3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפתלי בנט מנסור עבאס יאיר לפיד
בנימין נתניהו נפתלי בנט מנסור עבאס יאיר לפיד
מנסור עבאס לשון מאזניים. האם יתמוך בממשלת נתניהו-בנט או יחבור ללפיד?
(צילום: שרון צור, מוטי קמחי, רויטרס, עמית שעל)
ביום שאחרי הבחירות עדיין לא ברור איך תיראה הממשלה הבאה או האם פנינו למערכת בחירות נוספת. יו"ר ימינה נפתלי בנט החל את היום במחשבה כי הוא לשון המאזניים, אך כמה דקות לפני השעה 09:00 בבוקר (יום ד') חלה תפנית בעלילה כשנודע כי רע"מ תעבור את אחוז החסימה. לגוש נתניהו-בנט אין לפי שעה 61 מנדטים, אך גם לגוש הנגדי אין בינתיים 61. יו"ר רע"מ מנסור עבאס הכחיש בריאיון במשדר באולפן ynet כי שוחח עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. הוא הוסיף: "בינתיים אנחנו לא מחויבים לאף אחד, לאף גוש, לאף איש". עם זאת הוא אישר כי קיבל פניות מהליכוד: "כל המפלגות ששואפות להרכיב ממשלה היו איתנו במגע מסוים, אני לא אפרט על זה".
לאחר ספירת 88% מהקולות מונה גוש נתניהו עם בנט 59 מנדטים (52 ללא ימינה). יו"ר רע"מ מנסור עבאס עובר את אחוז החסימה לפי שעה עם 5 מנדטים והופך ללשון המאזניים בין הגושים. הליכוד השיג בינתיים 30 מנדטים, יש עתיד 17, ש"ס 9, כחול לבן 8, יהדות התורה 7, העבודה 7, ימינה 7, ישראל ביתנו 7, הציונות הדתית 6, הרשימה המשותפת 6, תקווה חדשה 6 ומרצ 5.

מנסור עבאס, הבוקר
(צילום: אביהו שפירא)

לפני שבוע התארח ראש הממשלה בנימין נתניהו באולפן ynet ונשאל על תסריט ולפיו הגוש שלו עומד על 59-58 מנדטים.
אתה יכול להתחייב שלא תקים ממשלה בהסתמכות או הימנעות או תרחיש אחר של רע"מ מבחוץ? "חד משמעית אני מתחייב שלא יהיה דבר כזה. לא אשען עליהם ולא אכלול אותם. לא בהימנעות ולא שום דבר כי הם מפלגה אנטי ציונית".
גם מנסור עבאס? "בוודאי. הוא הצביע נגד הסכמי השלום שהבאתי עם מדינות ערב, זה פשוט לא ייאמן, תראי עד איפה המשטמה שלהם מגיעה. לא אציע ולא אישען, לא כלום".
נתניהו לפני הבחירות: לא אישען על מנסור עבאס
(צילום: משי בן עמי)

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד שלל בריאיון במשדר באולפן ynet את האפשרות שהליכוד יקים ממשלה הנשענת על תמיכת מפלגת רע"מ בראשות מנסור עבאס. "ראש הממשלה אמר את זה מספר פעמים - אנחנו בשום פנים ואופן לא נקים איתו ממשלה", אמר קרעי והוסיף: "כתושב עוטף עזה לא ארים אצבע בעד ממשלה עם נציג שלא מכיר במדינה כיהודית ודמוקרטית ומתחבק עם מחבלים ותומכי טרור". יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, אמר הבוקר כי "יש לעשות הכול למנוע בחירות חמישיות. יש למצות את כל האופציות הפוליטיות הקיימות על מנת להקים ממשלה שתעבוד בשביל כל אזרחי ישראל כי זה מה שחשוב כרגע למדינה שלנו".
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

נפתלי בנט יוצא מביתו, הבוקר
(צילום: ירון שרון)

רה"מ נתניהו במטה הליכוד, הלילה
(צילום: קנטקט )

יאיר לפיד מגיב לתוצאות המדגמים, הלילה
(צילום: קונטקט)

הלילה, שעה וחצי לאחר פרסום המדגמים, צייץ ראש הממשלה נתניהו בתגובה ראשונה: "הענקתם ניצחון ענק לימין ולליכוד בהנהגתי". אבל בנאום לילי שנשא כשלוש שעות לאחר מכן הוא כבר לא הזכיר את המילה ניצחון ורק אמר: "הבאנו הישג אדיר". נתניהו הוסיף כי הוא "לא פוסל אף אחד ואף אחת", והדגיש - "צריך ממשלה יציבה".
בתוך כך, מאז שפורסמו תוצאות המדגמים נתניהו שוחח עם סמוטריץ', דרעי, גפני וליצמן, וגם עם בנט - שבניגוד אליהם נשמע אחרת. "נמתין לתוצאות האמת, רק דבר אחד עומד לנגד עינינו - טובת כלל אזרחי ישראל", אמר לו יו"ר ימינה, וחזר על כך בנאום שנשא, שבו אמר: "אעשה הכול לאיחוי השסעים, מה שהיה הוא לא מה שיהיה".
בינתיים, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ניסה לגבש גוש נגדי. לפיד שוחח עם יו"ר מרצ ניצן הורביץ, והשניים קבעו לדבר בקרוב שוב. אחר כך הוא דיבר גם עם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער והשניים סיכמו על שיתוף פעולה. "נכון לרגע זה לנתניהו אין 61, לגוש השינוי יש", אמר לפיד בנאומו הלילה.

מתי נדע אם יש ממשלה?

3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין
נשיא המדינה ראובן ריבלין
נשיא המדינה ראובן ריבלין, אתמול
(צילום: עמית שאבי)
נשיא המדינה ראובן ריבלין צפוי לקבל לידיו את תוצאות האמת עד 31 במרץ, ולאחר מכן יש לו שבוע ימים להעניק את המנדט להרכבת הממשלה החדשה לאחד מחברי הכנסת. לרשות חבר הכנסת שיקבל את המנדט מהנשיא יעמדו 28 ימים להרכבת הממשלה. הנשיא יכול להאריך את התקופה, לבקשת המועמד, בעד 14 ימים נוספים. אם הוא לא הודיע שהצליח להקים ממשלה, הודיע שאינו מצליח או שהכנסת דחתה את הממשלה שהקים – המנדט חוזר לבית הנשיא. בשלב זה עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות, שעליו לבחור באחת מהן בתוך שלושה ימים: להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר שהסכים לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה. או להודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת הממשלה.
אם הנשיא נתן את המנדט לח"כ אחר, יעמדו לרשות המועמד 28 ימים להרכבת הממשלה, ללא הארכות. במצב שבו נשיא המדינה הודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה מועמד שיכול להרכיב ממשלה, או שהמועמד השני לא הצליח להרכיב ממשלה, המנדט עובר אל הכנסת. במשך 21 ימים יכולים 61 חברי כנסת לבקש מהנשיא בכתב להטיל את התפקיד על חבר כנסת לבחירתם, בתנאי שהוא הסכים לכך. אם אכן הוגשה בקשה כזו, נשיא המדינה חייב להטיל את הרכבת הממשלה על אותו מועמד, שיעמדו לרשותו 14 ימים להרכבת הממשלה, ללא הארכות. אם לא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שאותו מועמד לא הצליח להרכיב ממשלה – הכנסת תתפזר וישראל תצא למערכת בחירות חמישית.