יוצאים לחופש הגדול בי-ם, ב"ש ובאור יהודה
(צילום: רועי עידן, גיל יוחנן, ניצן דרור)

שנת לימודים נוספת שהתנהלה בצל מגפה עולמית, סגרים מקומיים, חיסונים ומסכות הסתיימה היום (ד') באופן רשמי גם בבתי הספר היסודיים. הפערים הלימודיים, הרגשיים והחברתיים, הביאו כבר בחודש פברואר האחרון את ההצהרה על הארכת שנת הלימודים עד סוף חודש יולי, אולם בפועל – התלמידים יזכו לתוכנית מצומצמת של שלושה שבועות, שאינה חובה, וברובה הם לא יפגשו את המורים שאליהם הם רגילים.
אף שלא מעט תלמידים יפגשו כבר מחר בבוקר בכותלי מוסדות החינוך שוב, בבית הספר אהוד מנור באור יהודה נרשמה התרגשות גדולה. לתלמידים המתין אוטו גלידה מנגן, הורים הגיעו עם מתנות למורות והמורים – ואת כל אלה ליוו הרבה דמעות של מסיימי כיתות ו', שיעברו לחטיבות הביניים בשנה הבאה.
7 צפייה בגלריה
סיום הלימודים בבית ספר תל"י גאולים בירושלים
סיום הלימודים בבית ספר תל"י גאולים בירושלים
חוגגים את סיום השנה בבית הספר תל"י גאולים בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
כפיר וקנין, שבתו אור סיימה היום את הלימודים בכיתה ב', סיפר כי היא צפויה לשוב לבית הספר כבר מחר במסגרת "בית הספר של החופש הגדול". "היא תמשיך עם אותו הצוות החינוכי כך שהמעבר יהיה חלק. יש עדיין התרגשות של החופש הגדול כי תמיד יש, אבל יש גם רצף. כמעט כולם אצלנו נרשמו לקייטנה כי הם רוצים את זה. היה להם מספיק חופש, להבדיל משנים קודמות הם רוצים שגרה".
אף שבתו של וקנין צפויה להמשיך ללמוד עם הצוות החינוכי המוכר לה, ברוב בתי הספר זה לא צפוי לקרות. רק חלק מהילדים צפויים לזכות להוראה מקצועית ולצמצום פערים, בעוד שבמרבית הגנים ובתי הספר יינתן דגש לפעילות חברתית והעשרתית באמצעות מדריכים.
לפי נתוני משרד החינוך, רק 42% מהגננות צפויות ליטול חלק בפעילויות "בית הספר של החופש הגדול", ובבתי הספר היסודיים עומד שיעור המורים על 15%. בחטיבות הביניים ובתיכונים ייטלו חלק 11% מהמורים. מנגד, שיעורי ההשתתפות בקרב התלמידים וילדי הגנים צפויים להיות גבוהים יותר מאלה של המורים. בגני הילדים צפויים 77% השתתפות, בבתי הספר היסודיים 61% ובחטיבות ובתיכונים יחד 41%.
אורית ויטנברג, אמה של אליה שסיימה את הלימודים בכיתה ו' בבית הספר באור יהודה, נערכת לקראת עוד שנה שבה בתה עמית תלמד הפעם בכיתה ו'. "משמח אותנו שהן ממשיכות לבית הספר של החופש הגדול", היא אמרה. "הן ימשיכו בפעילות חווייתית לצד השלמת פערים".
7 צפייה בגלריה
סיום הלימודים בבית ספר אהוד מנור באור יהודה
סיום הלימודים בבית ספר אהוד מנור באור יהודה
רובן יחזרו מחר. תלמידות באור יהודה, היום
(צילום: ניצן דרור)
ולבת אליה, שתעבור לחטיבת הביניים, יש כבר תוכניות. "אני הולכת להיפגש עם חברים, ללכת לסרט, לים ולבריכה. בשנה שעברה לא הרגשנו את הקיץ בגלל שהיינו יותר בבית והשנה אפשר לצאת ולבלות", אמרה אליה.
גם בבית הספר היסודי כלניות בבאר שבע חגגו את סיום השנה. "שיהיה קיץ שקט, בטוח ובריא", איחלו התלמידים בטקס סיום השנה. איילת גבעונים, מחנכת כיתה א' בבית הספר, סיפרה על השנה שעברה. "זו הייתה שנה מאוד מורכבת, מאתגרת וקשה", היא אמרה. "זום זה לא פשוט, גם לרוב התלמידים. בעזרת צוות מצוין צלחנו את זה".
אחת הסוגיות המטרידות, כפי שמגדיר אותה פרופ' יזהר אופלטקה מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, היא הפערים הלימודיים בין יישובי הפריפריה למרכז.
7 צפייה בגלריה
סיום הלימודים בבית ספר כלניות בבאר שבע
סיום הלימודים בבית ספר כלניות בבאר שבע
טקס סיום הלימודים בביה"ס כלניות בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
7 צפייה בגלריה
סיום הלימודים בבית ספר כלניות בבאר שבע
סיום הלימודים בבית ספר כלניות בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
"כאשר תלמידי כיתות א' ברשות חזקה ישלימו את הפערים הרבים בקריאה ובכתיבה ואילו חבריהם מערים חלשות לא יזכו לכך, אל נתפלא אם בחלוף השנים הפערים הללו יתרחבו", הזהיר. "קשה ללמוד בכיתות גבוהות כאשר יכולת הקריאה והכתיבה מוגבלת, והפער בין תלמידים מערים חזקות לחבריהם בערים חלשות יגבר עוד יותר". הוא קרא להקצות תקציבים לתלמידים מהרשויות החלשות, ולוודא שהפערים הלימודיים ייסגרו במהרה.

