2 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס קצינים
טקס סיום קורס קצינים
טקס סיום קורס קצינים. ארכיון
(צילום חיים הורנשטיין )

עיקרי התחקיר על אודות התחלואה הנרחבת בנגיף הקורונה בבית הספר לקצינים של צה"ל הוצגו בימים האחרונים למפקד זרוע היבשה ולסגן הרמטכ"ל, האלופים יואל סטריק ואייל זמיר. בעקבות הממצאים החמורים, צפויים בצה"ל להטיל עונשים משמעותיים על הקצינים המעורבים.
ממצאי התחקיר קובעים כי בחודש האחרון שבה לבסיס אחת הצוערות שהייתה בחופשה בביתה, מבלי שדיווחה כי בביתה שהה מבודד שלגביו עלה חשש שנחשף לאדם שנדבק בנגיף. בתחקיר הראשוני שפרסם צה"ל לפני כשבועיים נטען כי הסיבה לאי-הדיווח הייתה נעוצה במוטיבציה של אותה צוערת - כמו גם של צוערים אחרים - להמשיך בקורס; אלא שכעת התברר כי מדובר היה בסטייה חמורה מהפקודות, המחייבות מילוי וחתימה של הצהרת בריאות עדכנית עם הכניסה לבסיס.
אותה צוערת, כך מתברר, תפקדה כרגיל במשך כמה ימים, אך בשלב מסוים עודכנה על-ידי בני משפחתה כי אותו אדם שעמו באה במגע נבדק ונמצא חיובי לנגיף. רק בשלב זה היא דיווחה על כך למפקדיה - ששלחו אותה לבידוד ולבדיקת קורונה, שיצאה חיובית.
בעקבות זאת, עשרות מחבריה לפלוגה של הצוערת נכנסו לבידוד, אך בשל קרבתם הפיזית אליה חלקם הגדול גם נבדק, והתגלה כנשא של הנגיף. בתווך, התברר בתחקיר, בגדוד שבה עברה את קורס הקצינים אכן הקפידו על הנהלים ופעלו בקפסולות נפרדות, אך רק בימי האימונים, התרגילים וההכשרה של אמצע השבוע.
כמו כן, באחת השבתות בחודש האחרון, שבה חבריה לגדוד של הצוערת נשארו בבסיס ההדרכה, הם שברו את עיקרון הקפסולות והלכו לבקר את חבריהם לבסיס, שסגרו שבת אף הם, וכך נוצר ערבוב בין מאות צוערים וחיילים בבה"ד 1. התוצאה: יותר מ-100 נדבקים וקורס קצינים שהשתבש בשל התחלואה הגבוהה. בנוסף, תוחקרו גם טענות של רופא בבסיס שטען לטיוח של הנתונים.
בשל אירוע ההדבקה בבסיס והזינוק בתחלואה, הוכנסו מאות חייליו וקציניו לבידוד. לפי עדויות של חיילים, גם תנאי הבידוד היו חלקיים ורופפים - גם מצד קצינים בבה"ד 1 - ככל הנראה בשל ניסיון לשמור על רצף הפעילות והתפקוד. יצוין כי בגל הראשון של התפרצות הקורונה בישראל נרשמו הפרות חמורות של הנחיות בעיר הבה"דים שבנגב. קצינים וחניכים הודחו - אך בצה"ל מחלו להם בהמשך ועונשיהם בוטלו.
בעקבות ממצאי התחקיר, ייקבעו בימים הקרובים העונשים לגורמים האחראיים, שיכללו לכל הפחות הדחות מתפקידים ונזיפות. בצה"ל ראו בחומרה את הזלזול בהוראות והפרת הנהלים, דווקא בשיאו של הגל השני - וביחידה שממנה מגיע דור העתיד של מפקדי הצבא, ואמורה לשמש דוגמה לשאר יחידות צה"ל.
בתוך כך, היום גיבשו בצבא את רשימת היחידות והבסיסים ה"אדומים", ככלי עזר לצמרת הצבא לזהות את מוקדי התחלואה העיקריים בצה"ל ולמפות באופן יעיל את השליטה שעדיין קיימת על המגיפה בשורות הצבא. בימים האחרונים חלה התייצבות קלה של הנתונים והם עומדים על כ-800 חולים מאומתים בצה"ל, לצד 11 אלף חיילים שנמצאים בבידוד.

2 צפייה בגלריה
בה"ד 1. ארכיון
בה"ד 1. ארכיון
בה"ד 1. ארכיון
(צילום: חיים הורנשטיין)

מתווה הקפסולות בצה"ל יהודק

יצוין כי לפני כמה שבועות נרשם נתון שיא של כאלף חולים מאומתים בצבא - ובצה"ל החליטו שלא לחזור לעוצר היציאות, שסייע להפחתה בתחלואה בגל הראשון במרץ ואפריל. עם זאת, הוחלט השבוע להדק את מתווה הקפסולות והעבודה במשמרות נפרדות.
כך למשל, לוחמים בגדוד ששבו מחופשת סוף השבוע ליחידתם שהו עד כה במשך השבוע הראשון בקפסולה מחלקתית נפרדת - ואז אוחדו עם יתר מחלקות הפלוגה. בהמשך הם אוחדו גם עם יתר פלוגות הגדוד. הקפסולה החדשה תישאר פלוגתית בלבד.
בתרגילים גדודיים, למשל, יידרשו מפקדי גדודים לתכנן את מתווה ההסתערות והיעדים של כל אחת מהפלוגות בנפרד, ללא מגע או קרבה בין הכוחות.