ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שוחח היום עם נשיא איראן חסן רוחאני, ודרש ממנו לשחרר את נזאנין זגארי-רטקליף, עובדת סיוע בריטית-איראנית שנידונה למאסר. זגארי-רטקליף סיימה השבוע את עונש המאסר שלה, אך עדיין לא רשאית לעזוב את איראן.
זגארי-רטקליף עבדה כמנהלת פרויקטים ברויטרס-תומסון, קרן הצדקה של סוכנות הידיעות רויטרס. היא נעצרה בשדה התעופה בטהרן באפריל 2016. היא נאשמה בעבירות ריגול ובכך שתכננה להדיח את משטר האייתוללות. היא הכחישה את האישום המיוחס לה.
2 צפייה בגלריה
חצי חצי של בוריס ג'ונסון ו חסן רוחאני
חצי חצי של בוריס ג'ונסון ו חסן רוחאני
ג'ונסון ורוחאני
(צילום: AP)
האזרחית הבריטית-איראנית ריצתה מאסר של חמש שנים, שהסתיים ביום ראשון. האזיק האלקטרוני שהוצמד לה הוסר, ומאפשר לה חופש תנועה באיראן – אך היא עדיין לא רשאית לעזוב את הרפובליקה האיסלאמית. זגארי-רטקליף אמורה להתייצב בבית משפט באיראן ב-14 במרץ, בפרשה אחרת, שבה היא נאשמת בתעמולה נגד המדינה.
"ראש הממשלה העלה את סוגיית נזאנין זגארי-רטקליף ושאר הבריטים-איראנים שמחזיקים באזרחות כפולה וכלואים באיראן. הוא דרש לשחרר אותם בהקדם", מסרה לשכתו של ג'ונסון בהודעת הסיכום של שיחת הטלפון. "הוא אמר שבשעה שהסרת האזיק האלקטרוני היא דבר מבורך, המשך כליאתה לחלוטין אינו מקובל, והיא חייבת לחזור למשפחתה בבריטניה".
תיעוד המעצר של זגארי-רטקליף

פעילי זכויות אדם מאשימים את איראן במעצרים חוזרים ונשנים של אזרחים זרים ואזרחים בעלי אזרחות כפולה, בניסיון לזכות בוויתורים ממדינות אחרות - ובעסקאות חילופי אסירים.
בשיחה אמר ג'ונסון שבריטניה מחויבת להצלחת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. הוא קרא לרוחאני להפסיק להפר את תנאי ההסכם – הפרות שהחלו כשארה"ב פרשה מההסכם ב-2018 והחזירה את הסנקציות נגד איראן. "הוא הדגיש שחשוב שאיראן תנצל את ההזדמנות שנובעת מהנכונות האמריקנית לחזור להסכם – אם איראן תחזור לציית לתנאיו". איראן מסרבת בינתיים להשתתף בשיחות גרעין עם ארה"ב והאיחוד האירופי.