חוסר העקביות והמסרים הסותרים לגבי מועד החזרה לגני הילדים ולבתי הספר יוצרים חוסר ודאות בקרב מנהלים ומורים. לצד התקווה שלאור הניסיון שנצבר בשנה של התמודדות עם הקורונה הפעם לא יקבלו הנחיות סופיות מי צפוי לחזור ללימודים ובאיזה אופן ברגע האחרון ממש, הם מבינים שכנראה גם ביציאה מהסגר השלישי הממושך זה בדיוק מה שיקרה. היום (רביעי) הממשלה צפויה להתכנס כדי להחליט אם להתחיל להקל בהגבלות הסגר הנוכחי.
“אנחנו שוב באי ודאות, בדיוק כמו בסגרים הקודמים”, אומרת סמדר מורס, מנהלת בית הספר היסודי נופים בתל־אביב. “אנחנו לא מקבלים מידע ושומעים עדכונים שונים וסותרים יחד עם כולם. הצוותים שואלים אותנו מה קורה ואנחנו לא יודעים ולא יכולים להיערך עם תוכנית חזרה בית ספרית”.
5 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות. נובמבר
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
(צילום: רויטרס)
סגן שר הבריאות: טעות לצאת מהסגר עכשיו
(צילום: ליהי קרופניק, אבי חי)

לדברי מורס, ההתנהלות הזו מתסכלת. “זה מרגיש כאילו אנחנו טכנוקרטים שמעבירים אליהם הנחיות ברגע האחרון ולא מנהלים ואנשי חינוך. המצב הזה גורם לכך שאנחנו לא יכולים להיערך בצורה מתוכננת, בראייה עמוקה ובמקצועיות לטווח רחוק. במיוחד עכשיו, כשהילדים צפויים לחזור אחרי סגר שלישי ועלינו לתת מענה מהודק לצרכים שלהם. כשאנחנו לא חלק מהשיח ולא משתפים אותנו זה פוגע במענה המקצועי ובמעמד המקצועי של המנהלים והמורים”.
אחד הצעדים המשמעותיים ביותר עבור מורים, גננות והורים רבים הוא הדרישה שהפעם, בניגוד לחזרה מהסגר השני, יוחלט על לימודים בקפסולות בכיתות הנמוכות ובגנים, ולא לשוב למתכונת של קבוצות מלאות בקבוצות הגילאים האלה. בהסתדרות המורים מזהירים, כי חזרה ללא קפסולות תסכן את הגננות והילדים ותוביל לסגר רביעי.
5 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד
(צילום: הדר יואביאן)
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד: "הסתדרות המורים דרשה לכל אורך המשבר לימודים בקבוצות קטנות, ואם היו מקשיבים לנו היינו ממשיכים ללמד במערכת חינוך פתוחה גם בסגרים", אמרה אמש. "אנחנו מקווים שהפעם הקבינט יתעשת ויחזרו ללימודים בכל הגילאים בקבוצות קטנות. המדינה צריכה להפסיק לשלוף פתרונות פלסטר ולעבוד לפי תוכנית ארוכת טווח להקטנת מספר התלמידים בכיתה".
גם יו"ר מחלקת הגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון, מתריעה מפני חזרה בכיתות מלאות: "שתי גננות שלנו נפטרו לאחר שנדבקו בקורונה בגנים, מאות נדבקו בגנים שנסגרו, אלפי ילדים נשלחו לבידוד. פתיחת גני הילדים ללא קפסולות תוביל לסגר רביעי. בדיוק כמו שהתרענו ביציאה מהסגר השני שאם יפתחו בכיתות מלאות שיערכו לסגר השלישי. גני הילדים הם מדגרה למחלות, מדובר בילדים קטנים הזקוקים לסיוע ולתמיכה, הם לא יודעים לקנח לבד את האף ונוגעים זה בזה והם צריכים עזרה בגמילה. יש הורים שחותמים על הצהרת בריאות ושולחים את הילדים חולים, והם משתעלים המון".
"כולנו שמענו על המוטציה הבריטית. יש ילדים מאושפזים, ילדים נדבקים ומדביקים. אנחנו מבקשות מקבינט הקורונה לקבל החלטה מושכלת ולא להפקיר את הגננות והילדים. הגננות רוצות לחזור לגנים ולפגוש את הילדים, אבל בביטחון".
