3 צפייה בגלריה
עמית בן יגאל
עמית בן יגאל
בית המחבל לא ייהרס. עמית בן יגאל
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, קבעה היום (חמישי) כי לא יתקיים דיון נוסף בבג"ץ בעניין פסק הדין שביטל את צו הריסת בית המחבל נזמי מחמוד יונס אבו בכר, שביצע בחודש מאי האחרון את הפיגוע שבו נהרג לוחם צה"ל, סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל.
הנשיאה קבעה כי ההלכה בנוגע להריסת בתי מחבלים לא השתנתה, וכי "אף שבהחלט ייתכן כי ניתן וראוי היה להגיע לתוצאה שונה בנוגע להריסת בית המגורים של המחבל, טעות ביישום של הלכה קיימת אינה מקימה עילה לדיון נוסף. זאת, משום שדיון נוסף אינו ערעור נוסף ותנאי לקיומו על פי חוק בתי המשפט הוא כי נפסקה הלכה חדשה".
בסיכום החלטתה הוסיפה: "הלב דואב על אובדן חייו של סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל ועל השבר הגדול שנבקע בחיי בני משפחתו ויקיריו שלעולם לא יתוקן. ליבי עימם. עם זאת, מן הטעמים המשפטיים שפורטו בהחלטה, נפסק כי אין זה המקרה לקיים דיון נוסף".
3 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
נימוק טכני לדחיית הבקשה. נשיאת העליון אסתר חיות
(צילום: אורן בן חקון)
אביו של עמית בן יגאל לשופטים: "הבית שלי נהרס ונחרב"
(צילום: גבריאל בוזגלו )

לפני כחודש וחצי הגישה פרקליטות המדינה בקשה לקיים דיון נוסף בהחלטת בג"ץ לבטל את צו ההריסה שהוצא לבית המחבל. הבקשה הוגשה לבקשתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ, ועל דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.
הפרקליטות טענה כי פסק הדין סוטה מההלכה הפסוקה המושרשת של בית המשפט העליון, אשר קבעה כי מודעות או מעורבות של בני המשפחה בפיגוע אינן תנאי להפעלת סמכות הריסת מבנה. כמו כן נטען שגם במקרים אחרים שנידונו בשנים האחרונות בנסיבות דומות לא התערב בית המשפט בהוצאות צווי הריסה לבתי מחבלים, שבהם מתגוררים בני משפחותיהם שלא היו מעורבים בפיגוע.
3 צפייה בגלריה
המחבל נמזי אבו בכר
המחבל נמזי אבו בכר
המחבל נמזי אבו בכר
(צילום: דובר צה"ל )
בפסיקתו מלפני חודשיים ביטל בג"ץ את צו ההריסה לבית המחבל בכפר יעבד שליד ג'נין, שממנו זרק את הבלוק שהרג את בן יגאל בחודש מאי. השופטים מני מזוז וג'ורג' קרא התחשבו בכך שבבניין גרים רעייתו של אבו בכר ושמונת ילדיו, והורו לאטום רק את אחד החדרים, זה שבו התגורר. השופטת יעל וילנר כתבה בדעת מיעוט כי יש להרוס את הבית כדי להרתיע מפגעים נוספים.
את העתירה הגיש המוקד להגנת הפרט, בשם אחד עשר בני משפחתו של המחבל. העותרים דרשו לבטל את צו ההריסה של הקומה השלישית בבניין המשפחה המורחבת.
השופט מזוז טען כי הריסת בתים מעלה שורה של שאלות משפטיות מורכבות וקשות, וכי הריסת הבית תפגע במשפחתו של המחבל, החפה מפשע. לדבריו "המפגע עומד לדין, ואם יורשע הוא צפוי למאסר ממושך. הסנקציה מושא העתירה פוגעת בעיקר בבני המשפחה, אשתו ושמונת ילדיו, ששבעה מהם קטינים, ומכאן הקושי".
השופטת וילנר סברה מנגד: "גלי הטרור הפוקדים את מדינת ישראל בשנים האחרונות מחייבים הרתעה יעילה מפני ביצועם של פיגועים נוספים בעתיד. על רקע זה, הפעלת הסמכות לשם הרתעה היא משום הכרח בל יגונה, וזאת חרף הקושי הטמון כמובן בפגיעה ברכושם של בני משפחה אשר לא היו מעורבים במעשיו הנפשעים של בן משפחתם, המפגע".
בני משפחתו של החלל התקשו לקבל את פסיקת בג"ץ. "שופטי בג"ץ טעו, זו החלטה לא נכונה ולא צודקת", אמר ברוך בן יגאל, אביו של עמית. "אני לא מחפש נקמה כי אני לא צריך נקמה, אלא הרתעה. ואין בהחלטה הזו הרתעה".