החופש הגדול ביישובי הצפון

לכל אורך החופש הגדול, מתכננות העיריות והמועצות האזוריות באזור הצפון לקיים שורת פעילויות, לימודיות ואחרות, לבני הנוער והילדים. בחיפה תפעיל העירייה קורסי הכנה למעברים בין מוסדות החינוך, ותפעיל אטרקציות בעלות של 10 שקלים בשעות הערב והלילה.
בעפולה, תתקיים קייטנה באנגלית עם מורים מארה"ב, אוסטרליה, דרום אפריקה ומדינות נוספות, ובנוף הגליל צפויים לחבר בין בני הנוער לקשישים תושבי העיר – שיגיעו לבתי הקשישים שחוגגים יום הולדת עם עוגה ופרחים. עשרות תלמידים ישתתפו גם בקורס הכנה לתיכון.
7 צפייה בגלריה
קייטנת עולם הכושר
קייטנת עולם הכושר
מקייטנות ספורט - ועד תיאטרון
(צילום: אייל צור )
בנשר, צפוי להיפתח בכל יום שלישי מתחם זולה עם משחקי שולחן, וידאו ואמנים אורחים. בבית שאן יופעל מתחם לילי לנוער עד 02:00 בלילה שבו יתקיימו פעילויות שונות בליווי מדריכים, בעוד במועצת מגידו יפעילו יקיימו פעילויות אקסטרים מוזלות ו"סיירת מחצלות" – מדריכי נוער שיגיעו ליישובים ויקיימו פעילויות עם בני הנוער.
במועצת מטה אשר יוקמו קבוצות תיאטרון וגלישה וגם כן סיירת מחצלות, ובמועצת עמק יזרעאל תסייע המועצה ליישובים שמעסיקים בני נוער, ותקיים קייטנה לילדים עם צרכים מיוחדים.

