סערה בהודו אחרי אמירת נשיא העליון

האמירה של נשיא בית המשפט העליון בהודו, והסערה: השופט הבכיר ביותר במערכת המשפט ההודית מתמודד עם קריאות להתפטרותו לאחר שהציע לנאשם באונס להתחתן עם הקורבן שלו - תלמידת בית ספר - כדי שיימנע מכניסה לכלא.
יותר מ-5,200 איש חתמו על עצומה הדורשת שהשופט שאראד ארבינד בובדה יתפטר אחרי שאמר לטכנאי עובד מדינה בשימוע: "אם אתה רוצה להתחתן איתה, אנחנו יכולים לעזור לך. אם לא, אתה תאבד את העבודה שלך ותיכנס לכלא".
4 צפייה בגלריה
נשיא בית המשפט העליון בהודו שאראד ארבינד בובדה
נשיא בית המשפט העליון בהודו שאראד ארבינד בובדה
נשיא בית המשפט העליון בהודו, שאראד ארבינד בובדה
4 צפייה בגלריה
הפגנה
הפגנה
מחאה בהודו נגד מעשי אונס
(צילום: EPA)
דבריו גרמו לסערה והובילו להפצת העצומה על ידי פעילי זכויות נשים. לפי המכתב, שפרטיו פורסמו ב"גרדיאן", אותו טכנאי נאשם שקשר את ידיה של הנערה, חסם את פיה ואנס אותה פעם אחר פעם תוך שהוא מאיים לשרוף אותה ולרצוח את אחיה.
"בכך שאתה מציע שהאנס יתחתן עם הקורבן, אתה - שופט עליון בהודו - גוזר על הקורבן חיים של אונס בידי אדם שעינה אותה וגרם לה לנסות לשים קץ לחייה", נכתב בעצומה. אין זו הפעם הראשונה שבמשטרה ובבתי המשפט מציעים לקורבנות להתחתן עם התוקפים כמעין "פשרה".
בשימוע אחר ביום שני השופט בובדה תהה פעם אחר פעם אם יחסי מין בין זוג נשוי יכולים להיחשב אונס. "הבעל הוא אולי גבר ברוטלי, אבל האם אפשר לומר שיחסי אישות של זוג נשוי הם אונס?".
4 צפייה בגלריה
הודו רנג'ן גוגוי נשיא בית המשפט העליון של הודו טענות ל תקיפה מינית
הודו רנג'ן גוגוי נשיא בית המשפט העליון של הודו טענות ל תקיפה מינית
גוגוי, קודמו של בובדה. נאשם בתקיפה מינית וזוכה
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
הודו אונס הפגנה בהופל רצח פריאנקה
הודו אונס הפגנה בהופל רצח פריאנקה
הפגנה בהודו, אחרי מקרה אונס קודם
(צילום: EPA)
קודמו של בובדה כנשיא העליון בהודו, רנג'אן גוגוי, הואשם על ידי עובדת לשעבר בבית המשפט בעליון בתקיפה מינית. העובדת, בת 35, אמרה כי ניסה לגעת בה בניגוד לרצונה ורדף אחריה. השופט גוגוי, בן 64, נוקה מהאשמה ב-2019 אחרי חקירה פנימית, והדבר הוביל למחאות בהודו.
פעילותה של תנועת Me Too שהיכתה גלים בעולם הורגשה בשנים האחרונות גם בהודו, ועל רקע זה נחשפו האשמות בתקיפות מיניות שביצעו לכאורה בכירים בתעשיית הסרטים ההודית של בוליווד ובכלי תקשורת הודיים. ב-2018 נאלץ להתפטר שר בממשלת הודו אחרי שכמה נשים האשימו אותו בתקיפה מינית.
בית המשפט העליון של הודו הוא אחד המוסדות המכובדים ביותר במדינה. הוא כולל 25 שופטים, ושופטיו ממונים על-ידי נשיא הודו. הנשיא ההודי אחראי גם לבחירת נשיא בית המשפט העליון. לעתים קרובות פוסק בית המשפט העליון בסוגיות רבות-חשיבות המתוות את מדיניותה של הודו. בית המשפט היה זה שקבע למשל ב-2018 כי יחסים חד-מיניים לא ייחשבו עוד לעבירה פלילית בהודו.
מאז שנת 2012 הסעירו את הודו מקרים רבים מאוד של מעשי אונס קבוצתי ומעשי רצח של צעירות, נערות וילדות בידי גברים. המקרה שהעלה לתודעה את האלימות הבלתי נתפסת נגד נשים בהודו היה זה שבו כמה צעירים לכדו בני זוג שעלו לאוטובוס בניו דלהי, היכו את הגבר – ואנסו את האישה והתעללו בה קשות במשך שעות. ימים אחר כך היא מתה מפצעיה. מיליוני הודים יצאו אז לרחובות כדי למחות על הטיוח של מעשי אלימות ותקיפות מיניות נגד הודיות, והמדינה הקשיחה בעקבות זאת את חוקיה הנוגעים לנושא.