מפכ"ל המשטרה: "לא ניתן למנוע כל דבר"
(צילום: נדב אבס, חגי דקל)

אלות בטבריה, הצתת רכבים באום אל פחם וירי זיקוקים בבנימין. גם אמש (שבת) נמשכות הפרות הסדר וההתפרעויות האלימות ביישובים ערביים ובערים מעורבות בארץ, על רקע מבצע "שומר החומות" בעזה. המהומות החלו עם צאת השבת, ובמשטרה הודיעו על עוצר בלוד, אותה הם מסמנים כנקודת הרתיחה המרכזית, החל מהשעה 19:00.
לשם כך, ולבקשת משטרת ישראל, שר הביטחון בני גנץ האריך את תוקף ההכרזה על "אירוע חירום אזרחי" בלוד ב-48 שעות נוספות. הוא סייר בעיר ומסר למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הכרזה המאריכה את תוקף אירוע החירום האזרחי בעיר. גנץ פעל מתוקף הסמכויות שמקנה לו ההכרזה על מצב חירום בעורף. המפכ"ל מסר הצהרה לתקשורת בלוד והבהיר: "אנחנו פרוסים בארץ בעוצמה חסרת תקדים. נבוא בחשבון עם פורעי החוק".
5 צפייה בגלריה
"הגבנו למה שיכולנו, ישנה רגיעה". המפכ"ל שבתאי
"הגבנו למה שיכולנו, ישנה רגיעה". המפכ"ל שבתאי
"הגבנו למה שיכולנו, ישנה רגיעה". המפכ"ל שבתאי
(צילום: AFP, אלכס קולומויסקי)
מוקדם יותר הציעו הרמטכ"ל אביב כוכבי וגנץ למפכ"ל סיוע לוגיסטי בניהול האירועים ברחבי הארץ, באמצעות מסוקים לניוד השוטרים ממקום למקום. במקביל, בלשי היחידה המרכזית של מחוז מרכז בשיתוף שב"כ עצרו כ-30 בני אדם, בהם 12 עבריינים מוכרים בלוד. בחיפוש נתפס בידיהם רובה מסוג קרלו. המשטרה גם עצרה ביפו צעיר בן 21 בחשד להצתת פחים ופגיעה ברכוש ציבורי. הוא אותר אותו תוך שימוש ברחפן, ונעצר בדירה שאליה נמלט.
שבתאי התייחס לטענות ולפיהם האשים את יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר ב"הצתת אינתיפאדה" ואמר כי אינו מתכוון להתייחס לאף גורם ספציפי. לדבריו, "יש גורמים מכל קצוות הקשת הפוליטית שתרמו את חלקם לסיטואציה בה אנו נמצאים כרגע".
השר אוחנה מתייחס למהומות בערים המעורבות
(צילום: נדב אבס, חגי דקל)

5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ביקור שכונת שייח ג'ראח
איתמר בן גביר ביקור שכונת שייח ג'ראח
"יש גורמים מכל קצוות הקשת הפוליטית ש'תרמו' לסיטואציה". בן גביר בשייח ג'ראח
(צילום: AFP)
הוא ציין כי ישנה רגיעה ביומיים האחרונים בכל רחבי הארץ ואמר: "הגבנו למה שיכולנו. לא ניתן למנוע כל דבר. היום אנו ערוכים ופרושים בצורה יותר חזקה וגדולה עם ריכוז מאמץ וריכוז כוחות כך שיש מענה לכל אותם אירועים, רואים התוצאות בשטח. האירועים נרגעים, לדעתי הלכי הרוח יירגעו. כל פורעי החוק מהימים הקודמים, בלינצ'ים, בהשחתת הציוד, נבוא איתם חשבון. עד עכשיו יש הצלחות מצוינות בנושא הבאתם לדין של חלק גדול מכל אותם מבצעים של אותם אירועים".
ח"כ אבו שחאדה במשדר המיוחד של ynet
(צילום: חגי דקל)

לדבריו, משטרת ישראל ביצעה קרוב לאלף מעצרים בימים האחרונים. יותר מ-420 מהעצורים נשארו בהמשך הליכים לכיוון תום הליכים ומיצוי משפטי. הוא קרא ל"מנהיגים באשר הם" להרגיע את הרוחות, לקרוא לקירוב לבבות ולהחזיר את הסדר על כנו.
בתוך כך, בית משפט השלום בחיפה האריך את מעצרו של השייח כמאל חטיב עד יום חמישי. מעצרו הוביל למהומות בכפר כנא. מחוץ לבית המשפט אתמול הפגינו כ-300 בני אדם, חלקם מתומכיו ואחרים בשל הארכות המעצר של עשרות מבין עצורי המהומות. באסל פרח, בנו של מנכ"ל מוסאוא, ג'עפר, שוחרר הערב ללא הגבלות. נעצר על ידי השב"כ ביום חמישי.
עורך דינו של כמאל חטיב
(צילום: עידו ארז )

5 צפייה בגלריה
  עימות בשייח ג'ראח
  עימות בשייח ג'ראח
עימות בשייח ג'ראח
(צילום: EPA)
יו"ר בל"ד אבו שחאדה בריאיון באולפן ynet
(צילום: חגי דקל)

