טקס החילופים במשרד הבריאות
(צילום: לע"מ)

שר הבריאות הנכנס ניצן הורוביץ התייחס הערב (יום ב') בעקיפין לפרשת השחיתות לכאורה שבה היו מעורבים עוזריו של השר לשעבר יעקב ליצמן, ואמר כי בכוונתו להבטיח ששיקולים זרים לא יחדרו למערכת הבריאות. "לא אאפשר לבעלי אינטרסים וגורמים משחיתים לפגוע במקצועיות והיושרה של מערכת הבריאות", אמר הורוביץ. "זה הזמן לחזק את מערכת הבריאות במשאבים הראויים, כדי שתמשיך להצטיין ולהשתפר.
5 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
הורוביץ בטקס החילופים. "שיקולים זרים לא יחדרו"
(צילום: לע"מ)
הורוביץ, שהחליף בתפקידו את השר יולי אדלשטיין שכיהן בתפקיד לאורך רוב משבר הקורונה, אמר בפתח דבריו כי "האתגר שמוטל על המשרד הזה הוא אדיר. ללא הזכות לבריאות, לא מתקיימות זכויות האדם והאזרח האחרות. מערכת הבריאות שלנו והתשתית האנושית המצוינת שלה הם עמודי התווך בשמירה על הערך היסודי הזה. השנה האחרונה הייתה שנת מבחן קשה ומאתגרת מאוד. הזכות לבריאות נעדרת עניין של לאום, גיל או נטייה מינית".
5 צפייה בגלריה
יולי אלדשטיין וניצן הורוביץ
יולי אלדשטיין וניצן הורוביץ
אדלשטיין והורוביץ מתחבקים בטקס
(צילום: לע"מ)
הורוביץ הוסיף כי "מערכת הבריאות שהוקמה על פי עקרונות סוציאל דמוקרטיים של מדינת הרווחה שתפיסת הצדק החברתי מגולמת בה, היא זו שניצחה את הקורונה ולא אף בן אדם אחר. אסור לפגוע בה, אנחנו נשמור עליה ונחזק אותה. מערך קופות החולים ובתי החולים כיכבו והצטיינו גם ברמה הבינלאומית. כשר בריאות אעבוד כדי לצמצם את הפער באיכות השירות בין מרכז ופריפריה, כדי שכל אדם שיפגוש את מערכת הבריאות ייהנה מיחס שוויוני".
השר היוצא אדלשטיין ניסה בפתח דבריו לחזור לרגע כניסתו למשרד הבריאות. "זה מרגש לחשוב שזה כולה 13 חודשים. זה שנות כלב. המספרים היו שונים וידעתי למה אני בא, אבל לא תיארתי לעצמי עד כמה. מהרגע הראשון אמרתי שאסור לנו להגיע למצב שאנחנו רק קורונה, ובכל זאת קורונה שאבה אותנו". אדלשטיין מנה את ההישגים של משרד הבריאות בתקופתו, ואמר שמלבד הקורונה, יישארו עוד דברים במערכת הבריאות: "קיבלנו עוד תקנים, מיטות בחדרי המיון וכהנה וכהנה. השארנו עוד כמה דברים במערכת".
5 צפייה בגלריה
יולי אלדשטיין
יולי אלדשטיין
שר הבריאות היוצא אדלשטיין. הודה לראשי המערכת במשבר הקורונה
(צילום: לע"מ)
שר הבריאות היוצא הודה למנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי, לפרויקטור הקורונה נחמן אש ולראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס על פועלם במשבר הקורונה: "אלה שלושת השמות שמזוהים לי יותר מכל. תודה לכם, באמת, על המקצועיות". הוא גם הודה לשאר הצוות במשרד הבריאות ולסגנו ח"כ יואב קיש, שאת עבודתו הגדיר נפלאה.
את הטקס פתח פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות. הוא הודה לשר הבריאות היוצא יולי אדלשטיין ואמר כי עם כניסתו לתפקיד, הוטל עליו להביא מזור לעם ישראל בתנאים קשים ובמלחמה נגד נגיף מתעתע ובלתי-צפוי. "השיא היה ברכישת חיסונים בתנאים בלתי ודאיים. הבאנו 5.5 מיליון חיסונים. תמיד אמרת 'אני לא פרופסור, אני לא רופא, אני יודע איך עושים פוליטיקה. מה אתם מייעצים?'. אדוני השר, הפכת לפרופסור ברפואה. אני מודה לך ולצוות שליווה אותך בשם הנהלת משרד הבריאות ומערכת הבריאות כולה".
5 צפייה בגלריה
פרופ' לוי נותן לאדלשטיין תעודת "כמעט רופא"
פרופ' לוי נותן לאדלשטיין תעודת "כמעט רופא"
פרופ' לוי העניק לאדלשטיין תעודה שבה נכתב "כמעט רופא". המנכ"ל הזהיר: "מערכת הבריאות על פרשת דרכים"
(צילום: לע"מ)
"מערכת הבריאות בישראל נמצאת על פרשת דרכים", אמר מנכ"ל משרד הבריאות לשר הנכנס הורוביץ. "ההון האנושי המשרת בה הוא מן הטובים, אך אין זה סוד שהמערכת סובלת מחוסר בכוח אדם - מיטות, אמצעים וטכנולוגיה. נצטרך ללוות אותה למקום שראוי שתהיה בה. אסור לנו לחזור למצב שהמערכת הייתה טרום הקורונה, ואני משוכנע שהמשרד יחד איתך יפעל בנחישות".