החופש הגדול במרכז

מלבד בית הספר של החופש הגדול, עיריית תל אביב תפעיל תוכנית "סאמר סקול" לבוגרי כיתות ו'-ח', שתפעל לאורך שבועיים בחודש יולי ותספק מענה לאלו שלא נרשמו לתוכנית "בית הספר של החופש הגדול". כל התכנים יועברו באנגלית. לצד זאת, העירייה מתכננת גם סמינר קיץ לתלמידים העולים לכיתה ט' משכונות דרום העיר ומיפו.
בעיריית בת ים ישלחו לבתי הספר שבהם פועלים בתי הספר של החופש הגדול מפעילים חיצוניים מתחומי המדע, האמנות, הספורט, היוגה, האלקטרוניקה, ההרקדות ועוד. בחולון, יכללו בתי הספר של החופש הגדול חוגי העשרה שונים ויום חלל ויום מדעים. באור יהודה יתקיימו כ-20 אירועים לגילים השונים בפארקים, בגינות הציבוריות וכן מופעים והצגות בהיכל התרבות ובאולמות.
בראשון לציון תסבסד העירייה קייטנות מדע ואנגלית, וביבנה יתקיימו קייטנות מקצועיות בענפי הספורט, האמנות, המחשבים ועוד. בשעות אחר הצהריים יתקיימו בעיר סדנאות, פעילויות שונות כולל מתנפחים, הופעות לילדים ומסיבות לבני נוער.
ברחובות מתכננים להפעיל קייטנות כדורסל וכדורגל, סדנאות משחק ואמנות ופעילויות לבני נוער שיכללו מסיבות, טורנירי ספורט, מפגשים עם עיתונאים ושחקנים וכן סדנאות בישול, מופעי סטנד-אפ, שחייה לילית בבריכה העירונית ועוד. בסוף אוגוסט תתקיים מסיבה בהשתתפות שורת אמנים שנבחרו על-ידי בני הנוער.
7 צפייה בגלריה
ילדים בבית הספר קפלן בחדרה
ילדים בבית הספר קפלן בחדרה
(צילום: עידו ארז)
עיריית ירושלים מסרה כי בתוכנית של "בית הספר של החופש הגדול" שיתקיים בעיר ייכללו פעילויות תרבות, העשרה והפעלות חברתיות ללא עלות כספית.
בראש העין תופעל למעט תוכנית בית הספר של החופש הגדול גם קייטנת המשך בחודשים יולי ואוגוסט. ברעננה, יתקיימו קייטנות עד סוף חודש אוגוסט במגוון תחומים, כולל גלישה, צלילה, רובוטיקה ומדעים, ספורט ומחול. בפתח תקווה מתוכננות תוכניות תגבור לתלמידים, לצד קייטנות וצהרונים בגני הילדים. בכפר סבא יתקיימו קייטנות עד סוף חודש יולי ברוב גני הילדים, בעוד באלה שפועלים במסגרת יום לימודים ארוך יפעלו המסגרות עד 12 באוגוסט. במועצת עמק חפר יופעלו למעט בית הספר של החופש הגדול גם קייטנות המשך וקייטנות קיץ.

החופש הגדול בדרום

בבאר שבע, יתקיימו קייטנות שיכללו תוכניות העשרה כמו רופאים צעירים, תיאטרון, תנועה ועוד. בבתי הספר יצאו התלמידים ל"נגב זו", ויעברו תוכניות מהנדסים צעירים, צילום, ספורט, תיאטרון ועוד. בחלקו הראשון של היום בבתי הספר של החופש הגדול ילמדו הצוותים החינוכיים, ובחלקו השני של היום – אנשי הצהרונים.
באופקים ובערד תתאפשר פעילות נוספת בתשלום בשעות הצהריים לאחר שעות בית הספר של החופש הגדול. במועצת רמת נגב יתקיימו פעילויות בתי הספר של החופש הגדול בדגש על מענה חברתי ורגשי, ובמועצת בני שמעון יתקיימו פעילויות נוספות למעט העשרה וצמצום פערים.