טקס חילופי השרים במשרד החינוך
(צילום: לע"מ)

יממה אחרי השבעת הממשלה, נכנסה היום (שני) יפעת שאשא-ביטון (תקווה חדשה) לתפקידה כשרת החינוך. בטקס חילופי השרים היא אמרה כי "המהפכה מתחילה היום" והוסיפה שכצעד ראשון, "מעונות היום יעברו באופן רשמי למשרד החינוך". מהפכת העברת המעונות לאחריות משרד החינוך היא גולת הכותרת בתוכניותיה של שאשא-ביטון, לצד רשימה ארוכה הנוגעת לבחינות הבגרות, מבנה שבוע הלימודים, חיזוק מעמד המורה והמנהל ודגש על חינוך לערכים ציוניים, יהודיים ודמוקרטיים; אך בשלב הראשון היא תתמקד בשיקום מערכת החינוך לאחר השנה שבה נתנה המגפה את אותותיה גם בה.
שאשא-ביטון צמחה במערכת החינוך כמורה, מחנכת, מרצה וסגנית נשיא מכללה. בעבודתה הפרלמנטרית שימשה יו"ר הוועדה לזכויות הילד. היא הגיעה עם משנה סדורה ולא צריכה ללמוד את המערכת מחדש. עם זאת, היא מודעת לסדרי העדיפויות שכפתה תקופת הקורונה. הדגש שהיא צפויה לתת יבוא לידי ביטוי בצמצום פערים בתחום הלימודי והרגשי בכיתות הנמוכות, במעברים ובשכבות הלימוד לקראת בחינות הבגרות. בשל שינוי סדרי העדיפויות המחייב מתן מענה מיידי בשל נזקי הקורונה, אומרת שרת החינוך כי יש צורך להתאזר בסבלנות. "כולנו יודעים שהדברים לא יקרו ביום אחד. נצטרך לעבוד קשה ולהבין שזה לא קסם".
המשימה הראשונה שהציבה שאשא-ביטון היא צמצום הפערים. "השנה הזו יצרה הרבה מאוד פערים שנידרש להם באופן מיידי", אמרה שרת החינוך בהתייחסה ל"פגיעה בלימודי היסוד, האתגרים שיעמדו בפני התלמידים שנמצאים בכיתה י״ב ועוד. לכל זה נצטרך לתת מענה באופן מיידי - לצד היבטים חברתיים ורגשיים שנפגעו מאוד בשנה האחרונה. אנחנו שוכחים שהילדים ישבו בבית מול המסך; חלקם אמרו שכבר נמאס להם להיות קובייה על המסך. נצטרך לגשר על כל זה ונעשה זאת בזכות פעולות מדויקות שיופנו לערוץ הרגשי של הילדים".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
באשר למשימות ארוכות הטווח, הציבה, כפי שצוין, השרה שאשא-ביטון בראש סדר העדיפויות את העברת המעונות לאחריות משרד החינוך. "מי שמכיר אותי יודע שהגיל הרך והנושא של מעונות היום הוא בנפשי. מדובר במסגרות חינוכיות לכל דבר ועניין. נכון שחוקקתי את חוק הפיקוח וחוק המצלמות, אבל אמרתי לאורך כל הדרך שאלה רק היסודות הראשונים למהפכה שנדרשת כאן בגיל הרך. את המהפכה הזו אנחנו מתחילים היום - מעונות היום יעברו באופן רשמי למשרד החינוך ויקבלו את ההתייחסות הנדרשת מבחינה חינוכית, פדגוגית והתפתחותית. לא עוד מסגרות שרק מעודדות תעסוקה או נותנות פתרון להורים עובדים".
בתחום הערכי מתכוונת שרת החינוך, כפי שהצהירה, "להחזיר את החינוך למערכת החינוך. נחזיר התייחסות לערכים החברתיים, הציוניים, היהודיים והדמוקרטיים שנותנים ביטוי לגיוון ולעושר שיש לנו כאן במדינת ישראל". בתחום בחינות הבגרות היא צפויה לפעול כדי לצמצם את מספר בחינות הבגרות החיצוניות ותשנה את שיטת הבחינה. עוד הצהירה שאשא-ביטון כי בכוונתה לקדם אוטונומיה למנהלים ולבתי הספר ולקדם את מעמד המורה: "בלי שינוי במעמד המורה - לא נביא שינוי למערכת".
יעד נוסף הוא שינוי מבנה הלימודים השבועי באופן שבו בתי ספר תיכוניים שטרם עברו לחמישה ימי לימוד יעברו למתכונת זו. בכיתות היסודי בכוונתה לקדם חמישה ימי לימוד, כשהיום השישי יהיה יום לנפש, לרוח ולהעשרה.
התוכנית שבכוונת שאשא-ביטון לקדם כוללת שש רפורמות שהוצגו על-ידה במערכת הבחירות, וכפי שבאו לידי ביטוי במצע החינוך של "תקווה חדשה" כחלק מהמשימות ארוכות הטווח. כך למשל, צפויה שרת החינוך לפעול להחיל רפורמת דגל במעמד המורה: העלאת איכות המורים הנכנסים להוראה באמצעות תנאי סף, קידום ורפורמה בשכר המורים המתחילים ובהכשרתם. כמו כן, יותאם לוח החופשות לשוק העבודה בכוונה לצמצם את הפער בין לוח החופשות של מערכת החינוך ללוח החופשות של שוק העבודה: 76 ימים וקיצור ימי הלימוד ל-5 בשבוע.
רפורמה בגיל הרך - העברת מעונות היום והפעוטונים (גילאי 0-3) לאחריות משרד החינוך כדי להבטיח רצף חינוכי ופדגוגי בגיל הרך. במסגרת זו תפעל לחזק את הפיקוח לצד קידום מערך הכשרה מקצועי למטפלות ושיפור תנאי העסקתן וכן בניית מעונות יום נוספים.
רפורמה בניהול - תגמול הולם למנהלים, מינוי לקדנציות של שמונה שנים בלבד וגיוס של מנהלים איכותיים למערכת על-ידי הסרת חסמים.
התלמיד במרכז - הכוונה להעצמת החוסן הרגשי והחברתי של התלמידים, תוך הגדלת שעות הייעוץ ומתן מענה רגשי. במסגרת זו תערך רפורמה במערך הבגרויות שתביא לצמצום מספרן לחמש: אנגלית, מתמטיקה, מדעים ומקצוע הומני. בנוסף, תתוקן הרפורמה בחינוך המיוחד על-מנת להעניק לילדי החינוך המיוחד את המעטפת הנחוצה ואנשי הצוות המתאימים. השרה שאשא-ביטון צפויה גם להוביל שינוי מבני במערכת החינוך שיכלול הענקת אוטונומיה למנהלי בתי הספר.