"זועקים מדם ליבנו": תמיר ידעי עם נערי הגבעות
(צילום: גאולת ציון בחזון ומעש)

אלוף פיקוד מרכז, תמיר ידעי, הגיע לביקור חריג במאחז מעוז אסתר בבנימין, שבו התגורר הנער אהוביה סנדק שנהרג במהלך מרדף משטרתי. יחד עם האלוף הגיעו נציגים נוסף מאוגדת איו"ש וראש מועצת בנימין ישראל גנץ. בפגישה הודו נציגי הגבעות לאלוף על הפגישה וההידברות, אך העלו בפניו טענות קשות על התנהלות צה"ל והמשטרה ועל "רדיפת ההתיישבות" לדבריהם.
2 צפייה בגלריה
ביקור חריג : אלוף פיקוד המרכז ביקר במאחז שבו התגורר אהוביה סנדק ז"ל
ביקור חריג : אלוף פיקוד המרכז ביקר במאחז שבו התגורר אהוביה סנדק ז"ל
"טיוח על טיוח". אלוף פיקוד המרכז ובכירי אוגדת איו"ש במפגש
(צילום: גאולת ציון בחזון ומעש)
2 צפייה בגלריה
אוהביה סנדק ז"ל
אוהביה סנדק ז"ל
שוב עולות טענות קשות נגד כוחות הביטחון. אוהביה סנדק
(באדיבות המשפחה)
העובדה כי האלוף בעצמו הגיע למאחז ונפגש עם חלק מהצעירים בגבעות היא משמעותית. לדברי גורם בכיר בהתיישבות, "ידעי ידוע ביכולת שלו לדבר לאנשים בגובה העיניים ולתת לכל אחד את מקומו. בסוף הוא זה שמחליט, אבל הוא שומע את כולם - וזה יאמר לזכותו. העובדה שהוא צפוי לעזוב בעוד זמן קצר (ימונה למפקד זרוע היבשה; אב"ק) היא משמעותית עבורנו".
גורמים במערכת הביטחון סיפרו כי ידעי הבהיר שהגיע לשמוע את נערי הגבעות לאחר רצף האירועים שהתרחשו, שכללו בין היתר את מותו של סנדק וההפגנות האלימות שהגיעו אחריו. לצד כל אלה, פעמים רבות כוחות הביטחון הורסים מבנים שמקימים נערי הגבעות והללו בונים אותם מחדש. אחד האנשים שנכח בפגישה סיפר כי "ידעי אמר שניסה למצוא פתרון כדי להפסיק את משחקי החתול ועכבר הללו של להרוס ולבנות מחדש. הוא רצה לראות עם מי יש לדבר".
שלהבת גולדשטיין, ארוסתו של סנדק, אמרה בפגישה לאלוף כי "זה לא נעים שאהוביה נרצח, וגם לא נעים מה שהוביל לזה - כל ההתנהלות לאורך שנים. מתעמרים בבניה ובהתיישבות של ארץ ישראל. אתה אלוף הפיקוד, ונשמח שתעשה כל מה שאתה יכול למען ההתיישבות. בינתיים אנחנו רואים צווים והרחקות שפוגעים בהתיישבות".
פעילי מחאת סנדק מתבצרים במשרדי מח"ש בירושלים

סנדק בן ה-16, נזכיר, נהרג ב-21 בדצמבר במרדף משטרתי שהחל בשל חשד שהוא וחבריו יידו אבנים לעבר כלי רכב פלסטיניים בבנימין. רכב סמוי של ימ"ר מחוז ש"י רדף אחרי הרכב שבו נמלטו סנדק וחבריו, עד שהרכב התהפך - ככל הנראה בשל התנגשות עם הרכב המשטרתי. בעוד השוטרים מאשימים כי הרכב של הנערים נהג בצורה פרועה ובשל כך התהפכו, הנערים טוענים כי השוטרים הם אלה שאשמים בתאונה. ב-ynet נחשף כי בגרסתם הראשונית השוטרים לא דיווחו על ההתנגשות בין רכבם לרכב של הנערים.
עמישב מלט, תושב גאולת ציון, התייחס למותו של סנדק ואמר בפגישה כי "אנחנו צועקים מדם ליבנו, המצב הגיע לדם שנשפך פה. חייבים לעשות בדק בית איך הגענו למצב הזה, אי אפשר להמשיך ככה. יש פה טיוח על טיוח. אותם בלשים שהרגו את אהוביה מסתובבים כאילו הכול בסדר, הרדיפה ממשיכה, אין שום דבר. איפה אתם? מה קורה פה? איך ייתכן שצה"ל והמשטרה נלחמים במי שעומד על הערכים הכי בסיסיים, שעל גביהם אנחנו עומדים פה?".
מרים זארוג, תושבת קומי אורי שביצהר, דיברה על הצו שמאריך את השטח צבאי סגור על הגבעה בשנה. "בשום מקום בארץ אין כזה מצב, שעומדים 24 שעות ביממה מג"ב ומונעים מאיתנו להיכנס לשכונה", אמרה. "הם אומרים לנו - אתם לא נכנסים כדי שלא תבנו את הבית שלכם חזרה. אני רואה פה פגיעה בהתיישבות בצורה הכי גרועה שיש".
ידעי ביקר גם ביישוב עמיחי, שם נפגש עם אביחי בוארון, תושב המקום שהסביר לו על העיר הפלסטינית החדשה שמקימים תושבי הכפרים הסמוכים בשטח b. לטענת התושבים, הבנייה מסכנת את ביטחונם.
לסיכום, אמרו התושבים כי "אנחנו מאוד מעריכים את הנכונות להיפגש ולדבר בגובה העיניים. עם זאת, אנחנו לא מוכנים להעלות לדיון שיח שיכול להתפרש כנסיגה או ויתור על ארץ ישראל. נמשיך בכל המרץ בעשייה החיובית. נגד הסכמי אוסלו יצאנו לרחובות, ועכשיו נצא למאחזים להיאחז באדמה שלנו. נשליך את אוסלו לפח ההיסטוריה".