קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל דחקה היום (שבת) בגרמנים להתאחד כפי שעשו באביב כדי לבלום את קצב התפשטות נגיף הקורונה, אחרי שנרשם שיא נוסף במספר המקרים המאובחנים היומי. "חודשים קשים לפנינו", אמרה מרקל. "מה יהיה בחורף, איך ייראה חג המולד שלנו, הכול יוחלט בימים ובשבועות הקרובים, וזה ייקבע לפי ההתנהגות שלנו".
6 צפייה בגלריה
פסגה האיחוד האירופי מארק רוטה עמנואל מקרון אנגלה מרקל אורסולה פון דר ליין
פסגה האיחוד האירופי מארק רוטה עמנואל מקרון אנגלה מרקל אורסולה פון דר ליין
"חודשים קשים לפנינו". מרקל
(צילום: AFP)
גרמניה זכתה לשבחים רבים על ניהול המשבר בגל הראשון, אך בימים האחרונים עלו נתוני התחלואה בקצב מהיר. היום דיווחו הרשויות על שיא נדבקים יומי – 7,830. מרקל קראה לאזרחים להימנע מנסיעות מיותרות, לבטל מסיבות ולהישאר בבית במידת האפשר.
"מה עבד טוב כל כך בחצי השנה הראשונה של המגפה?", שאלה הקנצלרית. "זה שעמדנו יחד וצייתנו לכללים מתוך התחשבות ושכל ישר. זוהי התרופה היעילה ביותר שיש לנו כיום נגד המגפה והיא נחוצה יותר מתמיד".
6 צפייה בגלריה
גרמניה אלכסנדרפלאץ ברלין קורונה בית קפה כיסאות ריקות
גרמניה אלכסנדרפלאץ ברלין קורונה בית קפה כיסאות ריקות
בית קפה בברלין
(צילום: AFP)
בתוך כך, נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, נכנס לבידוד לאחר שאחד משומרי הראש שלו נדבק בקורונה. מלשכתו של הנשיא נמסר כי בדיקה ראשונה שעשה יצאה שלילית.
בצ'כיה השכנה מספר המאובחנים החדשים עלה אתמול לראשונה על 10,000 ועמד על 11,105, מקרים, כך לפי משרד הבריאות. מפרוץ המגפה אובחנו 160,112 נדבקים ומתו 1,283 חולי קורונה. שר הבריאות רומן פרימולה אמר כי למרות ההגבלות שנכנסו לתוקף השבוע, הוא עדיין מצפה לעלייה בנדבקים בשבועיים הקרובים.
בינתיים, הגבלות חדשות נכנסו לתוקף בכמה מדינות אירופיות אחרות במטרה לבלום את ההתפשטות המחודשת. בפריז ובשמונה ערים נוספות בצרפת הוכרז על עוצר לילי ומסעדות, ברים, בתי קולנוע ומוסדות אחרים יכולים לפעול רק עד השעה 21:00 בניסיון לצמצם מגע בין אנשים. המדינה הציבה 12,000 שוטרים נוספים לאכיפת ההגבלות החדשות.
6 צפייה בגלריה
נגיף קורונה צרפת פריז
נגיף קורונה צרפת פריז
סגר לילי מ-21:00. פריז
(צילום: AP)
בעלי מסעדות רבים זעמו על ההנחיה. הסגר בגל הראשון שנמשך חודשים הרס את הענף. "יש לי זכות להטיל ספק בגישת הממשלה, אני חושב שזה צעד קטסטרופלי לתעשייה", אמר זבייר דנמור, הבעלים של כמה מסעדות ברובע המארה בפריז. דנמור אמר שהעוצר צריך להתחיל ב-23:00. "לפחות זה לא יהרוס אותנו. אין שום הוכחה שההבדל הזה של כמה שעות ישפיע על התפשטות הנגיף".
ביממה האחרונה נשבר שיא הנדבקים היומי בצרפת מפרוץ המגפה – 32,427 – ומתו עוד 90 חולים. עד כה נדבקו במדינה בקורונה 867,197 בני אדם. מניין המתים עומד על 33,392 איש.
