(אורי דוידוביץ)

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) בירכה היום (ה') בריאיון לאולפן ynet על אישור תקציב המיליונים להעלאת יהודי הפלשמורה. "אתמול, בישיבת ממשלה שדנה בתקציבים ההמשכיים כדי לסגור את שנת 2020, הוחלט בצעד משמח להעלות עד סוף השנה כ-2,000 מהממתינים במחנות באדיס אבבה", אמרה תמנו-שטה.
"מדובר על אנשים שממתינים שנים ארוכות, פרודים מההורים או מהאחים שלהם. זו בשורה ענקית לקראת החגים למשפחות שיושבות כאן בארץ ומחכות", היא הוסיפה. "צריך להבין שבתקופה האחרונה, בשל משבר הקורונה, נוצר באתיופיה רעב חריף וקיים סיכון לאוכלוסיה ובעיקר לילדים. זו זכות גדולה להיות חלק מההחלטה הזו. הובלתי אותה כמתווה שאמור לפתור את הסאגה כאובת השנים הזו".
- היו כבר החלטות ממשלה. נתניהו כבר התחייב לפני הבחירות. למה שהפעם נאמין שזה יעבוד? "הפעם הלכתי בתהליך הפוך. הבאנו את הכסף - ועכשיו מבצעים. בפעמים הקודמות עברו החלטות ללא תקצוב. משרד האוצר שימצא מקורות תקציביים בעתיד, אבל זה לא היה ישים. הפעם מדובר בתקציב להעלאת כל 2,000 בני הפלשמורה ויש לי התחייבות של הממשלה שבתקציב של 2021 יושלם המתווה והסוגייה תבוא על סיומה".
- אז זה נגמר? אפשר לומר שהעניין יורד מסדר היום? "לא, מה פתאום. אני יכולה לומר שזו החלטה והתחלה טובה ומשמעותית. עם זאת, תהיה עוד החלטת ממשלה בתקציב 2021. בסוף, הכי חשוב זה הביצוע. אני מתכוונת לעמוד ביעדים".
-2,000 בני הפלשמורה הללו הם האחרונים? "אנחנו מדברים על בין 8,000 ל-10,000 ממתינים. המתווה שלי הוא לשלוש שנים שבהן הם יובאו בשלוש פעימות. לאחר מכן המחנות ייסגרו. זה משהו שצריך להתנהל בקצב מהיר וחכם ובהפעלת קשרים עם ממשלת אתיופיה. זו החלטה קרדינלית, כי היא למעשה מאמצת מתווה סדור עם תקציב ולא כמו שקרה בעבר".