5 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
חזרה ללימודים אחרי הסגר השני. נובמבר
(צילום: רויטרס)
פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, אמר כי בין שאר התנאים לפתיחת מערכת החינוך יש להקפיד על כיתות קטנות וחלוקה לקפסולות. "הקפסולות מהוות הפרדה קבועה בין קבוצות תלמידים הפרדה זו מאפשרת מצב שבו אם יש ילד אחד חיובי, רק אלו שבקפסולה הקבועה שלו יישלחו לבידוד ולא כל הכיתה".
לצד החשש מהדבקה ומהתפשטות המחלה, כולם מבינים עד כמה חשוב לילדים לשוב למסגרות הלימוד ועד כמה הישיבה בבית גוררת בעקבותיה נזקים לטווח ארוך. ד"ר אביבה דן, ראש התוכנית לגיל הרך בקמפוס אוהלו של המכללה האקדמית תל־חי, אומרת כי יש חשיבות רבה להחזיר את הילדים לפעילות שגרתית כמה שיותר מהר, אולם גם היא מוסיפה שרצוי מאוד לעשות זאת בקפסולות. "זה מאפשר עבודה אישית ואינדיבידואלית יותר, מאפשר לגננת להעמיק את הקשר עם הילדים בתקופה הזו שהיא מאוד מורכבת ומאתגרת", היא מסבירה. "במסגרת הקפסולות הגננות יכולות לסייע לילדים להבין את המציאות החדשה וההתנהלות החברתית, בצורה הרבה יותר טובה. ככל שצוות הגן מטפל בכמות מצומצמת יותר של ילדים, איכות הטיפול בהם הרבה יותר גבוהה. דבר זה חשוב בימים כתיקונם, על אחת כמה וכמה בימים של משבר".
"במצב רווי חוסר ודאות עם פחדים על זנים חדשים ועוד כאלה העלולים לתקוף ילדים, יש חשיבות רבה לפעול במשנה זהירות. לכן, דווקא עכשיו, על מנת לזכות באמון הציבור ולהראות שיש הגיון בהחלטות, יש חשיבות עליונה בשמירה על הקפסולות כאשר מחזירים את הילדים לבתי הספר", אומרת ד"ר אדר בן־אליהו מהפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה וחברה במרכז הידע והמחקר הלאומי בתחום ההיערכות למצבי חירום. "חשוב לייצר תחושת מוגנות לילדים ולהורים, כך שגם אם יהיה חולה מאומת בקפסולה, לא כל הכיתה תידרש לבידוד".
לדברי ד"ר בן־אליהו, למידה בקפסולות מאפשר למחנכת ולמורה זמן להתייחס, לראות ולשמוע כל ילד, דבר שמאוד קשה לעשות בכיתות הרגילות של יותר מ־24 ילדים. "כל עוד תלמידי כיתות ה' עד י' לא יכולים לחזור לבית ספר, אפילו באופן חלקי, זה אומר שאנחנו במצב חירום. אני מאמינה שהציבור יבקש לדעת מה ההיגיון האפידמיולוגי לביטול הקפסולות".
5 צפייה בגלריה
קרן מלול וביתה יהל
קרן מלול וביתה יהל
קרן מלול וביתה יהל
משפחת מלול מהמושבה יסוד המעלה נכנסה פעמיים לבידוד על רקע חשיפה לחולים מאומתים במסגרות החינוכיות ולכן חוששת כעת מפני חזרה לכיתות מלאות ללא קפסולות. "חשוב שהתלמידים יחזרו ללמידה בקפסולות ולא בכיתה מלאה", אומרת קרן מלול, אמא של יהל, תלמידת כיתה ב', ואיתי, תלמיד כיתה ח'. "מדובר בילדים קטנים שכל הזמן נמצאים במגע. הם רצים, משתוללים, מתחבקים. הם מתקשים יותר לשמור על ריחוק חברתי ועל היגיינה. נכון לחלק את הכיתה לקפסולות וכך למזער את סכנת ההדבקה. חשוב שמערכת החינוך תחזור בצורה מחושבת, תתנהל בזהירות ותדייק את הלמידה בקפסולות וכך נבטיח למידה לטווח ארוך".