צוות תקווה חדשה בכפר המכביה
(צילום: נדב אבס)

בדרך להקמת ממשלה: יממה וחצי לפני תום המנדט של יאיר לפיד, הגיעו בצהריים (יום ג') לכפר המכביה ברמת גן יו"ר יש עתיד, בכירי ימינה נפתלי בנט ואיילת שקד וכן יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ ונציג מפלגת רע"מ וואליד טאהא. המטרה: לסגור את הקצוות להקמת הממשלה החדשה. במקביל, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן העריך בכנס לשכת עורכי הדין שנערך באילת כי יש אפשרות שלפיד יודיע היום לנשיא כי הצליח להרכיב ממשלה. ynet העביר בשידור חי את הריאיון עם ליברמן.
"ניהלתי משאים ומתנים קואליציוניים מאז 96', ואני יכול להגיד שתמיד ברגע האחרון לקראת הסגירה יש את הניסיונות לתפוס עוד משהו, זה טבעי", אמר ליברמן בריאיון ליובל קרני. "אני מבחינתי סגרתי את זה לגמרי. היינו הראשונים על מנת להתניע את כל המהלך הזה של משא ומתן קואליציוני. אני מאמין שהיום, עם קצת רצון טוב, אפשר לסיים את זה ולהודיע לנשיא 'עלה בידי'".
אביגדור ליברמן: "מה שראינו בקפיטול זה מה שקורה פה היום"
(צילום: לשכת עורכי הדין)

בהתייחסו לדיווחים על כך שיו"ר הכנסת יריב לוין ינסה לעכב את הקמת ממשלת לפיד-בנט, אמר ליברמן: "החוק מאוד ברור, יריב לוין מקבל הוראה מהנשיא וחייב לכנס את המליאה. לא חייבים לפרסם את ההסכמים הקואליציוניים ברגע שיש הצהרה 'עלה בידי'. המועד האחרון לפרסום הסכמים קואליציוניים זה 24 שעות לפני ההצבעה.
"כשאני מסתכל על הניסיון המשפטי לטרפד את המהלך, וההודעות של לוין שהוא לא יכנס את המליאה עד שיראה הסכמים קואליציוניים, והלחץ הברוטאלי האלים שהביא לכך שגורמי ביטחון מגיעים למסקנה שצריך להצמיד אבטחה ברמה 5 לשני פוליטיקאים מימינה, אז בעצם את כל מה שראינו בגבעת הקפיטול רואים כאן. לא היה דבר כזה שהצמידו לשני חברי כנסת אבטחה ברמה כזאת, צריך להבין מה זה, כמעט כמו בסרט איום קיומי ומיידי. אם יש משהו שנתניהו גרם זה הנזק הכי גדול למדינת ישראל - התפוררות החברה הישראלית".
ליברמן המשיך לתקוף את נתניהו: "לו נתניהו היה דואג למדינה או למפלגת הליכוד והיה עושה מעשה אחד שמתבקש, והוא זה שהטיף מוסר לכל העולם 'תשאירו שיקולים אישיים בצד, תעשו מה שצריך לטובת המדינה', לו היה מתפטר או זז הצידה - הליכוד היה מקים ממשלה מהר מאוד והוא לא. במדינת ישראל אין בחירות אישיות, אתה בוחר מפלגה. כולם עבדו לצידו של נתניהו, מילא אני איש נוראי רוסי עם זקן, מתנחל, אני אדם מאוד פרובלמטי, אבל גם שקד, גם בנט, גם סער, גם האוזר, גם הנדל, כולם עבדו לצד נתניהו ואף אחד לא מוכן לשמוע ולא מאמינים לנתניהו. למה זה קורה?".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בכנס לשכת עורכי הדין באילת
אביגדור ליברמן בכנס לשכת עורכי הדין באילת
ליברמן בכנס לשכת עורכי הדין
(צילום: כנס לשכת עורכי הדין)
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה בכנס: "החלפת נתניהו איננה מצווה, אין לי משהו רגשי כלפי מר נתניהו ולא כלפי בני או בנות ביתו, אני מסתכלת על מדינת ישראל. ההבטחה שלנו זה חזון ציוני, בית לעם היהודי, וזה הולך וכלה לנו מול העיניים בעיקר בגלל נתניהו וחייבים להפסיק את זה.
"מדהים שלראשונה ישבתי עם בנט לשיחה לפני מספר שבועות, הייתה שיחה ארוכה ויש הרבה דברים שיכולנו להסכים עליהם. ככל שנקים ממשלה יהיו יותר דברים שאסמוך עליו. אם תוקם הממשלה היא תוקם על בסיס רצון טוב, השותפים והשותפות יבדקו איך ניתן לשתף פעולה ולא לעשות דווקא אחד לשני. האלימות וההסתה שראינו לפני רצח רבין, אנחנו רואים אותה עכשיו מחוץ לבית של איילת שקד".
מיכאלי הוסיפה: "אני אכן אהיה חברה בקבינט המדיני-ביטחוני בהנחה שתקום הממשלה הזאת, ויש לי ניסיון מחברות בוועדת חוץ וביטחון. טוב חוסר ניסיון מאשר ניסיון טוב בהעברת כסף חמאס. נתניהו בתפקיד 13 שנה ברצף. המאבק של נתניהו נגד איראן נכשל כישלון חרוץ, איראן נעשתה יותר קרובה לגליל".
סגן שר הבריאות יואב קיש מהליכוד אמר: "אני לא מסכים עם האמירה ש'שמאלנים בוגדים', ובאותה מידה אני מצפה מאנשי שמאל לגנות את מה שאומרים על נתניהו. בואו נוציא את השיח של 'הבוגד' החוצה. אני לא אהבתי את הציניות של איווט שאמר בוחרים 'ליכוד' ולא 'נתניהו'. נכון, על הפתק כתוב 'מחל', אבל כתוב - 'הליכוד בראשות בנימין נתניהו'. זו ההבטחה שלנו, בניגוד לישראל ביתנו, אנחנו מפלגה דמוקרטית, והוא ראש המפלגה.
"אני מקווה שהמנדט יחזור לכנסת ואני אומר לך שאם המנדט יחזור לכנסת תהיה ממשלת ימין שבה סער יוכל להוביל את האג'נדה שהוא מאמין בה, להעביר פסקת התגברות ולהפסיק את השתוללות של בג"ץ מול חוקי הכנסת".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער מגיע לפגישה בכפר המכבייה
גדעון סער מגיע לפגישה בכפר המכבייה
סער בכפר המכביה
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
וואליד טאהא מרע"מ מגיע לפגישה בכפר המכבייה
וואליד טאהא מרע"מ מגיע לפגישה בכפר המכבייה
ח"כ וואליד טאהא מרע"מ בכפר המכביה
(צילום: מוטי קמחי)
צוותי המשא ומתן להקמת ממשלת השינוי ישבו לאורך הלילה ומוקדם יותר היום דווח כי נרשמה התקדמות במגעים. גורם שמעורב במשא ומתן אמר בהתייחסו להתפתחויות כי "הייתה התקדמות אבל יש עדיין קשיים. ראשי המפלגות צריכים להגיע כדי לנסות לפתור את זה". יו"ר תקווה חדשה גדעון סער כבר הגיע כאמור לכפר המכביה ברמת גן במסגרת הניסיונות לפתור את המחלוקות. בהמשך יגיעו לשם גם ליברמן, לפיד והמיועד לראשות הממשלה נפתלי בנט.
אמש דווח כי בין המפלגות שעתידות להרכיב את "ממשלת השינוי" עדיין יש מחלוקות, חלקן מהותיות, אך גורמים בכירים בגוש השינוי טוענים - הממשלה תקום כבר היום. ההערכה היא שבמהלך היום ייפתרו כל המחלוקות. כל זאת, למרות האולטימטום של איילת שקד, ההתנגדות בתוך מפלגת ימינה ואפילו הוויכוח על תיק החקלאות בין ישראל ביתנו לכחול לבן.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נפתלי בנט ממשלת שינוי
יאיר לפיד נפתלי בנט ממשלת שינוי
לפיד ובנט
(צילום: AFP, רויטרס)
מורן אזולאי מתייחסת להתפתחויות האחרונות
(צילום: משה מזרחי)

