מה המפלגות מציעות לקהילה הלהט"בית? ynet עושים סדר
(צילום: שמוליק דודפור)

ארגוני הקהילה הגאה פנו בשבועות האחרונים לראשי המפלגות וקראו להם להציג את עמדותיהם בעניין זכויות להט"ב. מחנה נתניהו והמפלגות הערביות סירבו להיפגש עם נציגי הקהילה, ובקרב המפלגות האחרות, העמדות ככל הנראה עדיין חלוקות.
6 צפייה בגלריה
מחאת הקהילה הגאה תל אביב
מחאת הקהילה הגאה תל אביב
המחאה בקיץ 2018
(צילום: AP)
בבדיקה של מצעי הבחירות והפעילות הפרלמנטרית האחרונה בכנסת, עלה כי רק יש עתיד, העבודה, מרצ וישראל ביתנו הצביעו בעד זכויות הקהילה. בכחול לבן לא הצביעו בעד כל החוקים, ובמשותפת לרוב התנגדו. כמו כן, יש עתיד, ישראל ביתנו, העבודה, כחול לבן ומרצ התחייבו באופן מלא לעגן את זכויות הלהט"ב בקווי היסוד של הקואליציה, כולל נישואים אזרחיים, תיקון חוקי האימוץ והפונדקאות והחוק לאיסור טיפולי המרה. ישראל ביתנו נמענה מלתמוך ביישום המסקנות של הצוות הבינמשרדי עבור הקהילה הטרנסג'נדרית, ומסרה שלא נחשפה לדו"ח.
בתקווה חדשה מסרו כי הם תומכים בתיקון האפליה כלפי הקהילה הגאה, אך לא מתחייבים לעיגון זכויות הקהילה בקווי היסוד של הממשלה הבאה, ומציעים דרכים נוספות למיסוד זוגיות ללא נישואים אזרחיים. בליכוד, ימינה, ש"ס, יהדות התורה, הרשימה המשותפת, רע"מ והציונות הדתית לא התחייבו לקדם את זכויות הקהילה, וכאמור סירבו להיפגש עם הארגונים.
"מצבנו תלוי על בלימה, וזאת שאלה גדולה מה יהיה ביום שלישי", הסביר היום באולפן ynet עו"ד אור קשת, מנהל קשרי הממשל של ארגוני הקהילה הגאה. "אם התוכנית של נתניהו להקים פה קואליציית 61 בשיתוף בן גביר, סמוטריץ' והאנשים הכי קיצוניים ולהט"בפובים שנמצאים היום במערכת הפוליטית, מדובר בבשורה איומה ונוראה עבור הקהילה הגאה", אמר. "אין לי דרך עדינה יותר לומר את זה. מדובר באנשים קיצוניים שרואים בנו סוטים. אנשים שלא רק שמתנגדים לכל הזכויות שאנחנו נאבקים עליהם כבר עשרות שנים בכל הנוגע להורות, מיסוד זוגיות, נישואים אזרחיים, אלא שמאיימים גם לקחת אותנו אחורה, לתקופות אפלות שהיינו צריכים להיות בארון, ואני חושב שזאת סכנה גדולה".
קשת ציין כי קידום זכויות הלהט"ב כבר לא נותרו רק במפלגות השמאל. "צריך לומר שיש מפלגות גם בימין וגם במרכז שמציעות אלטרנטיבה ותפיסת עולם שמכבדת אותנו ומחויבת לקדם את הזכויות שלנו", אמר. "בדקנו מהדבר הכי בסיסי, הנכונות של ראשי המפלגות להיפגש ולדבר איתנו, בלי להבטיח כלום - להסתכל בעיניים ולהגיד מה הם מוכנים לתת או לא לתת לנו. שבע מפלגות הסכימו, גם בנט".
הליכוד לא? "ראש הממשלה נתניהו לא היה מוכן להיפגש איתנו. הוא דחה את הבקשה שלנו, יחד עם המפלגות הערביות, החרדיות והציונות הדתית של סמוטריץ'", אמר קשת. עוד ציין כי "סקרי דעת קהל מוכיחים שיש רוב מלא לזכויות להט"ב בציבור הישראלי. בערך 70% תמיכה, כולל בקהלים מסורתיים ובחברה הערבית".
"קהילת הלהט"ב היא קהילה גדולה, מאות אלפי אנשים, יש לנו משפחות, יש לנו מעגלים. אסור לנו לקחת את המצב הטוב יחסית שלנו כמובן מאליו כי ביום שלישי התמונה יכולה להתהפך ויכולים לנסות להחזיר אותנו למציאות אפלה ונוראה, אז חשוב שכולנו נצא להצביע רק למפלגות שתומכות בנו".