6 צפייה בגלריה
פארק שעשועים ריק בבאר שבע
פארק שעשועים ריק בבאר שבע
גן שעשועים בבאר שבע
לפני כשבועיים נהרג בתאונת דרכים שילה סעד בן 3 בסמוך לגן השעשועים בכפר מימון במועצה האזורית שדות נגב. האסון הדגיש את הצורך במרחב בטוח בכבישים הסמוכים לגני השעשועים אך מתצפית שערכו בעמותת "אור ירוק" במהלך שנת 2020 עולים ליקויים רבים בסמוך למקומות שאמורים להיות הבטוחים ביותר. ישראל, כך עולה, היא מהמדינות המובילות בעולם המערבי במספר הנפגעים הילדים בתאונות דרכים.
שעות האור הארוכות ומזג האוויר הנעים בארץ מביאים את הילדים לבלות שעות רבות בגני המשחקים והפארקים הציבוריים, אך הבדיקה של "אור ירוק" מראה כי סביבת גני המשחקים מסכנת את בטיחות הילדים. קווי החציה באזורים האלה דהויים או שלא קיימים בכלל, אין פסי האטה וקיימים מפגעי דרך שמסכנים את חיי הילדים וההורים.
6 צפייה בגלריה
חבל יבנה
חבל יבנה
פארק שעשועים בחבל יבנה ללא מעברי חצייה סמוכים
(צילום: אור ירוק )
במסגרת התצפית נדגמו 67 גני שעשועים ב-22 ערים ורשויות מקומיות. מתנדבי "אור ירוק" בדקו כמה משתנים: האם קיים מעבר חציה והאם הוא דהוי, האם ישנם תמרורים ושלטים המתריעים על ילדים בדרך והאם קיימים פסי האטה בסביבת גן השעשועים לריסון מהירות כלי הרכב.
מהתצפית עולה כי 57% ממעברי החציה שנבדקו בסביבת גני המשחקים היו דהויים או שלא היו קיימים כלל. ב-48% מגני השעשועים שנבדקו לא היו קיימים תמרורים המתריעים על המצאות ילדים בדרך או שהם לא היו תקינים. ב-57% מגני השעשועים שנבדקו לא היו קיימים פסי האטה או שהם לא היו תקינים.
"הפארקים וגני השעשועים הם זירת היפגעות מאוד ברורה", אמר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", "כזאת שמרכזת ילדים רבים ולכן חייבים לוודא שסביבת הגן תהיה בטיחותית עבורם".
לדבריו, "חשוב מאוד לרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב באמצעות פסי האטה, כך שגם אם ילד יטעה ויתפרץ לכביש נהג הרכב יספיק לעצור בזמן. במקום להאשים את הילדים שהם מתנהגים כמו ילדים, הרשויות חייבות לקחת אחריות ולוודא כי סביבת הגן תהיה כזו שתגן על הילדים ולא תחשוף אותם לסכנות מיותרות".



על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בין השנים 2019-2013 מספר הילדים (עד גיל 14) שנהרגו בתאונות דרכים בישראל היה גדול יותר פי 2.5 מהממוצע במדינות ה-OECD.
עוד עולה מהנתונים כי על כל מאה אלף ילדים בישראל נהרגו 1.3 ילדים בתאונות דרכים בשנת 2018, אז נערכה השוואה בינלאומית מסוג זה. שיעור זה גבוה בהרבה מממוצע מדינות ה-OECD שעמד על 0.7 למאה אלף ילדים. נתון זה מעמיד את ישראל במקום ה-23 מתוך 26 מדינות שנסקרו. מתחילת השנה נהרגו בארץ שלושה ילדים בתאונות דרכים, נתון זהה לתקופה המקבילה אשתקד.
6 צפייה בגלריה
מעבר חציה מחוק בבית שאן
מעבר חציה מחוק בבית שאן
מעבר חצייה מחוק ליד גן שעשועים בבית שאן
(צילום: אור ירוק)
6 צפייה בגלריה
מעבר חציה מחוק בבית שאן
מעבר חציה מחוק בבית שאן
גן שעשועים ללא מעברי חצייה סמוכים בבאר שבע
(צילום: אור ירוק)
במדינות רבות בעולם המערבי נוקטים בגישת חזון אפס הרוגים בתאונות דרכים. במסגרתה מבוצעים שינויי תשתית שמחייבים נסיעה איטית יותר בערים ובפרט בסמוך למוסדות לימוד וריכוזי אוכלוסיות פגיעות כגון ילדים וקשישים. מדובר בשינויים גיאומטריים בכביש שנדרשים משום שמעברי החציה לא מגנים על הולכי הרגל ומשום שהתמרורים לבדם לא מצליחים להאט את מהירות כלי הרכב בערים.
בהתאמה לגישה הזו במדינות מסוימות הורחבו המדרכות, גם לטובת הולכי רגל ורוכבי אופניים, הוגבהו מעברי חציה לגובה המדרכה ובוצעו שינויים נוספים עם הסברה וחינוך.
6 צפייה בגלריה
אין מעבר חציה בנתניה
אין מעבר חציה בנתניה
אזור ללא מעברי חצייה בנתניה
(צילום: אור ירוק)
6 צפייה בגלריה
מעבר חציה דהוי באלעד
מעבר חציה דהוי באלעד
מעבר חצייה דהוי באלעד
(צילום: אור ירוק )
עקרונות חזון אפס הרוגים בתאונות דרכים מופיעים גם בתכנית הלאומית שהציגה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בישראל, אך היא טרם אושרה על ידי הממשלה והטמעתה ברשויות המקומיות כרוכה בתקציב שטרם הוקצה.
בינתיים, הרשות הבולטת שבה מיושמים עקרונות אלו גם בלי לחכות לממשלה היא תל אביב. במהלך השנה האחרונה העיר סגרה רחובות לתנועת כלי רכב, צמצמה נתיבי תנועה והעבירה חלק מהמרחב הציבורי משימוש הרכב הפרטי להולכי רגל ורוכבי אופניים. בנוסף גם האטה את מהירות הנסיעה המותרת ברחובות רבים. כל זאת כדי להקטין את הפגיעה האפשרית של משתמשי הדרך, גם שם העבודה, כמו בכל הארץ, העבודה עוד רבה.