הורוביץ למקורביו: נוטה למנות מנכ"לית אישה

הבוקר נחשף ב-ynet כי אחד המהלכים הראשונים שהשר הנכנס רוצה לקדם הוא ביטול ההגבלה על תרומת דם מהומואים. כניסתו של הורוביץ לתפקיד מתרחשת ברקע משבר התקנים הזמניים של הרופאים בבתי החולים.
המימון של 600 התקנים שניתנו להם בשנת הקורונה אמור להיפסק בסוף החודש הזה, בהתאם לסיכום המקורי, ובשבועות האחרונים עסקו בנושא במשרדי הבריאות והאוצר, אך טרם נמצא פתרון לעניין.
5 צפייה בגלריה
החלטת ועדת סל התרופות
החלטת ועדת סל התרופות
ד"ר לוקסנבורג. השר החדש אמר למקורביו שנטייתו למנות מנכ"לית
(צילום: אלכס קולומויסקי)
משימה נוספת שבה מרוכז הורוביץ בימים אלו היא מינוי מנכ"ל חדש למשרדו. המנכ"ל הנוכחי פרופ' חזי לוי מעוניין לעזוב את תפקידו ולשוב לכהן כמנהל בית החולים ברזילי באשקלון. נציבות שירות המדינה קבעה כי על פרופ' לוי לחזור לברזילי עד סוף החודש הנוכחי שכן אחרת התפקיד לא יישמר לו, ולכן ההחלטה על המנכ"ל החדש עשויה להתקבל כבר בימים הקרובים.
בין המועמדים הבולטים לתפקיד המנכ"ל נמנים פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, פרופ' נדב דוידוביץ', שהוא מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, ד"ר אסנת לוקסנבורג, שמשמשת מנהלת חטיבת הטכנולוגיות הרפואיות במשרד, ד"ר אסנת לבציון – קורח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) וד"ר אורלי ויינשטיין, לשעבר ראש חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות וכעת סמנכ"לית וראש חטיבת בתי החולים בכללית.
בשיחות סגורות שקיים הורוביץ בימים האחרונים אמר כי הנטייה שלו היא למנות מנכ"לית אישה – לראשונה בתולדות משרד הבריאות.