בעוד המשטרה ממשיכה במצוד אחר רביע כנאענה, שלפי החשד רצח ביום שני שעבר בדקירות את גרושתו ופאא עבאהרה בעיר עראבה בגליל, הגיעו לידי ynet מכתבים עם עדויות הקורבן על אודות מסכת ההתעללות המתמשכת מצדו של החשוד. המכתבים, שנוסחו לפני שנה וחצי על ידי גורמים מקצועיים שמעורים בפרטים, מתארים כיצד עבאהרה חשה אבודה לנוכח אוזלת ידן של הרשויות.
במאי 2019 הודגש באחד המכתבים כי שלושה חודשים קודם לכן החליטה עבאהרה לעזוב את הבית וליזום תהליך גירושין, אולם נטען כי החשוד ברצח לא הסכים שבת זוגו תיקח את ילדיהם עמה. בהמשך המכתב צוין מפיה של הקורבן כי בעלה מתעלל בחמשת ילדיהם בדרכים שונות. לפי הנטען, כנאענה הכה כמה מהילדים.
במכתב זה נטען עוד על ידי הגורמים המקצועיים כי לאחר שהוגשה תלונה נגד כנעאנה בגין הפרת צו הגנה, העידה הקורבן כי אחד השוטרים אמר לה בתחנת המשטרה: "תפסיקי לעשות לרביע בעיות. אני מכיר את שני הצדדים, אני לא חושב שרביע אשם". בנוסף טענה עבאהרה כי המשטרה לא הסכימה להאריך אז את צו ההגנה.
תיעוד: השניים בבית הדין השרעי שעות לפני הרצח

עשרה ימים לאחר מכן ניסחו הגורמים המקצועיים שמעורים במקרה מכתב נוסף. במכתב זה שהופנה לרשויות המטפלות אמנם צוין כי הקורבן וכמה מילדיה אמורים להשתכן במקלט ייעודי, אבל יחד עם זאת הובהר כי הקורבן וכמה מילדיה נמצאים בתחנת משטרה במצב נפשי קשה וחסרי אונים. עבאהרה, כך צוין, מוכרת לרווחה זה שנה ודיווחה שהיא חשה סכנה לחייה.
3 צפייה בגלריה
תיעוד ופאא עבאהרה רביע כנאענה בית משפט נרצחת רצח אלימות בעל אישה עראבה
תיעוד ופאא עבאהרה רביע כנאענה בית משפט נרצחת רצח אלימות בעל אישה עראבה
בני הזוג בבית הדין, זמן קצר לפני הרצח
עוד נאמר במכתב השני כי הקורבן תיארה כי עזבה את הבית בשל אלימות פיזית קשה ואיומים ברצח. היא אף הוסיפה בעדותה כי באותה התקופה ירו אלמונים לעבר בית הוריה ולעבר רכבו של אחד מאחיה. עבאהרה סיפרה אז כי היא חושדת שבעלה עומד מאחורי הירי מאחר שלדבריה הוא איים עליה שברגע שתעזוב את ביתם "היא ומשפחתה ישלמו מחיר".
מנסחי המכתב השני ציינו כי הקורבן החליטה שהיא רוצה לצאת למקלט ייעודי מאחר שגם בני משפחתה נמצאים בסכנה. היא אף סיפרה בעדותה על יחס אובססיבי, הגבלות ושליטה מצד בעלה. לדבריה, בכל פעם שהיא מתנגדת לבקשה כלשהי - הוא תוקף אותה. עבאהרה גם סיפרה כי לאחר שבעלה שוחרר ממאסר שארך ארבע שנים וחצי בגין עבירות אלימות, הוא אימץ התנהגויות ומחשבות נוקשות.
בהתייחס לטענות על התעללות כלפי הילדים הבנים, צוין במכתב כי "לדברי ופאא, רביע מסביר התנהגות זו כחינוך לגבריות. לדברי ופאא, היא חווה אלימות פיזית, כלכלית ומילולית מצד בעלה כבר מתחילת הקשר הזוגי. ופאא דיווחה כי בעלה כל הזמן מסית חלק מהילדים נגדה ונגד משפחתה". בסיכום מכתב זה, שנוסח כאמור לפני שנה וחצי, צוין כי עבאהרה הביעה את הסכמתה לעבור להתגורר במקלט לנשים מוכות.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עבאהרה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עבאהרה
הפגנה בעראבה בעקבות הרצח
תיעוד מזירת הרצח בעראבה

בני הזוג התגרשו בסופו של דבר בתחילת השנה. בתיעוד בלעדי שפורסם בשבוע שעבר ב-ynet ניתן לראות את כנאענה וכעבור כמה דקות גם את עבאהרה עוזבים את בית הדין השרעי בסכנין לאחר דיון שנערך במקום. כמה שעות לאחר מכן כנאענה התנגש עם רכבו ברכבה של גרושתו, שלף סכין ודקר אותה למוות. החשוד ברצח נמלט מהזירה ומאז מסתובב חופשי.
מקורבים לנרצחת אמרו היום כי "הגורמים האחראיים, כמו הרווחה, המשטרה, בית הדין לענייני משפחה ובית הדין השרעי, ידעו את הסכנה שנשקפה לחייה של ופאא ולא עשו כלום. היא הופקרה על ידם, הם יכלו להציל אותה. אם הטיפול היה נעשה בצורה מקצועית, אפשר היה לחסוך את כל הסבל שהיא עברה ולמנוע את הרצח". גורמים חברתיים דרשו להקים ועדת חקירה לבירור נסיבות הטיפול בתלונותיה של הקורבן.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "ראשית אנו משתתפים בצער המשפחה על אובדנם. משטרת ישראל רואה בחומרה רבה מקרי אלימות במשפחה ובהתאם כל תלונה שהוגשה נגד החשוד נחקרה, נבדקה וטופלה ביסודיות. בתום חקירות משטרה שנערכו אשתקד החשוד נעצר, הוגש נגדו כתב אישום ובהמשך הוא הורשע וריצה עונשי מאסר בפועל, זאת למרות שבאחד המקרים אשתו הגישה בקשה לביטול התלונה.
"עם שחרורו של החשוד מהכלא ועזיבת הקורבן את המקלט לנשים מוכות, התלונות שהוגשו על ידי הצדדים נסובו על מחלוקת שהתגלעה ביניהם בקשר להסדרי הראייה של ילדיהם. לפני כחצי שנה, בעקבות מידע כי החשוד עלול לפגוע בה בגלל סירובה לאפשר לו לראות את בנותיו, שוטר הגיע אליה הביתה והסביר לה ולבני משפחתה כי עליה להגיע לתחנה להגיש תלונה או ללכת למקלט לנשים מוכות, אולם לצערנו היא סירבה ובני משפחתה אף גירשו את השוטר מביתם. יודגש כי המשטרה אינה צד להליך אזרחי ולהליך בקשת הוצאת צו ההגנה שהתנהל בבית המשפט".