שמונה זוכים במקום תשעה - ומחאה אחת על הבמה: הבמאית מיכל בת אדם, שקיבלה את פרס ישראל בתחום אמנות הקולנוע, הביעה אמש (יום א') ביקורת פומבית על ההחלטה שלא להעניק את הפרס לפרופ' למתמטיקה עודד גולדרייך. "אני מאוד שמחה לקבל את הפרס, ואני מאוד עצובה שאנחנו ארבעה וארבע הערב, בגלל שחסר כאן זוכה אחד", אמרה בת אדם בטקס שהוקלט מראש וישודר במוצאי יום העצמאות.
ועדת הפרס למתמטיקה ומדעי המחשב המליצה להעניק את הפרס בתחום זה לפרופ' גולדרייך על פועלו בנושא סיבוכיות חישובית. ואולם, לאחר ששר החינוך יואב גלנט גילה כי המדען חתם על עצומה שקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל, הוא פנה לוועדה בבקשה לבחון מחדש את הענקת הפרס. חברי ועדת הפרס עתרו בנושא לבג"ץ, אך שלושה שופטי בג"ץ קבעו כי לשר יינתן חודש כדי לשקול את הנושא. בשל כך נמנעה השתתפותו של פרופ' גולדרייך בטקס.
3 צפייה בגלריה
עודד גולדרייך
עודד גולדרייך
עודד גולדרייך
3 צפייה בגלריה
מיכל בת אדם
מיכל בת אדם
מיכל בת אדם
(צילום: יוני המנחם)
בטקס שצולם בבנייני האומה בירושלים השתתפו מלבד השר גלנט גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יריב לוין, ראש העיר ירושלים משה ליאון, חתני וכלות הפרס ובני משפחותיהם.
פרופ' ניצה בן דב, כלת פרס ישראל לחקר הספרות, אמרה ל-ynet בסיום הטקס: "אני מאוד שמחה שאני אחרי הטקס כי ההתרגשות הייתה בשיאה והכי טוב זה לקבל ולהיות כבר אחרי. הפרס הוא על הכרה בעבודה של שנים רבות שלא על מנת לקבל פרס.
"אנחנו פעלנו רבות ליצור מחאה כדי שפרופ' עודד גולדרייך ישתתף, אבל הוא לא נמצא איתנו. אני מאוד מקווה שהעוול הזה יתוקן, הוא מביא כבוד מאוד למדינת ישראל בחקר המתמטיקה ומדעי המחשב והוא ראוי לפרס ישראל. הפוליטיקה לא צריכה להתערב בתוך המצוינות של החוקרים".
3 צפייה בגלריה
זוכי פרס ישראל תשפ"א
זוכי פרס ישראל תשפ"א
זוכי פרס ישראל תשפ"א
(צילום: משרד החינוך )
הסופרת נורית זרחי, כלת פרס ישראל בתחום הספרות והשירה, אמרה בהתייחסה לסערת פרופ' גולדרייך: "אני נורא מתגאה ובסוף הטקס התחלתי נורא להתרגש, אז טוב שזה נגמר. זאת הרגשה יוצאת מן הכלל. כבר אמרתי בכל מקום, בכל תחנות הרדיו ובכל העיתונים שחבל, זה לא לעניין".
מנגד, פרופ' בן עמי שילוני, חתן פרס ישראל בחקר מדעי המזרח הרחוק, אמר: "אני חושב שלגוף שמעניק את הפרסים האלה יש זכות להחליט למי הוא רוצה להעניק או לא רוצה להעניק את הפרס. פה הגוף זה בעצם מדינת ישראל באמצעות משרד החינוך, כמו שבג"ץ עכשיו אמר שזה נושא שלשר הממונה יש לו שיקול דעת להחליט למי מגיע הפרס הזה.
"אני בהחלט חושב שבג"ץ פעל בתבונה ובג"ץ לא אמר איזה צד צודק ואיזה צד לא צודק, הוא בעצם אמר שהוא משאיר את הזכות לקבוע בידי השר, שר החינוך. אני מתאר לעצמי שחלק מן האנשים מרגישים שזה עניין פוליטי, כל החגיגה הזאת נועדה בשביל לשרת או לפאר את המדינה. אני חושב ששום ממשלה לא יכולה למנוע את זכותם של אנשים להביע את התנגדותם לכל אירוע, את הסתייגותם.
"מצד שני, אני חושב שיש גם זכות הממשלה להחליט אם היא רוצה להעניק פרס יוקרתי כזה למי שלדעתה פעלה נגדה. אבל פה אני חושב שצריך לברר, מה שעדיין לא ברור, באיזה מידה באמת נעשה נגד המדינה או נגד הכיבוש או נגד האוניברסיטה המסוימת הזו, אוניברסיטת אריאל. אני מקווה שהחברה שלנו תהיה מספיק בוגרת כדי לצאת מהמבוך הזה, כדי להחליט על הדרך הנכונה".
פורסם לראשונה: 23:01, 11.04.21