נתניהו, פומפאו ואל-זיאני: "חזון הפך למציאות"
(צילום: לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני, מסרו היום (רביעי) הצהרה משותפת במעון ראש הממשלה בירושלים. נתניהו, שהודה לנשיא טראמפ, אמר כי ביקורו של אל-זיאני הוא "סימן דרך חשוב לשלום בין האומות", ופומפאו ציין כי "איראן מבודדת כעת יותר מתמיד". שר החוץ הבחרייני קרא למשא ומתן להשגת פתרון שתי המדינות בין ישראל והפלסטינים. ynet העביר את האירוע בשידור ישיר.
השלושה ישתתפו בקרוב, יחד עם שר החוץ גבי אשכנזי, בחתימה על מזכר הבנות בתחום התעופה בין ישראל לבחריין.
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
ישראלים יוכלו להוציא ויזה אלקטרונית לבחריין. אל-זיאני, נתניהו ופומפאו
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
הגיע לביקור פרידה אישי. פומפאו
(צילום: AFP)
נתניהו בירך את הנשיא דונלד טראמפ על חתימת ההסכמים, וטען כי הם לא היו יוצאים לפועל בלעדיו. הוא הוסיף: "שלושה הסכמי שלום בשישה שבועות, אני לא חושב שאפשר יותר טוב מכך. היום אנחנו עושים היסטוריה שוב - זהו ביקור ראשון מבחריין, סימן דרך חשוב לתחילת השלום בין האומות".
לדבריו, "השלום הזה בנוי על תשתיות ואינטרסים משותפים. כמו ישראל, בחריין מסתכלת קדימה. ההסכמים יעצימו את הכלכלה של שתי המדינות. אנחנו לא עושים את זה בעתיד הרחוק, אלא עכשיו, בעודנו מדברים - וזה קורה במהירות רבה. ישראל טסה לבחריין ובחריין טסה לפה, השמיים אינם הגבול יותר. שר החוץ הבחרייני, תמסור למלך בחריין את הערצתי למנהיגות שלו".
8 צפייה בגלריה
ספר מבקרים
ספר מבקרים
הדברים שכתב שר החוץ הבחרייני בספר המבקרים של בית הנשיא
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
"קורא לישראל ולפלסטינים לחזור למו"מ". אל-זיאני
(צילום: AFP)
פומפאו דיבר אחרי נתניהו ואמר: "אני מקווה שיהיו עוד הרבה הסכמים. הם חשובים מסיבות רבות, בהן גם מכיוון שמדינות מזיקות כמו איראן נותרות מבודדות יותר מתמיד עד שלא ישנו כיוון. ההסכמים מקדמים גם את חופש הדת, שכן מוסלמים יוכלו להתפלל ביתר חופשיות בזכות הטיסות מתל אביב למנאמה, וגם הטיסות מעל סודן. ישראל ובחריין מוכיחות שאפשר להפוך חזון למציאות".
נזכיר כי ניו יורק טיימס דיווח אתמול כי טראמפ בחן את האפשרות לתקוף את מתקני הגרעין באיראן בשבועות הקרובים, לפני סיום כהונתו, אך בכירי ממשלו שכנעו אותו שלא לעשות זאת. ברקע דיווח זה, פרסם היום עיתון "טהרן טיימס" תמונת שער שבה מפה שעליה מסומנים הבסיסים האמריקניים שקרובים לאיראן. בתמונה נראים הטווחים של הטילים האיראניים, שמכסים את כל הבסיסים המסומנים – עם האיום המפורש "תתרחקו!".
8 צפייה בגלריה
שער של עיתון טהרן טיימס
שער של עיתון טהרן טיימס
מזהירים את ארה"ב. שער "טהרן טיימס", היום
אל-זיאני אמר בתחילת דבריו שיצא מעודד משיחותיו עם הנשיא ריבלין ושר החוץ אשכנזי, והוסיף: "השיחות ממשיכת להיות מועילות ונערכות באווירה חיובית וקונסטרוקטיבית. יש לנו על מה לעבוד, ואני אופטימי לגבי העתיד. אנחנו מקדמים שלום חם, שייתן יתרונות ברורים לעמנו".
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
"מצפים ל-14 טיסות שבועיות מבחריין לישראל". נתניהו ואל-זיאני
(צילום: לע"מ)
"אנחנו מצפים ל-14 טיסות שבועיות מבחריין לישראל, ולקיים טיסות גם לאילת ולחיפה - בנוסף לחמש טיסות מטען שבועיות", אמר. "החל מ-1 בדצמבר ישראלים יוכלו לקבל ויזה אלקטרונית לבחריין ולנסוע בחופשיות בין המדינות, ונהיה עדים בקרוב גם לפתיחת שגרירויות הדדית. זה יסלול את הדרך לשלום במזרח התיכון כולו. כדי לקדם ולהשיג שלום כזה, צריך לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אני קורא לשני הצדדים לחזור לשולחן המו"מ ולהשיג את פתרון שתי המדינות, שנתמך על-ידי הקהילה הבינלאומית".

