ארה"ב חסמה אמש (יום ג') שורת אתרי חדשות איראניים, חלקם כלי תקשורת ממלכתיים. ממשרד המשפטים האמריקני נמסר כי נחסמו 33 אתרי חדשות שפועלים מטעם איגוד הטלוויזיה והרדיו האיראניים, ושלושה אתרים שמופעלים על ידי גדודי חיזבאללה שנתמכים על ידי איראן. גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות AP כי רוב האתרים שנחסמו הואשמו בהפצת דיס-אינפורמציה של המשטר האיראני.
האמריקנים חסמו את הגישה לאתרים באמצעות השתלטות על כתובותיהם. בהודעה באתרים נכתב שהם "הוחרמו על ידי הממשל האמריקני בכפוף לצו עיקול" ובמסגרת אכיפת החוק של לשכת התעשייה והאבטחה, משרד אכיפת הייצוא (שני גופים ששייכים ללשכת המסחר של ארה"ב) וה-FBI.
אחד האתרים שנחסמו הוא Press TV, אתר החדשות של ערוץ הטלוויזיה הממלכתי בשפה האנגלית. מגישה בכירה ב-Press TV אמרה לסוכנות הידיעות AP שהערוץ קיבל התרעה על החסימה המתוכננת. הדיווחים של ערוץ Press TV עוררו בעבר זעם במערב - והליגה נגד השמצה טענה שהערוץ האיראני הוא "אחד המובילים בעולם" בהפצת קונספירציות אנטישמיות באנגלית.
בנוסף השתלטו האמריקנים על הדומיינים של אתר החדשות האיראני אל-עאלם, ושל אתר אל-מסרייה TV של המורדים החות'ים, שנתמכים על ידי איראן במלחמת האזרחים בתימן. המורדים החות'ים אמרו כי חסימת האתר התבצעה ללא הודעה מוקדמת והבטיחו "להמשיך להתעמת עם הפעולות הפיראטיות של האמריקנים והישראלים נגד האומה שלנו, בכל דרך אפשרית".
כמו כן נחסמו א-לואלואה וכאף - שני אתרים המזוהים עם איראן ופועלים מעיראק. לפי AP נחסם גם האתר Palestine Today, שמזוהה עם חמאס ועם הג'יהאד האיסלאמי בעזה.
רשת השידור האיראנית IRIB דיווחה על סדרת אתרים איראניים שנחסמו, והאשימה את ארה"ב בדיכוי חופש הביטוי. IRIB טענה שהאמריקנים מאחדים כוחות עם ישראל וסעודיה במטרה "למנוע מכלי תקשורת תומכי ההתנגדות לחשוף את הפשעים של בעלות בריתה של ארה"ב באזור".

ברקע: נשיא חדש באיראן ושיחות הגרעין בווינה

באוקטובר 2020 השתלטו האמריקנים על שורת אתרים שלטענתם שימשו את משמרות המהפכה, במטרה להפיץ דיס-אינפורמציה פוליטית ברחבי העולם. משרד המשפטים האמריקני אמר אז כי ארה"ב השתלטה על 92 כתובות ששימשו את משמרות המהפכה. אותם אתרים התחזו לכלי תקשורת עצמאיים ופנו לקהל בארה"ב, אירופה, המזרח התיכון ודרום מזרח אסיה.
2 צפייה בגלריה
נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי נאום ראשון
נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי נאום ראשון
איברהים ראיסי, הנשיא החדש של איראן
(צילום: AP)
החסימות האחרונות התרחשו ימים ספורים אחרי ניצחונו הצפוי של איברהים ראיסי, איש דת ושמרן קיצוני, בבחירות לנשיאות איראן. ראיסי, בן טיפוחיו של המנהיג העליון עלי חמינאי, הצהיר אחרי ניצחונו שאין בכוונתו להיפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בבית הלבן אמרו דברים דומים.
ניצחונו של ראיסי בבחירות הושג בימים שבהם איראן מנהלת בווינה משא ומתן עם המעצמות על חזרה שלה ושל ארה"ב להסכם הגרעין שנחתם ב-2015. ההסכם ההוא, שבו התחייבה איראן לצמצם את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה משמעותית בסנקציות, החל לקרוס ב-2018 עם הודעת ארה"ב בהנהגת דונלד טראמפ שהיא פורשת ממנו בטענה שמדובר בהסכם גרוע. החל מאשתקד איראן מפרה עוד ועוד התחייבויות שנתנה בהסכם, ומאז כניסתו של ביידן לבית הלבן מתנהל משא ומתן על חזרה אליו, גם אם תוך עשיית שינויים מסוימים בו.
פורסם לראשונה: 22:55, 22.06.21