אחת המחלוקות המרכזיות שעדיין נותרו במשא ומתן הקואליציוני היא ההסכמות בין יש עתיד למפלגת העבודה - שלפיהן מרב מיכאלי תכהן לצד גדעון סער בוועדה לבחירת שופטים. איילת שקד התנתה את כניסתה לממשלת השינוי בכך שמיכאלי תוותר על מקומה בוועדה, כך ששני השרים שיכהנו בה יהיו מהימין. לפני האולטימטום, אתמול בצהריים, דחה לפיד את הדרישה הזו.
שקד, שכיהנה בעבר כשרת המשפטים, נחשבת למי שאחראית למינוי של שופטים שמרנים רבים - ומיכאלי, מנגד, לא צפויה לתמוך במינויים כאלה בעתיד. הוועדה לבחירת שופטים הפכה בשנים האחרונות למוקד מרכזי של מאבקים בין מפלגות המרכז-שמאל למפלגות הימין בישראל. הוועדה כוללת תשעה חברים - שני שרים, שני חברי כנסת, שלושה שופטי עליון ושני נציגים מלשכת עורכי הדין.
בשנים האחרונות נאבק הימין כדי לשנות את הרכב הוועדה ולבטל את הרוב האוטומטי שיש בה לנציגי מערכת המשפט - דבר שהצליחה שקד לעשות כשהשיגה את תמיכתו של יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה. כעת, מינויה הצפוי של מיכאלי לוועדה הוביל לביקורת קשה מימין על בנט ושקד.
במקביל, היועצת המשפטית של בית הנשיא עו"ד אוּדית קורינלדי-סירקיס, השיבה הבוקר בשלילה לטענת הליכוד שלפיה יאיר לפיד לא יכול להעביר את תפקיד ראש הממשלה לנפתלי בנט. היא הזכירה לפרקליט הליכוד, עו"ד מיכאל ראבילו, כי בפנייה קודמת של בנימין נתניהו אליה אמרה לו במפורש שחבר הכנסת שעליו הוטל להרכיב ממשלה יכול לכהן כראש ממשלה חליפי בתקופה הראשונה.