4 צפייה בגלריה
הכוחות הארמניים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הכוחות הארמניים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הכוחות הארמניים בנגורנו קרבאך. הפסקת האש "הופרה מיד"
(צילום: EPA)
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הודיע הלילה (בין שישי לשבת) על הפסקת הלחימה בין אזרבייג'ן לבין הכוחות הארמניים במובלעת נגורנו קרבאך. לדבריו, הצדדים סיכמו על הפסקת אש שתיכנס לתוקף בשעה 12:00 לצורך חילופי שבויים וגופות הרוגים ותחילתו של משא ומתן ליישוב הסכסוך, בתום שיחות שנערכו במוסקבה במשך יותר מעשר שעות. מיד לאחר שנכנסה לתוקף דיווחו שני הצדדים על הפרות של הפסקת האש, והאשימו אחד את השני באחריות להן.
סבב הלחימה בנגורנו קרבאך פרץ לפני כשבועיים, ב-27 בספטמבר. בקרבות נלחמו מצד אחד אזרבייג'ן השיעית, ומצד שני הכוחות הארמניים במובלעת, שהשליטה עליה נמצאת במחלוקת כבר עשרות שנים. שני הצדדים מאשימים זה את זה בחידוש הלחימה.
תיעוד הקרבות בסבב הלחימה האחרון
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
אזרבייג'ן התקפה על העיר גנג'ה לכאורה ירי מ ארמניה מלחמה נגורנו קרבאך
אזרבייג'ן התקפה על העיר גנג'ה לכאורה ירי מ ארמניה מלחמה נגורנו קרבאך
הרס התקיפות בעיר גנג'ה
(צילום: MCT)
הסבב האחרון הוא הקשה ביותר מאז הפסקת האש שסיימה את המלחמה ב-1994. יותר מ-300 נהרגו בסבב הנוכחי. גורמים בנגורנו קרבאך אמרו כי במהלך הסבב האחרון כמחצית מהאוכלוסייה, כ-70,000 איש, ברחו מבתיהם. הלחימה גלשה גם אל מעבר לגבולות המובלעת באזרבייג'ן, כמו לאיראן השכנה.
להודעה הלילה על הפסקת אש בין הצדדים קדם לחץ בינלאומי עצום, מחשש שהקרבות יסלימו ושייגררו אליהן מדינות שכנות. הפסקת האש מגיעה גם למרות התמיכה הנחרצת של טורקיה בבעלת בריתה אזרבייג'ן, כשבין היתר אנקרה מואשמת ששלחה לאזור הקרבות שכירי חרב מסוריה כדי לסייע במאבק מול הארמנים.
טורקיה דוחה את הטענות שהיא לוקחת חלק פעיל בלחימה ושולחת לוחמים זרים לאזור. היא ואזרבייג'ן טוענות מנגד שאזרחים ממוצא ארמני מגיעים ממדינות שונות כדי לסייע לכוחות הארמניים.
המשא ומתן שהוביל להפסקת האש הזמנית נערך כאמור במוסקבה. רוסיה מובילה את המאמצים להפסקת האש כיוון שאינה רוצה לאפשר ערעור של היציבות באזור הקווקז, שבו בין היתר עוברים צינורות גז לשווקים בעולם. לארמניה הנוצרית יש ברית צבאית עם רוסיה, אך למוסקבה יש קשרים טובים גם עם אזרבייג'ן המוסלמית.
חבל נגורנו קרבאך, שרוב תושביו הם ארמנים אתניים, הכריז על עצמאות מאזרבייג'ן בזמן קריסת ברית המועצות בראשית שנות התשעים. המלחמה בין הארמנים לאזרים על השליטה בנגורנו קרבאך פרצה ב-1991 והסתיימה ב-1994. במלחמה נהרגו כ-30,000 בני אדם. מאז הסכם הפסקת האש השיחות שהתקיימו לפתרון הסכסוך – בתיווך רוסיה, ארה"ב וצרפת – לא הובילו להתקדמות משמעותית.
לפי החוק הבינלאומי נגורנו קרבאך שייכת לאזרבייג'ן, אך היא נשלטת על ידי הארמניים האתניים ונתמכת על ידי ממשלת ארמניה. אף מדינה לא מכירה בנגורנו קרבאך כרפובליקה עצמאית. גם לא ארמניה.
פורסם לראשונה: 03:26, 10.10.20