ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון צפוי לדחות את הסרת הגבלות הקורונה שעדיין נאכפות באנגליה, בעקבות הנתונים מהימים האחרונים המצביעים על התפשטות מהירה ומדאיגה למדי וריאנט ה"דלתא", זה שנודע בכינויו "הווריאנט ההודי". בשבועות האחרונים, הודות להתקדמות מבצע החיסונים והירידה החדה בתחלואה, הסירה בריטניה עוד ועוד הגבלות, והפעימה הבאה של הסרת ההגבלות באנגליה אמורה הייתה להיעשות ב-21 ביוני, אבל כעת צפוי ג'ונסון להודיע ביום שני על דחייתה.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
רה"מ הבריטי ג'ונסון. גידול אקספוננציאלי
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
משתזפים בפארק בלונדון אחרי הסרת עוד הגבלות קורונה
משתזפים בפארק בלונדון אחרי הסרת עוד הגבלות קורונה
משתזפים בפארק בלונדון אחרי הסרת עוד הגבלות קורונה
(צילום: EPA)
כלי תקשורת בבריטניה מדווחים כי צפויה כעת דחייה של כחודש בהסרת ההגבלות, עד 19 ביולי. ממשלת בריטניה הבהירה לאורך כל השבועות האחרונים כי ההסרה של עוד הגבלות תלויה בנתוני התחלואה, וראש הממשלה ג'ונסון הזהיר כבר במהלך השבוע מהעלייה המדאיגה המסתמנת במספר הנדבקים החדשים. ההחלטה של ג'ונסון וצוותו על דחייה בהסרת ההגבלות תהיה תקפה רק באנגליה, משום שהממשלות המקומיות של סקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד – שאר הארצות שמהן מורכבת הממלכה – הן שמקבלות את רוב ההחלטות הנוגעות לתחום הבריאות בשטחן.
בפעימה הקרובה של הסרת ההגבלות באנגליה היו אמורות להיות מוסרות כל ההגבלות המשפטיות שחייבו שמירה על ריחוק פיזי, ואמורה הייתה להתבטל גם ההמלצה של הממשלה לעבוד מהבית בלבד כל עוד הדבר אפשרי. במסגרת ההגבלות שעדיין בתוקף אסורה פעילותם של מועדוני לילה וחלה הגבלה משמעותית על גודל הקהל שמותר להכניס להיכלי תרבות ולאירועי ספורט. גם מספר הלקוחות שמותר להכניס לפאבים ולמסעדות מוגבל, ואסורות התקהלויות גדולות.
6 צפייה בגלריה
הבריטים חזרו לפאבים, אבל מחכים לעוד הקלות. אנגליה
הבריטים חזרו לפאבים, אבל מחכים לעוד הקלות. אנגליה
הבריטים חזרו לפאבים, אבל מחכים לעוד הקלות. אנגליה
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
בריטניה אנגליה הסרת הגבלות קורונה פאב פאבים
בריטניה אנגליה הסרת הגבלות קורונה פאב פאבים
(צילום: gettyimages)
ההחלטה לדחות את הסרת ההגבלות הללו מסתמנת אחרי שאתמול דיווחה בריטניה על 8,125 נדבקים חדשים בתוך יממה – המספר הגבוה ביותר מאז פברואר. הנתונים החדשים מצביעים על גידול אקספוננציאלי בקצב ההדבקה. בבריטניה אומרים כי ייתכן שמדחיית ההסרה של ההגבלות יוחרגו החתונות – שכיום מותר לקיימן בהשתתפות של עד 30 בני אדם בלבד.
תשעה מכל עשרה נדבקים חדשים שמתגלים כעת בבריטניה הם נשאים של הווריאנט ההודי, שנחשב מידבק בהרבה מהזן המקורי של נגיף הקורונה. גורמי בריאות בבריטניה מציינים כי סיכוייו של אדם שנדבק בווריאנט הזה להזדקק לאשפוז כפולים מאלה של הנדבקים בווריאנט הבריטי (וריאנט "אלפא") לשם השוואה.