בשל הפרות הסדר נחסמו צירי תנועה ברחבי הארץ. כביש 444 נחסם לתנועה מצור יצחק לצפון, כביש 5614 נחסם לתנועה בכניסה לקלנסווה. המשטרה ממליצה לנהגים לנסוע בדרכים חלופיות. אזור פורדיס סגור גם הערב לכל הכיוונים בגלל הפרות סדר. כביש 4 נחסם לתנועה מצומת פורדיס לצומת דור בשני הכיוונים. כביש 67 נחסם לתנועה מצומת זכרון (כביש 2) דרך פורדיס לצומת שפיה.
בקבר רחל שבאזור בית לחם התפרעו כ-200 בני אדם שהשליכו בקבוקי תבערה, אבנים, זיקוקים ושני מטעני צינור. לוחמי מג"ב השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. במחנה הפליטים שועפט השליכו כ-50 רעולי פנים בקבוקי תבערה ואבנים - וגם שם פיזרו לוחמי מג"ב את המתפרעים באמצעים לפיזור הפגנות. במג"ב אמרו כי צפויים להתבצע מעצרים בהמשך.
תיעוד מהרחפן: כך נתפס צעיר שהצית פחים ביפו
(צילום: דוברות המשטרה)

מוקדם יותר התייחס השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה למקרה שבו נפגע ילד בן 11 מבקבוק תבערה ביפו ואמר כי "יש כיוונים שונים לחקירה הזו, עוד אין מסקנה סופית ומוקדם מדי לקבוע. אני מבין שההערכה היא שכרגע היעד לא היה בית של ערבים. כנראה שיש בתים של יהודים שסבלו גם הם מהאירוע הזה, ואני מניח שזה היה היעד. זה עדיין נחקר וכדאי לחכות למסקנות הסופיות, מניח שתגענה בזמן הקרוב". אוחנה הוסיף כי "הטרור של בקבוקי התבערה מסוכן מאוד, אתמול בלוד אדם ניסה להבעיר בקבוק תבערה ונורה ברובה רוגר. אני מגנה כל סוג של הסתה וכל סוג של אלימות גם כלפי עיתונאים וגם כלפי אחרים וכמובן נפעל כדי לשמור עליכם".
אמש המשטרה ושב"כ עצרו תושב אום אל פחם בחשד להצתת נקודת המשטרה בעיר, וכן הצתת רכב. עוד נמסר כי "משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי ממשיכים לפעול נגד מפרי הסדר בהתפרעויות שהיו בלילות האחרונים בוואדי ערה". החשוד נעצר כאמור ובתום חקירתו ובהתאם לחומר הראיות בתיק יוחלט האם לקיים היום בבית המשפט דיון בבקשה להאריך את מעצרו.
5 צפייה בגלריה
בית הוצת ביפו ילד נפגע באורח קל
בית הוצת ביפו ילד נפגע באורח קל
הילד שנפגע מבקבוק תבערה ביפו
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
קלנסווה
קלנסווה
התפרעויות בקלנסווה
בטבריה, לוחמי המילואים במשמר הגבול של משטרת ישראל זיהו מספר חשודים אשר משתוללים עם אלות בטבריה. ארבעת החשודים, צעירים בשנות ה-20 לחייהם מריינה, נעצרו בעוד לוחמי המילואים היו במהלך נסיעה באוטובוס בדרכם לפעילות בכפר כנא. החשודים נכנסו לרכב והמשיכו לתחנת דלק סמוכה, האוטובוס ובו לוחמי מג"ב נסע אחריבם ועצר את הרכב.
בכבאות עדכנו כי צוותי כיבוי פועלים בשריפות בשטחים פתוחים סמוך ליישובים בבנימין, בשומרון וביהודה. לוחמי האש שפועלים בבנימין דיווחו כי נורו לעברם זיקוקים בכינון ישיר. כמו כן זיהו במהלך השריפה רעולי פנים המשליכים בקבוקי תבערה.
כיבוי השריפה בחנות בבעלות אזרח יהודי שהוצתה בשוק ברמלה

נמסר כי "מאז שעות הבוקר אתמול פועלים צוותים של מחוז יו"ש בשריפות כתוצאה מפח"ע בגזרת המחוז. השריפות פרצו מזריקת בקבוקי תבערה, הבערת צמיגים והצתות מכוונות".
בירושלים לוחמי האש מגנים על בתי התושבים בבירה ורכושם, ופועלים לכיבוי הצתות שריפות ענק סביב בתי אזרחים שכמעט ונלכדו בלהבות. בנוסף, נערכים הצוותים בכוחות משולבים עם המשטרה בשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים, שבה צפויים הפרות סדר גם הלילה, בדומה לשבועיים האחרונים. בשוק ברמלה הוצתה חנות בבעלות אזרח יהודי. כוחות כיבוי הוזעקו למקום והחלו בפעולות לכיבוי השריפה.
ח"כ קריב: "הכתובת רשומה על הקיר כבר חודש"
(צילום: חגי דקל)

ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה) האשים את הממשלה במצב, שלדבריו "הייתה אדישה להידרדרות". הוא ציין: "יש פה חודש שהכתובת רשומה על הקיר ובמקום להבין שיש פה צעדים שצריך לנקוט, להבין שחודש הרמדאן הוא חודש שצריך דווקא לגלות בו מתינות והכלה ולא התעמתות ישירה. הפסקנו לדבר על המדרגות בשייח ג'ראח ועל המצעד של להב"ה אל עימות ישיר, אבל הכתובת הייתה רשומה על הקיר, ויש לנו ממשלה שבמקרה הטוב מתנהגת בחוסר אחריות ובמקרה הרע עוצמת את עיניה במכוון".
פורסם לראשונה: 22:14, 15.05.21