיים.
כמה ממארגני האירוע השמיעו בנאומיהם ביקורת נגד הקהילה היהודית בספרד, והביעו תמיכה באידיאולוגיה הנאצית. אחד הנואמים טען כי "הפשיזם זה אושר". בתיעוד של Ruptly שעלה לרשת נראים המשתתפים שרים את ההמנון הפשיסטי Cara al sol ומצדיעים במועל יד. שר המשפטים האזורי, אנריקה לופס, מסר שהוא הורה לתובעים במדריד לפתוח בחקירה - כדי לקבוע אם להגדיר את הנאומים שנשמעו בעצרת בסוף השבוע כפשעי שנאה, בעקבות תלונות של כמה ארגוני זכויות אדם.
3 צפייה בגלריה
מדריד עצרת של אנשי ימין קיצוני ניאו-נאצים הדיוויזיה הכחולה ספרד
מדריד עצרת של אנשי ימין קיצוני ניאו-נאצים הדיוויזיה הכחולה ספרד
עצרת הימין-הקיצוני בשבת במדריד
משטר הדיקטטורה הצבאית של הגנרל פרנסיסקו פרנקו הסתיים ב-1975. מאז סופה של הדיקטטורה הפכה ספרד לאחת המדינות הליברליות באירופה, אך מורשתו של פרנקו עדיין גורמת למחלוקות – במיוחד על רקע התחזקות הימין הקיצוני בספרד בשנים האחרונות.
בחודש שעבר טענה ממשלת השמאל בספרד שמחקר מראה שמפלגות הימין הקיצוני - שמסיתות לפשעי שנאה ולשנאת זרים, ומפיצות סטריאוטיפיים גזעניים - צוברות מומנטום בשיח הפוליטי. מפלגת ווקס מהימין הקיצוני, מפלגה אולטרה-לאומנית שמתנגדת למהגרים, הפכה בסוף שנת 2019 למפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט הספרדי.