ריבלין: "השלום אפשרי, והעולם לא יחכה"

פומפאו הגיע לארץ לביקור פרידה אישי לקראת סיום תפקידו, והוא צפוי להגיע בין היתר גם לרמת הגולן וליקב פסגות שבשער בנימין. השר מבחריין, שעומד בראש משלחת בת 25 אנשי צוות מבחריין ומהבית הלבן, נמצא בביקור היסטורי ראשון בארץ.
אל-זיאני הגיע לישראל בטיסה הראשונה של חברת התעופה הבחריינית "גולף אייר". את פניו קיבל עמיתו שר החוץ גבי אשכנזי, ולאחר מכן נסעו השניים למשרד החוץ בירושלים - שם קיימו פגישה אישית. בתום הפגישה הודיע אשכנזי כי השניים סיכמו על הקמת שגרירויות "בהקדם האפשרי". אל-זיאני אמר: "שמחתי להעביר את בקשתו של מלך בחריין לפתוח שגרירות בישראל ולהודיע לו שבקשת ישראל לשגרירות במנאמה אושרה".
ריבלין עם אל-זיאני: "עת של חברות ואחדות"
(צילום: לע"מ )

לאחר מכן נפגש אל-זיאני גם עם הנשיא ראובן ריבלין, שאמר לשר הבחרייני: "העולם כולו צריך לראות את דגלי ישראל ובחריין מתנופפים זה לצד זה היום בבית הנשיא וברחובות ירושלים. זהו עידן חדש של ידידות ושיתוף פעולה. ברוח הזאת, אני שמח לקבל את פניך כידידי. אני מקווה שבקרוב נראה את הסיום האיום של וירוס הקורונה, ונוכל לקבל יותר תיירים, בהם תיירים רבים מבחריין".
"ישראלים רבים נרגשים לבקר במדינתך, אך שיתוף הפעולה בינינו יכול להתחיל עוד קודם", הוסיף ריבלין. "ישראל פועלת רבות ובגאווה למען פיתוח טכנולוגיות מים, ביטחון תזונתי, בריאות, איכות הסביבה, ועוד. אנו חולקים רבים מהאתגרים הללו, יחד נוכל להתגבר עליהם. יחד נוכל לעשות רבות למען עתיד טוב לכל עמי האזור. וכן כוונתי היא עתיד טוב יותר, לכל העמים, גם כמובן שכנינו הפלסטינים".
אשכנזי עם אל-זיאני, היום
(צילום: משרד החוץ)

"הידידות החדשה בין ישראל לבחריין, ולבין מדינות נוספות באזורנו, מבהירה כי השלום אפשרי, והעולם לא יחכה", אמר הנשיא. "לפלסטינים ברצוני להבהיר כי ישראל רוצה לחיות בשלום במרחב. יהודים ומוסלמים, כולנו בניו של אברהם, ישראלים ופלסטינים- לא נגזר עלינו לחיות יחד, נועדנו לחיות יחד. הגיע העת לבנות אמון ולעשות שלום".
שר החוץ הבחרייני השיב לריבלין: "אנחנו רואים שהאיחולים שלך הגיעו מהלב. בחריין מאמינה בשלום, בדו קיום, בסובלנות, בכבוד לאחר ובלחיות אחד לצד השני למרות חילוקי הדעות. עם הערכים האלה, אני בטוח שאפשר להשיג שלום. הדרך לא קלה, ואנחנו מבינים שיהיו אתגרים שנצטרך לעבור ביחד כשותפים ולהתגבר עליהם". ריבלין העניק לאל-זיאני תרגום לעברית של הקוראן, שאותו חיבר אביו של הנשיא, יוסף יואל ריבלין.
8 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי ועבד אללטיף אלזיאני
גבי אשכנזי ועבד אללטיף אלזיאני
בקשת ישראל לשגרירות אושרה. אשכנזי ואל-זיאני
(צילום: מירי שמעונוביץ, משרד החוץ)
8 צפייה בגלריה
שיא המדינה ראובן ריבלין נפגש עם שר החוץ של בחריין: "זה עת חדש של חברות, אחדות, שותפות"
שיא המדינה ראובן ריבלין נפגש עם שר החוץ של בחריין: "זה עת חדש של חברות, אחדות, שותפות"
ביקור היסטורי בארץ. ריבלין עם אל-זיאני
ביקורו של אל-זיאני מגיע בהמשך לחתימה על הצהרת השלום בבית הלבן לפני כחודשיים, וביקור המשלחת הישראלית במנאמה לפני כחודש. מטרת הביקור היא לקיים את הקשר בין המדינות והשיחות בין קבוצות העבודה.
עד כה נחתמו עם בחריין שמונה הסכמים ומזכרי הבנות. כמה הסכמים נוספים עומדים על הפרק ונמצאים בשלבי החלפת טיוטות, אך מסתמן כי אלה לא יבשילו לכדי חתימה מיידית. מדובר למשל על הסכמי תיירות, שיתוף פעולה מדעי טכנולוגי, הסכם בריאות ועוד.
ישראל הגישה לבחריין בקשה לקבלת אישור לפתיחת שגרירות, וגורמים מעריכים שהדבר יקרה בקרוב. שתי המדינות חתמו גם על הסכם אשרות, כאשר בניגוד להסכם פטור מאשרות שנחתם עם איחוד האמירויות – מול בחריין נחתם הסכם אשרות במסגרתו ישראלים שירצו לבקר בה יצטרכו להנפיק ויזה אלקטרונית לפני הגעתם וכך גם לגבי בחריינים המבקשים להגיע לארץ.