הסוכנות לביטחון לאומי בארה"ב (NSA) ריגלה אחר בכירים באירופה, כולל קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, בעזרת סוכנות המודיעין ההגנתית של דנמרק (FE). כך דווח הבוקר (יום א') בתקשורת הדנית.
3 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
מרקל. ל-NSA הייתה גישה למסרונים ולשיחות טלפון באמצעות כבלי אינטרנט דניים
(צילום: AP)
לפי תחנת רדיו בדנמרק, המעורבות הדנית בפרשה התבררה בעקבות חקירה פנימית בסוכנות המודיעין על תפקידה של ה-NSA בשיתוף הפעולה שקיימה עמה לאיסוף מידע בשנים 2012 עד 2014. הדיווח של תחנת הרדיו מתבסס על עדויות של תשעה גורמים עם גישה למידע המסווג שבידי המודיעין הדני.
לדברי אותם גורמים, החקירה החלה ב-2014 בעקבות החשש מפני ההדלפות של אדוארד סנואודן בשנה שלפני כן, שחשפו את אופן הפעולה של ה-NSA. סנואודן טען אז כי ה-NSA צותתה לטלפון של מרקל. הבית הלבן לא הכחיש לחלוטין את טענת סנואודן, אך מסר כי הטלפון של הקנצלרית לא נמצא במעקב באותה עת ולא יהיה במעקב בעתיד.
3 צפייה בגלריה
סנואודן. "צריכה להיות דרישה מפורשת לגילוי מלא"
סנואודן. "צריכה להיות דרישה מפורשת לגילוי מלא"
סנואודן. "צריכה להיות דרישה מפורשת לגילוי מלא"
(צילום: EPA)
על פי הדיווחים, החקירה העלתה כי ה-NSA השתמשה באותן שנים בכבלי מידע דניים כדי לרגל אחר בכירים בשבדיה, נורבגיה, צרפת וגרמניה, כולל שר החוץ הגרמני דאז פרנק וולטר שטיינמאייר ומנהיג האופוזיציה הגרמני לשעבר פיר שטיינבריק. דנמרק, בעלת ברית קרובה של ארה"ב, מארחת כמה תחנות נחיתה מרכזיות לכבלי אינטרנט תת-ימי אל שבדיה, נורבגיה, גרמניה, הולנד ובריטניה, ומהן אליה. ל-NSA הייתה גישה למסרונים ולשיחות טלפון של הגורמים הבכירים באמצעות אותם כבלים.
"מגוחך ששירותי הביון הידידותיים אכן מיירטים בכירים במדינות אחרות ומרגלים אחריהם", אמר שטיינבריק. "מבחינה פוליטית, זו שערורייה". שר ההגנה של שבדיה פיטר הולטקוויסט אמר כי הוא "דורש מידע מלא על הדברים הללו" ושר ההגנה של נורבגיה פרנק באק-ינסן אמר כי בארצו "מתייחסים לטענות ברצינות". שרת ההגנה של דנמרק טראין ברמסן אמרה לאחר חשיפת הפרטים כי "האזנת סתר שיטתית של בעלות ברית קרובות אינה מקובלת".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן. הואשם ב"מעורבות עמוקה בשערורייה הזו מתחילתה"
(צילום: רויטרס)
ברדיו דנמרק דווח כי באוגוסט אשתקד הושעו ראש המודיעין ושלושה פקידים נוספים מתפקידיהם בעקבות ביקורת והאשמות על עוולות חמורות, עקב אותה חקירה פנימית. ממשלת דנמרק הודיעה בשנה שעברה כי תפתח בחקירת המקרה. חקירה זו צפויה להסתיים בהמשך השנה.
בעקבות הדיווחים היום, האשים סנואודן את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב"מעורבות עמוקה בשערורייה הזו מתחילתה". ביידן היה סגן נשיא ארה"ב בזמן המעקבים שעליהם דווח. "צריכה להיות דרישה מפורשת לגילוי מלא לא רק מדנמרק, אלא גם מהשותפה הבכירה שלה", הוא הוסיף.
סנואודן, עובד לשעבר ב-CIA, חשף ב-2013 תוכנית מעקב של ה-NSA אחרי אזרחים פרטיים שהופעלה לאחר פיגועי 11 בספטמבר. סנואודן נאשם בארה"ב בגניבת רכוש ממשלתי, בהעברה בלתי מורשית של מידע ביטחוני ובהעברה מכוונת של מודיעין תקשורתי מסווג. הוא ברח להונג קונג ומשם לרוסיה, ובמוסקבה קיבל מקלט. לפני שהדליף את המידע הסודי, בכירי המודיעין בארה"ב התעקשו כי ה-NSA מעולם לא אספה ביודעין נתונים מרישומי טלפון פרטיים.