מרחב הדיג ברצועת עזה ייפתח מחר (יום ג') לראשונה מסיום מבצע "שומר החומות". כמו כן ייפתח מעבר כרם שלום להכנסת ציוד הומניטרי שיכלול דלקים, ציוד רפואי ומזון. לפי שעה, לא יתאפשר ייצוא סחורות מרצועת עזה. צעדים אלו ננקטים באישור הדרג המדיני ושר הביטחון בני גנץ ולקראת הגעתו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שידון בין היתר בשיקום הרצועה.
2 צפייה בגלריה
משאיות עם סיוע הומניטרי לעזה
משאיות עם סיוע הומניטרי לעזה
לא יתאפשר ייצוא סחורות. משאיות עם סיוע הומניטרי לעזה
(צילום: AFP)
עוד הוחלט לאפשר ממחר מעבר חולים לטיפולים מצילי חיים, עובדי ארגונים בינלאומיים ועיתונאים זרים דרך מעבר ארז. מרחב הדיג ייפתח לטווח של שישה מיילים ימיים מ-06:00 בבוקר. לפני המבצע מרחב הדיג היה פתוח לטווח של 15 מיילים ימיים.
"הצעדים האזרחיים הבסיסיים שאושרו על ידי הדרג המדיני, מותנים בהמשך שמירת השקט והיציבות הביטחונית", נאמר בהודעת ישראל.
בתדרוך שקיים אמש הציג גנץ את תוכניתו בזירה המדינית והביטחונית לאחר 11 ימי הלחימה. גנץ אמר כי המעבר לעזה ייפתח בשלב ראשון באופן חלקי. "נאפשר לעזה רק את המענה ההומניטרי הבסיסי, פחות ממה שהיה ערב 'שומר החומות'", אמר גנץ. "אני מפריד בין הומניטרי בסיסי כמו אוכל, מים, חשמל ותרופות אל מול כל השאר. כל מה שמעבר לבסיסי יהיה חייב להגיע תוך התקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים".
גנץ בריאיון אחרי הפסקת האש: "ככל שאפשר, כמה שיותר זמן בין סבב לסבב"
(צילום: שמוליק דודפור, הדר יואביאן)

בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס הערב לביקורו של בלינקן ואמר שהוא יעסוק ב"יצירת תנאים לייצוב הפסקת האש ובשיקום רצועת עזה". מזכיר המדינה יגיע לבקשת ביידן, במסגרת מסע אזורי שיכלול ביקורים גם ברמאללה, קהיר ועמאן.
גורם בכיר במחלקת המדינה אמר כי בלינקן ידון "בדרכים להשגת עתיד טוב יותר לשני הצדדים". לדבריו, ארה"ב תעבוד עם שותפיה באו"ם וברשות הפלסטינית כדי לוודא שכספי הסיוע לעזה לא יועברו לחמאס. "אנחנו רוצים שהכסף יגיע לתושבים ולא לחימוש", אמר הגורם והוסיף כי "הדבר החשוב עכשיו הוא לוודא שהפסקת האש תחזיק מעמד". הגורם הבכיר ציין כי "אנחנו מכירים בתפקיד החשוב של מצרים בהשגת הפסקת האש".
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
בלינקן. "ידון ביצירת תנאים לייצוב הפסקת האש ובשיקום עזה"
(צילום: רויטרס)
הערב, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי קיים שיחת טלפון שנייה עם ביידן, ובה דנו בהתפתחויות האחרונות ובעיקר בסוגיה הפלסטינית ובחידוש תהליך השלום. בהודעה מטעם דובר נשיאות מצרים, נמסר כי ביידן הבהיר כי ארה"ב תפעל על מנת להשיב את השקט לאזור, תוך תמיכה ברשות הפלסטינית וסיוע לשיקום הרצועה. כמו כן, ביידן ציין את הערך של השותפות בין מצרים וארה"ב והשאיפה לחזק את היחסים בהמשך בתחומים שונים, לאור תפקידה החשוב של מצרים בזירה האזורית והבינלאומית בהיבטי השמירה על הביטחון והיציבות.
בצהריים נפגש שר החוץ המצרי סאמח שוכרי עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה. השניים דנו במאמצים להבטיח את יציבותה של הפסקת האש ובצורך להחיות את תהליך השלום. שוכרי הדגיש בפני אבו מאזן את הצורך לעצור גורמים המביאים להסלמה ביחסים בין ישראל לפלסטינים, כולל במזרח ירושלים.