"מטוס חצה את הרקיע. אבד לי", כתב לפני כמה שנים שלמה בן-בסה, אביו של ליהוא. אתמול (ג') המילים האלה קיבלו משמעות מצמררת. שלמה נאלץ להיפרד מבנו, שנהרג בתאונת אימונים קטלנית בדרום יחד עם מדריכו רס"ן (מיל') איתי זיידן. "עולמי חרב עליי", כתב בפוסט שהעלה בפייסבוק. רב"ט ליהוא בן-בסה ייטמן היום ב-16:00, בבית העלמין הצבאי בעירו ראשון לציון. רס"ן זיידן ייטמן בשעה 13:00 בבית העלמין בקיבוץ שובל.
אביו שלמה, משורר שמפרסם שירים מעת לעת גם בדף הפייסבוק שלו, פרסם רק בחודש שעבר את הטקסט הזה: "נשלחתי לחפור בצער חלומך, עם כל הכלים המכניים. שלא היה בהם צורך. כי כבר ענדת פרג אדום על דש נשימתך העמוקה. לזכור שכל אחד הוא ציפור עם כנפיים סתורות". הפרג האדום מציין את יום הזיכרון לחללי מלחמות בריטניה. גם למילים הללו הייתה אתמול משמעות אחרת לגמרי, צורבת.
9 צפייה בגלריה
חיפוש השרידים במקום ההתרסקות
חיפוש השרידים במקום ההתרסקות
סריקות במקום ההתרסקות
(צילום: רועי עידן )
9 צפייה בגלריה
מודעת האבל
מודעת האבל
מודעת האבל

בוגרי מקיף ג' מדליקים נרות לזכרו
(צילום: דנה קופל)

9 צפייה בגלריה
ליהוא בן בסה בספר המחזור
ליהוא בן בסה בספר המחזור
"בעוד 10 שנים: טייס"
9 צפייה בגלריה
שלמה בן בסה עם בניו ליהוא בן בסה והתאום שלו מאי
שלמה בן בסה עם בניו ליהוא בן בסה והתאום שלו מאי
ליהוא עם אביו ואחיו התאום
ליהוא השאיר אחריו אח תאום, ואת אמו שיבולת ואביו שלמה. החלום הגדול שלו היה לטוס. כבר בספר המחזור בתיכון נכתב עליו: "בעוד 10 שנים: טייס". ליהוא התקבל לקורס היוקרתי, ובהודעתו האחרונה לחבריו כתב: "חברים, עכשיו מגיע לבסיס. מצטער שלא יכולתי לבוא אתמול, אבל נתראה עוד שבועיים-שלושה ככה, ונתראה בשבת".
עשרות מתלמידי התיכון שבו למד ליהוא התאספו אתמול ברחבת הטקסים והדליקו נרות לזכרו בצורת לב, שבאמצע כתוב שמו. הם בכו, התחבקו זה עם זה ונזכרו בסיפורים על חברם שכבר לא ישוב. אחת מהם שרה את "שיר למעלות".
"הוא אהב לצייר, היה מאוד שקט", ספד לו גיא פרץ, חבר ילדות. "היה אדם צנוע ומופנם. לא השוויץ. היה מוכשר מאוד. היה לו תמיד במה להשוויץ ובחיים הוא לא היה משוויץ. ללכת לצבא זה היה החלום שלו: הוא היה מצייר טנק, מטוס. כשהוא בא וסיפר לנו שהוא הולך לטייס לא האמנו. ליהוא טייס? ואז עבר שלב ראשון, שני, שלישי, הוא התגייס, ומאז קראנו לו ליהוא הטייס. אצלנו בטלפונים קוראים לו ליהוא הטייס. תמיד כשעבר מטוס מעלינו הוא ידע בדיוק איזה סוג הוא".
ההודעה האחרונה של ליהוא לחברים: "עכשיו מגיע לבסיס. מצטער שלא יכולתי לבוא אתמול, אבל נתראה עוד שבועיים-שלושה ככה, ונתראה בשבת".
9 צפייה בגלריה
ליהוא בן בסה ז"ל
ליהוא בן בסה ז"ל
"ללכת לצבא היה החלום שלו"
9 צפייה בגלריה
ליהוא בן בסה ז"ל
ליהוא בן בסה ז"ל
"היה אדם צנוע, מופנם - לא השוויץ", ספדו לו חבריו. זירת ההתרסקות
9 צפייה בגלריה
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
(צילום: חיים הורנשטיין)
ריקי ארז הייתה המחנכת שלו במשך שלוש שנים: "הוא היה מאוד צנוע. היה חכם, אינטיליגנט, בעל יכולות קוגנטיביות מאוד גבוהות. כשגילו שהוא התקבל לטייס אמרתי לו: 'ליהוא, אתה רואה איזה יכולות יש לך? לא סתם האמנו בך. הוא קיבל את זה בצניעות. בחיים הוא לא יחצין את החוכמה, את זה שהוא הגיע למה שהוא כל כך רצה. הוא אהב מאוד מאוד ספורט, רצה להגיע לטייס כל חייו".
נועה סימנוב, שכנה של משפחת בן-בסה מראשון לציון סיפרה: "אני לא מעכלת, לא מפסיקה לבכות. הוא היה ילד שעשה קצת בעיות משמעת ופתאום בכיתה י"ב בוא החליט שהוא רוצה להיות טייס וכל כך שמחתי בשבילו ובשביל האמא שהוא הגיע לשם, הגשים את החלום. הוא ילד כל כך טוב".
תומר סימנוב, בנה של נועה, חבר לכיתה ושכן, הוסיף: "הוא היה בין האנשים הכי שמחים, עם לב טוב וטהור. אפס כוונה רעה. בחיים לא ראיצי אותו עושה משהו רע לאדם אחר, הכי שמח ואכפתי לאחר. להיות טייס היה השאיפה הכי גדולה בחיים שלו. כשהוא שמע על האופציה הוא סיפר לכל אדם שהוא פגש שהוא חולם להיות טייס. הוא התאמן, נכנס לכושר מטורף, עבר גיבוש, נתן מעצמו הכל והתקבל. הגיע לו. אני לא יודע מאיפה זה נחת עלינו, אנחנו בשוק".
9 צפייה בגלריה
ליהוא בן בסה ז"ל
ליהוא בן בסה ז"ל
"מצטער שלא יכולתי לבוא. נתראה עוד שבועיים-שלושה". ההודעה האחרונה לחברים
רוי פרוינד, חבר נוסף, אמר: "הוא היה אדם הכי צנוע והכי מלך. הפעם האחרונה שפגשתי אותו הייתה לפני חודש כשהוא יצא הביתה והלכנו אליו כל החברים. הוא סיפר שהוא נהנה מאוד אבל שקשה ושהוא מתמודד עם זה. עם כמה שהוא לא התאמץ בלימודים, הוא היה אחד הילדים הכי חכמים בכיתה. הוא היחיד שהלך לטיס מבית הספר".
רועי כהן, אחד מחבריו, אמר על ליהוא: "הוא היה אדם מדהים. תמיד מתעניין בנו לפני שהיה מספר על עצמו. אדיש, רגוע ולפעמים מצחיק. היה אהוב על כולם, אין מי שלא אהב אותו. פגשתי אותו לפני חודש במפגש הביתי שהוא הזמין אותנו אליו. כולנו צריכים להיות כמוהו, צנועים".
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, מסר אתמול: "ראשון לציון מרכינה ראשה! בשמי ובשם תושבי ראשון לציון אני שולח חיבוק חם והשתתפות בצערה הכבד של משפחת בן-בסה היקרה על מותו הטראגי של יקירנו, בן העיר, ליהוא בן-בסה ז"ל, היום בתאונת אימונים במסגרת קורס טיס. לנצח ננצור בליבנו את זכרו של ליהוא".
זירת התרסקות המטוס
(צילום: רועי עידן, תיעוד מבצעי מד"א)

