בזמן שרוב מדינות העולם מחמירות את ההגבלות ומהדקות את הסגרים כדי להתמודד עם נגיף הקורונה, דובאי שטופת השמש דווקא פותחת את שעריה, ומצליחה למשוך תיירים בעזרת הימנעות מחובת הבידוד - למרות עלייה חדה בתחלואה באיחוד האמירויות.
בעוד שעטיית מסכות וריחוק פיזי נאכפים בקפדנות, החיים באמירויות ממשיכים כרגיל, כשהמסעדות, בתי המלון והקניונים העצומים פתוחים כולם. תמונות של כוכבי ספורט ואנשי טלוויזיה שנהנים מהחיים במועדוני חוף וברי קוקטיילים הציפו את הרשתות החברתיות - לפעמים למורת רוחם של המקומיים.
7 צפייה בגלריה
אילוסטרציה דובאי איחוד האמירויות
אילוסטרציה דובאי איחוד האמירויות
אסקפיזם מהקורונה. דובאי
(צילום: shutterstock)
באוקטובר: דובאי מציגה את המזרקה הגדולה בעולם
(צילום: רויטרס)

כמעט שנה מאז פרוץ המגפה, והאמירויות חזרה כמעט לשגרה. היא אפילו חזרה להפעיל את הסופר ג'מבו A380 - מטוס הנוסעים המסחרי הגדול בעולם - שמביא תיירים מבריטניה ומרוסיה.
דמיטרי מלניקוב, תייר מרוסיה, אמר כי הגיע לדובאי מכיוון שלא היו לו יותר מדי אופציות אחרות, כאשר יעדים רבים נמצאים תחת סגרים חלקיים או מלאים. "אני לא מפחד", אמר מלניקוב בן ה-30 לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. "אם אתה מסתכל על האנשים כאן, כולים עוטים מסכה - ואני חושב שזה מגניב".
אך החיסרון בהפיכתה של האמירויות לאחד היעדים הפתוחים בעולם מגיע בדמות עלייה חדה בתחלואת הקורונה. יותר מ-3,000 נדבקים חדשים מתגלים בממוצע מדי יום, במדינה שבה חיים פחות מעשרה מיליון בני אדם. 745 בני אדם מתו כתוצאה מסיבוכי הנגיף מפרוץ המגפה.
7 צפייה בגלריה
תייר מבצע סקי חול במדבריות דובאי
תייר מבצע סקי חול במדבריות דובאי
25 מעלות בחורף. סקי חול במדבריות דובאי
(צילום: AFP)
"ישנם סיכונים משמעותיים בכך שדובאי נשארת כל כך פתוחה", הסביר סקוט ליברמור, כלכלן ראשי באוקספורד. "התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה תיקח את המדינה אחורה באופן משמעותי למדי, מבחינת קצב ההתאוששות מהמגפה".
עם הצגת בדיקת קורונה שלילית שערכו במדינותיהם - ואולי אחת נוספת עם ההגעה לדובאי (תלוי מאיזו מדינה מגיעים) - תיירים יכולים להיכנס בחופשיות לאמירות, שבה ממוצע הטמפרטורות בחורף הוא 25 מעלות. לעומת דובאי, האמירות השכנה אבו דאבי - שפחות תלויה בתיירות בגלל עתודות הנפט הגדולות שבהן היא מחזיקה - נוקטת בגישה שמרנית הרבה יותר, ובדרך כלל המגיעים לשטחה צריכים להיכנס לבידוד.
בשכונה ההיסטורית אל-פאחידי בדובאי, תיירים רבים עוטים מסכות, צועדים בסמטאות ומצלמים. בקבוקים עם נוזלים לחיטוי ידיים ומדבקות על הרצפה שמזהירות אנשים לשמור על מרחק אחד מהשני נמצאים בכל מקום, בעוד שרוב המסעדות החליפו את התפריטים שלהן בברקודי QR דיגיטליים שניתן להציג בסמארטפון.
7 צפייה בגלריה
מטוס ב איחוד האמירויות
מטוס ב איחוד האמירויות
16 מיליון תיירים בדובאי בשנת 2019
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
תיירים מבקרים בשכונת אל-פאחידי ב דובאי
תיירים מבקרים בשכונת אל-פאחידי ב דובאי
"מוכנים לקחת את הסיכון". שכונת אל-פאחידי בדובאי
(צילום: AFP)
למרות התיירים הרבים, המצב עדיין לא דומה לתקופה שלפני פרוץ המגפה. "לפני הקורונה, בטיולים המאורגנים השתתפו בין 100 ל-250 מטיילים על כל מדריך, אך כעת המצב שונה - רק 20 מטיילים על כל מדריך", סיפר מנהל המחוז, נאסר ג'ומה בן סולימאן.
אנדי פיטמן ממדינת אלבמה שבארה"ב אמרה כי הטיול בדובאי היה הראשון שלה בחו"ל מאז פרוץ המגפה. "אנחנו מאוד נרגשים להיות כאן וגם קצת מתוחים, אבל שמחים להיות שוב בחוץ", אמרה אנדי, בזמן שטיילה באל-פאחידי עם בעלה ושני ילדיה. "איש מאיתנו עדיין לא התחסן, אבל יש לנו ילדים קטנים שצריכים להיות בחוץ וצריכים לראות עולם, אז אנחנו מוכנים לקחת את הסיכון".
גם סופיה אמאוש מצרפת אמרה שהיא לא מודאגת יותר מדי מהעלייה בתחלואה באיחוד האמירויות. "הכל מתנהל טוב יותר כאן", אמרה הצעירה בת ה-25, שהוסיפה כי היא חשה בטוחה יותר בדובאי, כי "כולם מצייתים לכל ההנחיות".
התיירות מהווה כבר זמן רב את עמוד התווך הכלכלי של דובאי, שקיבלה את פניהם של יותר מ-16 מיליון תיירים בשנת 2019. לפני המגפה, המטרה הייתה להגיע ל-20 מיליון תיירים ב-2020, אבל הכלכלה המגוונת ביותר במפרץ ניזוקה קשות במשבר.
7 צפייה בגלריה
אקספו 2020 ב איחוד האמירויות
אקספו 2020 ב איחוד האמירויות
אקספו 2020. נדחה בשנה
(צילום: AFP)
הממשלה קיוותה שיריד הסחר העולמי בדובאי, "אקספו 2020", שאורכו שישה חודשים, ימשוך מיליוני תיירים כדי לתת דחיפה נוספת לכלכלה. אך בעקבות משבר הקורונה היריד נדחה בשנה ואמור להיפתח רק באוקטובר.
כעת הממשלה מנסה למצוא את היתרונות שהיא יכולה להפיק מהמשבר. "נראה כי דובאי ממקמת את עצמה כיעד הנבחר עבור מי שרוצה להימלט מתנאי סגר ולצאת לחופשת חורף, במיוחד בהתחשב בכך שרוב אתרי הסקי באירופה סגורים", אמר הכלכלן ליברמור.
לקראת יריד האקספו, הרשויות בדובאי מובילות מבצע חיסונים ענק, שהביא לכך שכבר 14 אחוזים מהאוכלוסייה התחסנה. "טיולים ותיירות חשובים מאוד לדובאי", הדגיש ליברמור. "הסקטור הזה חיוני כדי להתאושש ממשבר הקורונה. חיוני שהעיר תישאר פתוחה ומחוברת, אך שבאותה נשימה תשים עין על המגפה ותקפיד על ההנחיות כדי למגרה".