5 צפייה בגלריה
הישראלית על הגבול עם לבנון
הישראלית על הגבול עם לבנון
תיעוד מטיול שערכה בגבול לבנון
הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד הצעירה שחצתה את הגבול לסוריה והוחזרה לישראל בתיווך רוסי, לפי פרסומים זרים בתמורה לחיסונים למשטר אסד. הצעירה נאשמת בהסתננות לארץ אויב, בניסיון הסתננות לארץ אויב ובעבירה על חוק הכניסה לישראל. צו איסור פרסום הוטל על פרטי כתב האישום.
סנגוריה, עורכי הדין ענת יערי ואיאד עאזם מהסנגוריה הציבורית, מסרו היום (ראשון) כי "בניגוד למקרי עבר שבהם הייתה פגיעה בביטחון המדינה ולא הוגש כתב אישום נגד אנשים שחצו את הגבול, במקרה זה ברור לכל שהצעירה לא פגעה ולא הייתה לה כוונה לפגוע בביטחון המדינה. לכן תמוה מאוד שדווקא נגד צעירה ללא עבר פלילי שמתמודדת עם רקע מורכב, בחרו להגיש כתב אישום. לאחר שנלמד את חומרי החקירה נשקול את המשך צעדינו המשפטיים".
בחודש שעבר הצעירה חצתה את הגבול באזור בלי גדר, סמוך לפסגת החרמון – ולא מדובר היה בניסיון הראשון. היא צעדה מהוואדיות באזור מג'דל שמס לכיוון סוריה, ככל הנראה באזור החרמון. במצוקים שבין מג'דל שמס לבין פסגת החרמון הגבול הוא טבעי ולא מצריך או יכול להכיל גדר מערכת, מאילוצים טופוגרפיים.
5 צפייה בגלריה
מובלעת ישראלית בגבול ישראל-סוריה, צפון רמת הגולן
מובלעת ישראלית בגבול ישראל-סוריה, צפון רמת הגולן
מובלעת ישראלית בגבול ישראל-סוריה. ארכיון
(צילום: יואב זיתון)
בצה"ל ציינו שהצעירה כבר ניסתה לחצות את הגבול כפי שפורסם - גם לעזה וגם לירדן. כמו כן, אף התברר כי באוקטובר, בימי מתיחות שיא עם חיזבאללה, היא נסעה בכביש הצמוד לגבול עם לבנון ותועדה מהצד הלבנוני.
הצעירה שוחררה בעסקה בתיווך רוסי. בסוף פברואר המריא מטוס מנהלים למוסקבה ובו משלחת ישראלית בראשות ראש הסגל של ראש הממשלה אשר חיון, מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום ונציגים מהמל"ל. איתם הייתה גם רופאה שבדקה את הצעירה וקבעה שהיא מרגישה טוב.
5 צפייה בגלריה
האוהל שהוקם בנתב"ג
האוהל שהוקם בנתב"ג
האוהל שהוקם בנתב"ג כחלק מהטיפול בפרשה
כחלק מהעסקה לשחרור הישראלית: רועי צאן שחצו את הגבול הוחזרו לסוריה
(צילום: אביהו שפירא)

עם המראת המשלחת הישראלית הודה ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ולכל מי שסייע בהחזרת הישראלית - כולל צה"ל, משרד הביטחון, נשיא המדינה, משרד החוץ וגורמים רבים נוספים. עם שובה הצעירה נחקרה על ידי שב"כ עוד בשדה התעופה.
במסגרת העסקה, כוחות צה"ל החזירו לסוריה שני רועי צאן. הם נעצרו על ידי צה"ל כחלק מסדרת מארבים יזומים ממזרח לגדר הגבול עם סוריה, לאחר שחצו את קו הגבול לשטח ישראל. כמו כן, ניתנה חנינה לאסירה ניהאל אל-מקת ותמורה נוספת שאסורה בפרסום. לפי פרסומים זרים, מדובר בחיסונים לנגיף הקורונה.
עם זאת, נתניהו התייחס לדיווחים ואמר כי "אפילו חיסון אחד ישראלי לא הלך אל הדבר הזה". לדבריו, "הבאנו את הבחורה, אני שמח שעשינו את זה, אבל מעבר לזה אני לא מוסיף כי זאת הבקשה של רוסיה".
5 צפייה בגלריה
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת
ניהאל אל-מקת שקיבלה חנינה במסגרת העסקה. ארכיון
5 צפייה בגלריה
הצעירה הישראלית בבית לחם
הצעירה הישראלית בבית לחם
הצעירה הישראלית בבית לחם
מהפייסבוק של הצעירה, בת 22 ממודיעין עילית, עלה כי היא "נוודית נצחית", כהגדרתה. "אני מרגישה בבית היכן שאני נמצאת ומרגישה זרה במקום שבו נולדתי", כתבה. היא טיילה בין היתר בוואדי קלט וביריחו, והתארחה אצל פלסטינים שאותם הגדירה "לא בני דודים, אלא אחים". בפוסט מיריחו כתבה: "אני לא מכירה בקווים שלכם. לא ירוק, לא כחול, לא סגול. גם קו אדום לא יעצור אותי".