מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בוועידת "האנשים של המדינה"
(סנטרל הפקות)

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן השתתף היום (ב') בוועידת "האנשים של המדינה" של "ידיעות אחרונות" ו-ynet בבנייני האומה בירושלים. הוא סיפר על מהות תפקידו, השינויים שהכניס במוסד הוותיק והנגיעה בתחומים נוספים כמו אלימות במשפחה, על עבודת המשרד בימי משבר הקורונה - ועל תהליכי קבלת החלטות המנהיגים שנבחנים בימים אלה.
"אני רואה את התפקיד שלי כתפקיד מרכזי שמטרתו לפעול לטיוב הגופים המוכרים, הטיוב והאפקטיביות של הביקורת היא לנגד עינינו", אמר אנגלמן, "במסגרת זו אנחנו פועלים בסט של כלים, מגוון של ביקורת - סייבר ומערכת מידע, ביקורת ציוד, ביקורת, מנהל תקין וטוהר מידות.
"חוק יסוד במדינה הוא ייחודי מאוד כי הוא מאפשר לכלל הגופים שכפופים לביקורת המדינה, 1,500 במספר, וחשוב שיידעו שיש עין פוקחת ומלווה", המשיך, "עין שמציבה מראה בפני הגופים הללו ובדרך הזו גם מטייבת את פעילותם. אנחנו מסתכלים על האפקטיביות, על בחירות הנושאים - כמו בנושא החדשנות הכולל בין היתר סייבר ומערכות מידע".
1 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
מבקר המדינה, היום בוועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- מדוע עשית שינויים במוסד המבקר? סגירת אגף לתפקידים מיוחדים, תחום הסייבר ועוד. "אנחנו מחפשים מוצר. בעולם הביקורת קודם כל מסתכלים על סיכונים – סיכונים חברתיים, כלומר אם יש מצוקות חברתיות, סיכונים סביבתיים, סיכוני מערכות מידע, ועושים התאמה לעולם הזה. אנחנו נמצאים במשבר קורונה, הדו"חות השנה עוסקים במשבר הזה בצורה יסודית. פרסמנו גם דו"ח ביניים בנושא. לצד זה, חשוב מאוד שתהיה אפקטיביות של הביקורת".
- לשיטתך הדו"חות הללו בעבר היו פחות אפקטיביים? "אני רואה חשיבות רבה לכך, ורואים את זה גם בהנגשת החומרים שלנו. היום אנחנו מספקים תסריטים על דו"חות ביקורת, תקצירים, ממצאים, וידאו, למה כל זה? כדי שתהיה אפקטיביות. היא נמדדת בכך שבסופו של דבר מתקנים ליקויים, מיישמים המלצות. אני לא רואה חוכמה בכך שנפיק דו"חות מאוד גדולים שיילכו למדפים. אני רוצה לראות הנעה לפעולה".
אנגלמן ציין בנושא כי הוא וצוותיו בוחנים מגוון רחב של נושאים בספקטרום רחב גם כן. "פעמים רבות אנחנו מסתכלים בהיבט המערכתי היות שלהרבה מהגופים שאנחנו מבקרים יש מבקרים פנימיים ומנגנוני ביקורת אחרים. אני רואה את תפקיד מבקר המדינה ככזה שמסתכל על ממשקים, ממשקי שלטון מרכזי ומקומי, נושאים חוצי משרדים ורוחביים, השוואות בינלאומיות, השוואת ישראל לעולם. נושאים שבהם לנו יש ערף מוסף".
- בקדנציה שלך האירוע הדרמטי ביותר הוא משבר הקורונה. "בימים אלה אנחנו בוחנים את תהליכי קבלת ההחלטות במשבר הקורונה. כולל בקבינט, בישיבות הממשלה - אנחנו בוחנים את כל המסמכים. זאת כדי לראות אם היה מעקב אחרי ההחלטות, אם הן יושמו, אם נעשו דברים דיפרנציאליים. מתי החליטו על אימוץ שיטת הרמזור, כמה זמן זה לקח, האם היה אפשר לעשות את זה יותר מוקדם או יותר מאוחר? הכול נבחן.
"עם זאת אני רוצה לציין, ובניגוד לקודמיי, שכבר באוקטובר 2020 הפקדנו דו"ח ביניים. זו פעם ראשונה שמשרד מבקר המדינה מפיק דו"ח ביניים בעיצומו של משבר. התמקדנו בהם בעיניי האזרח".
- אם תראה שהקברניטים והמדינאים לא התנהלו כהלכה, מהי היכולת שלך ומה תעשה? איזה תמרור אזהרה תרים? "הממצאים שלנו והליקויים הם משמעותיים, לאורך כל הדו"חות, ואנחנו נציב בפני מקבלי ההחלטות את המנגנונים שלהם, ואם הם היו סבירים או לא. תפקידו של המבקר הוא לבקר. האחריות רובצת לפתחם של מקבלי ההחלטות – הם נבחרי הציבור".
- אני שומע רמז לקודמיך: 'אני שם את המידע על השולחן, ישפוט האזרח ויצביע בהתאם'. האחרים אולי ניסו ללכת יותר רחוק. "אני בא מעולם הביקורת. הרקע שלי הוא ניהולי-פיננסי, הייתי מנכ"ל בטכניון במשך שמונה שנים ועסקתי בביקורת".
- אני אגיד זאת כמחמאה, אתה פקיד אפור. "אני מוכן להיות פקיד אפור, אבל אני גם קצת חולק על כך, כי הדנ"א הוא של חדשנות, מצוינות, איכות. לכן אנחנו מיישמים שיטות ביקורת חדשות, מביאים עולמות תוכן חדשים. אנחנו מתכננים ומתעתדים להגיש דו"ח ועדת בחירות מרכזית בעניין מערכות המידע שלה, האם חשופים לעניין סייבר או לא ועוד.
- יש קצה של דבר? ישראל עלולה להיות חשופה לתקיפות סייבר? "עוד מעט אנחנו נגיע לקלפי לבחירות. יזהו אותך לפי תמונה, תעודת זהות - אולי אפשר לעשות שימוש בתעודת זהות חכמה? אותו פקיד שיושב ומצייר קו עם סרגל - זו דרך ראויה לקבל את הדברים? הסוגיות הללו ואחרות נבדקו אצלנו בדו"ח הזה, נציף אותן ואחרי זה גם נפרסם את המידע לציבור בכפוף לחלקים החסויים".
מבקר המדינה סיפר על עולמות תוכן נוספים שהמשרד נוגע בהם בימים אלה, כמו אלימות במשפחה ואלימות נגד נשים. "אני חושב שיש תפקיד מרכזי לביקורת המדינה בפן החברתי, תפקיד הביקורת הוא להיות עין, אוזן ופה לאוכלוסיות ראויות לקידום בחברה הישראלית. זאת על ידי כך שנאיר זרקור על הסוגיות הללו", המשיך המבקר, "פרסמנו דו"ח של 20 שנה ליישום החוק למניעת הטרדה מינית, אם הוא מיושם כהלכה בעולם הרפואה, החינוך. כך גם בעניין מניעת אלימות בין בני זוג. השנה אנחנו עוסקים בדו"ח על מניעת אלימות בין בני זוג ברמה הרחבה ביותר.
"אנחנו חייבים את זה לשירה, לדיאנה, למיכל סלה. למאות נשים שתפקידנו להיות להן לעין, פה ואוזן. אני קורא לכל הציבור בישראל - פרסמנו 111 דו"חות בשנה החולפת, כנסו לאתר וראו אותם, אני מזמין את כולם".