אחרי כמה חודשים עגומים בגלל מגפת הקורונה יש לפולנים סיבה לשמוח: בפולין מציינים היום את "חמישי השמן" – והלקוחות נהרו לקונדיטוריות כדי לזלול מאפים מתוקים.
מדי שנה, ביום חמישי האחרון לפני ה"לנט" – התענית לקראת חג הפסחא – מציינות כמה מדינות בעולם הנוצרי את "חמישי השמן". הבולטת שבהן היא פולין. הפולנים זוללים ב"חמישי השמן" סופגניות ומאפים מתוקים אחרים ולא סופרים קלוריות.
16 צפייה בגלריה
חג חמישי השמן ורשה פולין
חג חמישי השמן ורשה פולין
חוגגים את "חמישי השמן" בוורשה
(צילום: AFP)
16 צפייה בגלריה
חג חמישי השמן ורשה פולין
חג חמישי השמן ורשה פולין
(צילום: רויטרס)
"אין ספק שלמגפה יש השפעה על המכירות שלנו, השפעה שלילית כמובן", אמר פאבל ספניבסקי, הבעלים של קונדיטוריה בוורשה. "'חמישי השמן' הוא יום קריטי לעסק שלי – מכיוון שבתעשייה שלנו ינואר ופברואר הם חודשים מתים למדי".
בגלל הקורונה פולנים רבים עובדים מהבית – ויעדיפו לקבל את המאפים המתוקים במשלוח. "המגפה העלתה את כמות המשלוחים", אומר ספניבסקי, ומספר שהקונדיטוריה שלו הכינה מראש את אריזות המשלוח לקראת "חמישי השמן".
לפי הנתונים של בנק BNP פריבה, ב"חמישי השמן" יאכלו הפולנים קרוב ל-100 מיליון סופגניות בשווי כולל של עד 250 מיליון זלוטי (67 מיליון דולר).
הנתונים מלמדים שכל פולני אוכל היום בממוצע 2.5 סופגניות. "אני כבר אכלתי מספיק", מספר ספניבסקי. "הן יוצאות חמות, אז נראה לי שכבר אכלתי חמש במהלך הלילה. אני לא מתכוון לאכול עוד היום".