נשיא ארה"ב ג'ו ביידן גינה אחר הצהריים (יום ב') את התקריות האנטישמיות האחרונות שאירעו בארצו, בצל המחאה הפרו-פלסטינית נגד המבצע הצבאי שבו פתחה ישראל ברצועת עזה. "המתקפות האחרונות נגד הקהילה היהודית בזויות וחייבות להיפסק", מסר ביידן בציוץ בטוויטר. "אני מגנה את ההתנהגות הזו שמבטאת שנאה ומתרחשת הן בבית והן בחו"ל - על כולנו להימנע מלתת לשנאה מקום מבטחים".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. לא לתת מקום לשנאה
(צילום: רויטרס)
תיעוד המתקפה האנטישמית בלוס אנג'לס

בארה"ב, כמו גם במדינות אחרות במערב, דיווחו מאז תחילת מבצע "שומר החומות" על זינוק באירועים שבהם הותקפו יהודים או הושחתו בתי כנסת. בלוס אנג'לס, למשל, הותקפו יהודים במסעדה ולפי העדויות מהמקום התוקפים הפרו-פלסטינים שאלו מי מהנוכחים יהודי לפני שהפעילו אלימות. גם בניו יורק דווח על תקריות אלימות שבהן נפגעו יהודים, וראש העיר ביל דה בלזיו הודיע בעקבות זאת על הגברת הנוכחות המשטרתית בקרב הקהילות היהודיות בעיר. דה בלזיו פרסם פוסט תמיכה ביהודי המטרופולין וגינוי לאנטישמיות, שאותה כינה "מתקפה על העיר שלנו".
שתיים מהתקריות בניו יורק אירעו בסוף השבוע האחרון בשכונת בורו פארק, אזור שבו קהילה יהודית גדולה. לפי משטרת ניו יורק בשבת בערב שני נערים בני 17 ו-18 פנו לשני יהודים באזור ו"דרשו מהקורבנות לחזור על הצהרות אנטי-יהודיות". היהודים סירבו לכך, ובתגובה הנערים תקפו אותם באגרופים. אחד מהם תפס באחיזת חנק את אחד הקורבנות, ובהמשך אחד התוקפים רדף אחרי היהודים כשהוא מנופף באלת בייסבול.
במשטרת ניו יורק הוסיפו כי התוקפים ברחו בהמשך ברכב מסוג טויוטה קאמרי כחול, ומרכב זהה נשמעו דקות ספורות לאחר מכן קריאות אנטישמיות לעבר ארבעה יהודים אחרים שעמדו בסמוך לבית כנסת. היהודים ברחו משם, ולפי המשטרה בשלב זה שניים משלושת יושבי הרכב יצאו ממנו ודפקו על דלת בית הכנסת והשחיתו רכב שחנה בסמוך. משטרת ניו יורק פרסמה תיעוד של השלושה משחיתים את הרכב ופנתה לציבור בבקשה שיעזור לאתרם.

בתגובה למתקפות: יהודים הפגינו בעד ישראל בניו יורק

2 צפייה בגלריה
ההפגנה הפרו-ישראלית בניו יורק, אתמול
ההפגנה הפרו-ישראלית בניו יורק, אתמול
ההפגנה הפרו-ישראלית בניו יורק, אתמול
(צילום: שחר עזרן, ארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית IAC)
הודעתו של ביידן בצהריים פורסמה אחרי שביום שישי האחרון חמישה ארגונים יהודיים-אמריקניים פנו אליו במכתב ובו הביעו דאגה מהאפשרות שפרץ השנאה שנרשם במהלך המבצע בעזה יימשך למרות הפסקת האש שהושגה באותו יום. "אנחנו אסירי תודה על הפסקת האש הנוכחית בסכסוך בין ישראל לארגון הטרור חמאס, אבל אנו חוששים שלאופן שבו הסכסוך נוצל על מנת להגביר רטוריקה אנטישמית, לעודד שחקנים מסוכנים ולתקוף יהודים וקהילות יהודיות יהיו השלכות ארוכות טווח, הרבה יותר מהשבועיים האחרונים", כתבו הארגונים במכתב המשותף ששלחו לנשיא האמריקני.
בליגה נגד השמצה, אחד הארגונים היהודיים המובילים בארה"ב, אמרו כי מאז החל המבצע הצבאי הם הבחינו ב"זינוק מסוכן ודרסטי" במספרם של פשעי השנאה האנטישמיים. "אנחנו מבחינים בפעולות של הטרדה, ונדליזם ואלימות - לצד פרץ של התעללויות ברשתות החברתיות", מסר יו"ר הארגון ג'ונתן גרינבלט בהודעה שפרסם ביום חמישי האחרון. "זה קורה בכל העולם", הוא הדגיש.
בליגה נגד השמצה מציינים כי אנשי הארגון עקבו אחרי הרשתות החברתיות השונות כמו פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק, ותיעדו בכולן "אנטישמיות מטרידה". לפי הארגון, רק בטוויטר זוהו בין 7 במאי ל-14 במאי 17,000 ציוצים עם גרסאות שונות של הביטוי "היטלר צדק".
הזינוק באירועים האנטישמיים נרשם כאמור במדינות אחרות בעולם כמו בריטניה וגרמניה, ועל רקע גל השנאה הזה יצאו אתמול אלפי יהודים להפגנות בשורת מוקדים בארה"ב, והמרכזית בהן הייתה ב"גראונד זירו" בניו יורק. שהם ניקולא, מנכ"ל ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית (IAC), אמר: "בחרנו את מרכז הסחר העולמי בניו יורק משום שהוא סמל לחוסנה של האומה האמריקנית נגד טרור ושנאה. בכל רחבי ארה"ב ולעיני כל העולם הראינו עד כמה אנחנו מאוחדים נגד הטרור והאנטישמיות כאן ובישראל".