6 צפייה בגלריה
אדם עם מסכה ליברפול אנגליה בריטניה קורונה
אדם עם מסכה ליברפול אנגליה בריטניה קורונה
מסכה נגד קורונה בליברפול
(צילום: רויטרס)
בבריטניה נכנסה לתוקף תוכנית ה"רמזור" למאבק במגפה שהציג השבוע ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, כאשר ככל שעולים בדרגה ההגבלות מחמירות יותר ויותר. בערים כמו לונדון ויורק שנמצאות בדרגה 2 לפי התוכנית נאסר מהיום על התושבים להתרועע עם אנשים ממשקי בית אחרים במקומות סגורים. מחוז לנקשייר הצטרף היום לליברפול שבדרגה 3 עם המגבלות המחמירות ביותר הכוללות בין היתר סגירה של כל הברים ואיסור להיפגש עם אנשים ממשק בית אחר גם בחלל הפתוח.
בצפון אירלנד נכנס אתמול לתוקף סגר שיימשך ארבעה שבועות. כל הפאבים והמסעדות נסגרו למעט שירותי איסוף עצמי. בתי הספר, לעומת זאת, נסגרו למשך שבועיים בלבד. לפי הנתונים העדכניים, יותר מ-43 אלף בני אדם מתו מקורונה מפרוץ המגפה בבריטניה – מספר המתים הגבוה ביותר ביבשת.
באיטליה עדכן הערב משרד הבריאות כי נשבר שיא נדבקים יומי נוסף, עם 10,925 מקרים מאובחנים ביממה האחרונה. איטליה מדורגת שנייה באירופה אחרי בריטניה במספר המתים מקורונה – 36,427 בני אדם. ראש הממשלה ג'וזפה קונטה אמר כי יכריז מחר על צעדים חדשים לאור הנתונים.
6 צפייה בגלריה
איטליה נגיף קורונה רומא
איטליה נגיף קורונה רומא
חוששים מסגר נוסף. רומא
(צילום: AFP)
במחוז לומברדיה שבצפון איטליה, מוקד ההתפרצות הראשון באירופה בסוף פברואר, הורו הרשויות על צעדים חדשים הכוללים הגבלה של פעילות הברים ומכירת אלכוהול, איסור פעילות ספורט הכוללת מגע וסגירת מועדוני בינגו. הצעדים ננקטו אחרי שהתחלואה במחוז המאוכלס ביותר באיטליה הפכה שוב לגבוהה ביותר במדינה.
בבירה רומא, רטנו התושבים בשל העלייה בתחלואה מחשש לסגר מחמיר נוסף. "המצב קריטי בגלל המטומטמים. אני מכנה אותם מטומטמים משום שלא שמרו על הכללים", אמר תושב העיר מריו מאסנזי. "אם נחזור לאותה סיטואציה כמו במרץ, אנחנו גמורים".
6 צפייה בגלריה
עוד נדבק בוותיקן. האפיפיור פרנסיסקוס
עוד נדבק בוותיקן. האפיפיור פרנסיסקוס
עוד נדבק בוותיקן. האפיפיור פרנסיסקוס
(צילום: EPA)
הוותיקן עדכן היום כי אדם המתגורר במלון שבו שוכן האפיפיור פרנסיסקוס נמצא חיובי לקורונה. הוא מצטרף ל-11 אנשי המשמר השווייצרי המגנים על קריית הוותיקן שנדבקו בנגיף.
באוסטריה הצטרף שר החוץ אלכסנדר שלנברג לרשימת הפוליטיקאים הבכירים שנדבקו בקורונה. מלשכתו נמסר כי נכנס לבידוד אף שלא פיתח תסמיני מחלה. דוברת משרד החוץ אמרה כי ייתכן שנדבק בפגישה עם עמיתיו מהאיחוד האירופי שהתקיימה ביום שני האחרון בלוקסמבורג. הדוברת הוסיפה כי כל חברי הממשלה ייבדקו כאמצעי זהירות.
ארגון הבריאות העולמי הזהיר כי יחידות טיפול נמרץ בכמה ערים באירופה עלולות להגיע לקיבולת מקסימלית בשבועות הקרובים אם לא תהיה האטה בתחלואה. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, ביממה האחרונה נשבר שיא הנדבקים היומי ביבשת אחרי שאובחנו יותר מ-150 אלף מקרים. במהלך השבוע האחרון נרשמו באירופה כ-100 אלף נדבקים בממוצע ביום.