(צילום: אלכס גמבורג, משי בן עמי)

כמעט בכל בית ספר שני יש תלמיד או מורה שנדבק בקורונה - אבל נתוני הסגר מראים כי הוא עדיין "פייק סגר": מנתוני מרכז השליטה למאבק בקורונה של משרד הבריאות, שפורסמו היום (א'), עולה כי אף שחלף שבוע מאז תחילת הסגר השלישי - במדדים רבים חל שינוי מינורי. הם כתבו כי "המשמעות היא שללא הגבלות נוספות, אנחנו עלולים להישאר במקדם הדבקה שגבוה מ-1 עוד תקופה ארוכה".
"אין סגר, הכול פתוח"
(צילום: שחר גולדשטיין, משי בן עמי)

2 צפייה בגלריה
בית הספר יצחק שדה
בית הספר יצחק שדה
"ב-17 מתוך 40 מוסדות חינוך נמצאו חיוביים לקורונה"
(צילום: ליהי קרופניק)
במצגת שהועברה נמסרו נתונים גם על מוסדות החינוך שנדגמו כחלק מבדיקות סגר ב"מגן חינוך". על פי הנתונים, מתוך 40 מוסדות חינוך שנדגמו בשבוע שעבר, בלא פחות מ-17 אותרו חיוביים לקורונה. זוהו התפרצויות עם 5-10 מאומתים בשלושה מוסדות חינוך שנבדקו לראשונה. עד כה, הם ציינו, לא זוהתה התפרצות במוסד שנדגם שבוע לפני כן.
לפי הנתונים שהועברו, מתוך שישה מוסדות חדשים שנבדקו בשבוע שעבר, בחמישה אותרו חיוביים. בסך הכול אותרו בהם 21 מאומתים, ממוצע של 3.5 מאומתים למוסד חינוכי. גם ברשתות ירוקות (שני מוסדות עם מאומתים מתוך ארבעה שנבדקו) וגם בצהובות (11 מ-26) אותרו חיוביים לקורונה במוסדות חינוך שנדגמו.

על אף נתונים אלו, ולמרות שמנכ"ל משרד הבריאות אמר באולפן ynet שהתחלואה "בריצת אמוק" - ניתוח התנועתיות מראה שלא אירע שינוי רב מאז תחילת הסגר השלישי. מהמדדים שנבדקו עולה כי ביחס לממוצע בנובמבר, לפני הסגר השלישי, חלה ירידה של 18% בלבד בריחוק החברתי, של 11% בלבד ביציאה מטווח הקילומטר ושל רק 8% ביציאה מהבית. במדד המגעים (בימי חול) חלה ירידה של 60% - אך עדיין מספר המגעים גבוה בהרבה מזה שהיה בסגר השני.
במשרד הבריאות בדקו מדד תנועתיות למקומות עבודה (נתונים מגוגל על היקף התנועות של ישראלים למקומות המוכרים כאזורי תעסוקה ומשרדים), מדד קילומטראז' (נתוני waze ואפל על סך הקילומטרים שביצעו נהגים בארץ), ומדד "מגעים" (כמות מגעים משמעותיים מחוץ לתא המשפחתי לאדם ממוצע במשך יממה, כאשר מגע נספר כאשר שני אנשים נמצאים בקרבה של מטרים ספורים למשך לפחות 15 דקות), מדד "היעדר ריחוק חברתי" (הקרבה הממוצעת בין אנשים בתא שטח), מדד "יוצאים מהבית" (שיעור האנשים שיוצאים מביתם ביום נתון, כאשר יציאה מהבית נספרת כאשר אדם יוצא לטווח של מאות מטרים מביתו לפחות לשעתיים), ומדד "יוצאים מטווח קילומטר" (שיעור האנשים שהתרחקו מטווח של קילומטר מביתם ביום נתון).
החדשות הטובות הן שישראל ממשיכה להוביל בפער גדול מאוד במספר המתחסנים ביחס לאוכלוסייה. על פי הנתונים המעודכנים, כמעט חצי מבני 60+ כבר התחסנו לקורונה מאז תחילת המבצע, שבו עלולה להיות האטה בקרוב עקב מחסור בחיסונים.
למעשה, 46% מאזרחי ישראל בני 60 ומעלה כבר התחסנו. ברקע התמונות מסוף השבוע האחרון על מתחסנים צעירים, מהנתונים עולה כי עד כה חוסנו 350,575 בני אדם מתחת לגיל 60, אך יש לציין כי בהם גם חברי הצוותים הרפואיים וכן חולים כרוניים.
באולפן ynet שוחחנו עם תושבי תל אביב, שטוענים כי הם מרגישים שהסגר הנוכחי לא דומה כלל לקודמיו. איתי שמיר, הבעלים של בית הקפה רוטשילדה, אמר כי "התחושות לא פשוטות. נאלצנו לסגור את בית הקפה ולהוציא עובדים לחל"ת, ומצד שני אני רואה שעסקים פתוחים ואנשים מסתובבים ברחובות. פיצוי לא נקבל מהמדינה. המצב לא פשוט".