מנחתי המסוקים בבתי החולים במרכז הארץ, היום
(צילום: נדב אבס)

בתי החולים דוחים את הטענות שנחשפו היום לראשונה ב-ynet אחרי שבמשרד ערכו ישיבת תחקיר על התנהלות מערכת הבריאות באסון בהר מירון. לדבריהם, הטענות על מנחתים לא שמישים שגרמו לפינוי פצועים לירושלים אינן נכונות - ומשרד הבריאות יודע על כך.

חקירת האסון - כתבות נוספות

6 צפייה בגלריה
(צילום: אביהו שפירא, שרון צור)
בין הנושאים העיקריים שעלו בדיון: ויסות הפצועים בין בתי החולים ופינוי פצועים לבתי חולים במרכז הארץ שלא הסתייע בזמן אמת בשל מנחתים שאינם שמישים. בניגוד לטענת משרד הבריאות, לפיה המנחת במרכז הרפואי שיבא בתל השומר "לא כשיר זמנית עקב בינוי" – גורמים בבית החולים השיבו כי שיפוצי המנחת הסתיימו כבר לפני חודש, וכי למרות הטיעונים שהוצגו בדיון, משרד הבריאות עודכן על כך.
בשיבא, בית החולים הממשלתי הגדול במדינה, הופתעו מכך שלא התבקשו בשעות הלילה להיערך לקליטת פצועים מהאסון, וזאת בניגוד למבצעים צבאיים ואירועים רבי נפגעים, שבמהלכם קולט בית החולים פצועים מאזורים אחרים ברחבי הארץ. "סיימנו את השיפוצים במנחת לפני חודש ובמשרד הבריאות יודעים את זה", הסביר גורם בבית החולים. לדבריו של פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא, "המנחת ערוך לקליטת פצועים".
6 צפייה בגלריה
מנחת המסוקים בבית חולים שיבא
מנחת המסוקים בבית חולים שיבא
מנחת המסוקים בבית חולים שיבא
(צילום: דוברות שיבא)
פרופ' אפק הוסיף כי "המרכז הרפואי שיבא היה, הינו ויהיה תמיד מוכן לקליטת פצועים, לרבות אירועים רבי נפגעים שחווינו לצערנו בלילה שבין חמישי לשישי. המרכז הרפואי שיבא הוא כאן עבור תושבי מדינת ישראל ואתם יכולים להיות שקטים שלעולם ניתן את המענה הרפואי הראוי".
בנוסף, נציגי משרד הבריאות טענו כי המנחת בבית החולים בילינסון אינו ערוך לנחיתה בלילה. בבית החולים הכחישו באופן גורף את הטענה ואמרו "לבית החולים בילינסון יש אישור עדכני מרשות התעופה האזרחית לשימוש במנחת באופן מלא, עשרים וארבע שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע". לידי ynet הגיע האישור של רת"א להפעלת מנחת בילינסון ובו מצוין כי ההיתר כולל הפעלה בלילה.
6 צפייה בגלריה
היתר הפעלת מנחת בבית חולים בילינסון
היתר הפעלת מנחת בבית חולים בילינסון
ההיתר של רשות התעופה להפעלת מנחת המסוקים בבילינסון
6 צפייה בגלריה
מנחת המסוקים בבית החולים שיבא
מנחת המסוקים בבית החולים שיבא
המנחת בבילנסון, סמוך לבית החולים
(צילום: נדב אבס )
באשר לבית החולים איכילוב, טענו במשרד הבריאות כי מסוקי חיל האוויר אינם נוחתים בו וכי המנחת אינו כשיר לכך. המשמעות היא שבאירועים רבי נפגעים ובמיוחד בעת אירועים בגבול הצפון ובגזרת עזה, לא ניתן לפנות פצועים באופן מיידי ומהיר לאחד מבתי החולים הגדולים במדינה שאחד מתחומי ההתמחות שלו הוא טיפול בפצועים עם פגיעות אורתופדיות, כמו גם פציעות ראש – אלא באמצעות מסוקים של מד"א.
בדובר צה"ל הסבירו שהסיבה לכך היא איסור שאיכילוב קבעו על נחיתת מסוקי צה"ל בבית החולים, אך באיכילוב הכחישו באופן גורף את הטענה הזו. מבית החולים נמסר בתגובה כי "מנחת בית החולים איכילוב ערוך ומוכן 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע - לשימוש עבור כלל מסוקי הצלה להבאת פצועים".
6 צפייה בגלריה
מנחת המסוקים בבית חולים איכילוב
מנחת המסוקים בבית חולים איכילוב
צה"ל טוען שאיכילוב לא מסכים להשתמש במנחת, בית החולים מכחיש
(צילום: דוברות איכילוב)
בנוסף, בישיבה שנערכה הבוקר עלה כי בית החולים זיו בצפת, שנחשב לבית חולים קטן, קלט את מרבית הפצועים מהאסון מבלי שהוגדר כבית חולים ממיין. בעקבות הפרסום, ובאופן חריג במיוחד, פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות קטע את הדיון בזום.
"מזל מאלוהים שלא היו פצועים קשים או בינוניים", אמר ל-ynet גורם שמכיר את פרטי האירוע, "חילקו את הפצועים לא נכון. הדבר היחיד שהוא נכון זה ניהול מרכזי ומתכלל, אפילו ההעברה מבית חולים לבית חולים הייתה לא הגיונית. חולה אחד שפונה במסוק להדסה זה הגיוני? אני לא יודע למה העבירו לזיו כל כך הרבה פצועים. הם לא יכולים לקלוט 47 פצועים במכה אחת. אין סיכוי. הוויסות השניוני עבר לרמב"ם, מי החליט על כך?".
6 צפייה בגלריה
הפינוי לבית החולים זיו בליל האסון
הפינוי לבית החולים זיו בליל האסון
הפינוי לבית החולים זיו בליל האסון
(צילום: שרון צור)
בסיכום הדברים שהוצגו למנהלי בתי החולים נאמר כי מערך הרפואה בשטח ובבתי החולים עבד בצורה טובה, אך הודגש כי יש לגבש נוהל לאישור תוכניות למענה רפואי בכל המעגלים: טיפול בשטח, ויסות נפגעים, היערכות בבתי החולים, רפואה בקהילה והמכון לרפואה משפטית באבו כביר.
מצה"ל נמסר: "לצה"ל אין מניעה לנחות בבית החולים".