תומכי העצמאות בסקוטלנד זכו היום ברוב המושבים בבחירות לפרלמנט הסקוטי. ניקולה סטרג'ון, השרה הראשונה של סקוטלנד ומנהיגת המפלגה הסקוטית הלאומית, התחייבה הערב לקדם את ההצבעה על משאל עם נוסף על היפרדות מבריטניה. סטרג'ון אמרה שלאור התוצאות המסתמנת אין ספק שבפרלמנט יהיה רוב למחנה העצמאות.
3 צפייה בגלריה
בריטניה בחירות ניקולה סטרג'ון
בריטניה בחירות ניקולה סטרג'ון
ניקולה סטרג'ון, השרה הראשונה של סקוטלנד
(צילום: AFP)
במשאל העם ב-2014 הצביעו 55% מהסקוטים נגד עצמאות ו-45% הביעו תמיכה במהלך. במשאל העם שנערך בבריטניה ב-2016 התנגדו רוב הסקוטים לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי, אבל רוב הבריטים - כולל רוב האנגלים - הצביעו בעד הברקזיט. הלאומנים הסקוטים שתומכים בעצמאות אמרו שהדבר רק מוכיח עד כמה מטרתם מוצדקת.
מאז הברקזיט זוכים תומכי העצמאות בסקוטלנד לרוב יציב בסקרים. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הדגיש שיסכל ניסיון של סקוטלנד לערוך משאל עם שני על היפרדות מהממלכה. ג'ונסון אמר שלסקוטים הייתה הזדמנות של "פעם בדור" להיפרד מבריטניה - והם החליטו להישאר. לקראת הבחירות בסקוטלנד הדגיש ג'ונסון שזו תהיה טעות להתמקד כעת בעצמאות ולא במשבר הקורונה: "אני חושב שמשאל עם בהקשר הנוכחי זה דבר פזיז וחסר אחריות".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ביקור ב סקוטלנד
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ביקור ב סקוטלנד
ג'ונסון בביקור בסקוטלנד. אמר שהסקוטים קיבלו הזדמנות של "פעם בדור"
(צילום: AFP)
הפרלמנט הסקוטי הוא פרלמנט בעל סמכויות מוגבלות. בסופו של דבר מי שיכריע אם סקוטלנד רשאית לערוך משאל עם נוסף הוא הפרלמנט בלונדון. סטרג'ון ומחנה העצמאות קיוו שרוב בבחירות לפרלמנט הסקוטי יעניק את המנדט לקבוע משאל עם שני. מתנגדי העצמאות אומרים שללא רוב מוחלט, למפלגה של סטרג'ון אין מנדט לקדם משאל עם נוסף.
תוצאות חלקיות מראות שהמפלגה של סטרג'ון לא צפויה לזכות ברוב מוחלט כפי ששאפה, אך בכל זאת למחנה העצמאות יהיה רוב. עד כה הוכרזו 86 מ-129 המושבים בפרלמנט: 62 מהם הוענקו למפלגתה של סטרג'ון - ניצחון רביעי ברציפות למפלגה. רשת BBC מעריכה שהמפלגה הלאומית לא תזכה ביותר מ-63 מושבים בפרלמנט הנכנס. מפלגת הירוקים הסקוטית – שגם היא תומכת בעצמאות – צפויה לזכות ביותר מחמישה מושבים.
3 צפייה בגלריה
מאז הברקזיט: רוב הסקוטים בעד היפרדות מבריטניה
מאז הברקזיט: רוב הסקוטים בעד היפרדות מבריטניה
מאז הברקזיט: רוב הסקוטים בעד היפרדות מבריטניה
(צילום: gettyimages)
סטרג'ון הצהירה בעבר שאחרי הבחירות סקוטלנד תקדם את רצונה לעצמאות. היום אמרה כי "נראה שאין ספק שיהיה רוב לתומכי העצמאות בפרלמנט הסקוטי" והתחייבה לקדם את ההצבעה על משאל עם חדש. במסר לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמרה סטרג'ון שיהיה זה אבסורד שפוליטיקאי בלונדון ינסה למנוע מהסקוטים להצביע על עצמאותם. "האנשים היחידים שיכולים להחליט על עתידה של סקוטלנד הם הסקוטים – ואף פוליטיקאי מווסטמיניסטר לא צריך לעמוד בדרכם", הבהירה השרה הראשונה של סקוטלנד.