בריטניה, נזכיר, היא המדינה עם מספר המתים הגבוה ביותר מהנגיף באירופה – יותר מ-127 אלף. יותר משלושה רבעים מאוכלוסייתה הבוגרת של הממלכה קיבלו כבר לפחות מנה אחת של חיסון נגד קורונה – מנה המעניקה להם הגנה טובה מאוד גם אם לא מושלמת מפני הנגיף. עם זאת, רק כחצי מהאוכלוסייה הבוגרת קיבלה שתי מנות של החיסון.

קשה בלי הטלפון, אבל פוחדת מהחיסון

בינתיים, גם בעולם הספּנות מגלים שהחזרה לשגרה איננה פשוטה כפי שקיוו בכירי הענף. בסוף השבוע התברר כי שני נוסעים על ספינת תענוגות של Royal Caribbean אובחנו כנשאי הנגיף – וזאת בספינת התענוגות הראשונה שמפליגה אל מחוץ לצפון אמריקה מאז פרוץ המגפה בשנה שעברה. הם נשלחו לבידוד, לא פיתחו תסמינים ונמצאים תחת מעקב. כל אורחי הספינה התבקשו להציג בדיקת קורונה שלילית מ-72 השעות שלפני ההפלגה ביום שבת שעבר. הספינה יצאה לשיט בן שבעה ימים, שכולל עצירות בארובה, ברבדוס וקורסאו.
6 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ב קראצ'י פקיסטן
בדיקת קורונה ב קראצ'י פקיסטן
בדיקת קורונה בקראצ'י, פקיסטן. השמועות שמתרוצצות: החיסון יפגע בפוריות
(צילום: AFP)
במקומות אחרים בעולם ממשיכים לחפש דרכים לשכנע אזרחים ספקנים להתחסן מפני הנגיף. בפקיסטן דיווחו בסוף השבוע כי הרשויות במחוז פונג'ב נקטו צעד חריג במיוחד, כשהודיעו כי יחסמו את קווי הטלפון הסלולרי של תושבים שיסרבו להתחסן. הצעד הזה בא אחרי שהרשויות במחוז אחר, סינד, הודיעו כי החל מחודש יולי עובדי מדינה במחוז שלא יתחסנו – לא יקבלו משכורת.
פקיסטן התמודדה בשבועות האחרונים עם גל שלישי של קורונה, אבל עד כה רק מעטים מאוד מתושביה התחסנו. בסך הכול ניתנו לפי שעה בפקיסטן קרוב ל-10.5 מיליון זריקות חיסון, בעיקר מתוצרת סין, אבל אוכלוסיית המדינה מונה לא פחות מ-220 מיליון בני אדם, ואין די בכך כדי להגיע לרמת חסינות גבוהה. החשש מתופעות לוואי של החיסונים, וכן המידע השקרי שמופץ ברשת ושלפיו הם גורמים לפגיעה בפוריות או למוות בתוך שנתיים, הובילו רבים מהתושבים להסס להתחסן.
6 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ב קראצ'י פקיסטן
בדיקת קורונה ב קראצ'י פקיסטן
רק אחוז זעום התחסן. פקיסטן
(צילום: AFP)
הדיווח על החסימה הצפויה של טלפונים עורר דאגה בלאהור, העיר הגדולה ביותר בפונג'ב. "יהיה לי קשה להסתדר בלי הטלפון שלי, אבל אני פוחדת מאוד מהחיסון", הסבירה סאימה ביבי, תושבת העיר. פרווה חוסיין, מורה מהעיר רוולפינדי שכבר קיבלה זריקה, הדגישה שאסור לחייב מישהו להתחסן, וטענה שצעד כזה רק מעורר חשדנות גדולה יותר.
לפני נתונים רשמיים של הרשויות, בפקיסטן נרשמו עד כה קרוב למיליון נדבקים בקורונה וקרוב ל-21,500 מתים מהנגיף, אבל בהתחשב בכך שזמינותן של בדיקות הקורונה במדינה מוגבלת מאוד ההערכה היא כי בפועל מספר הנדבקים בנגיף והמתים ממנו שם גבוה בהרבה.