צוותי החקירה של חיל האוויר תיחמו את זירת ההתרסקות בשדה הפתוח שבנגב המערבי וימשיכו הבוקר, עם אור ראשון, בליקוט חלקי המטוס שהתפרק על הקרקע ובניתוח הממצאים. בראש צוות תחקיר המומחים עומד אל"מ א', טייס קרב בהכשרתו.
בהיעדר עדויות חדשות, הכיוון העיקרי שייבדק הוא כשל טכני משמעותי בכנף או במערכת ההגאים שנשברו בפתאומיות והובילו להתרסקות הקטלנית. כבר עתה מסתמן שהתאונה קרתה בתוך שניות בודדות והסיבה שבגינה קרתה הפתיעה את המדריך והחניך, שלא הספיקו לדווח למגדל הפיקוח.
העובדה שמדובר במטוס קל, קטן ופשוט, עם מנוע בוכנה אחד ומערכות מכאניות, וללא קופסה שחורה, תהיה בעוכרי צוות המומחים. גורמי תעופה לשעבר בחיל האוויר העריכו כי ייתכן שיעברו שבועות, ואף חודשים, עד שתתקבל מסקנה מה הוביל להתרסקות.
הזירה עצמה מרוכזת, קטנה, ורוב חלקי המטוס שנפגעו לא התפזרו לטווח רחוק - דבר שיכול להעיד על מהירות טיסה נמוכה ברגעים שלפני ההתרסקות. האפשרות שעוף כבד משקל פגע במטוס והוביל להתרסקות נחשבת לנמוכה ככל שעוברות השעות ולא מתגלים סימנים לכך בשטח.
צוותים של אלביט, שמתחזקת את המטוס מתוצרת גרמנית, הצטרפו כבר אתמול לחקירה שתכלול בדיקה מקיפה של כלל הבדיקות שעבר המטוס בימים ובשבועות האחרונים. לפני כחודשיים קורקעו מטוסי הסנונית בחיל האוויר בעקבות טעות אנוש בהפעלת בלם המטוס בעת נחיתה, אך בחיל מעריכים כי אין קשר בין המקרים.