יו"ר התאחדות בעלי האירועים בריאיון ל-ynet
(צילום: שחר גולשטיין)
שמעון דנינו, בעלים של שלושה אולמות אירועים בפתח תקווה, תקף הבוקר (יום א') בראיון לאולפן ynet את ההנחיות החדשות, שמגבילות ממחר את מספר המשתתפים באירועים. "המדינה פישלה, מתחילת הדרך היא לא תמכה בנו. אמרו שיביאו לנו תקציבים ולא נתנו כלום. השאירו אותנו עירומים", אמר.
5 צפייה בגלריה
חתונה בישראל
חתונה בישראל
ארכיון
(צילום: shutterstock)
"אנשים מחויבים לשכירויות של מאות אלפי שקלים בחודש, משכורות לעובדים, תשלומי ארנונה מטורפים. חלק מהם אמנם יצאו לחל"ת, אבל גם העובדים האלה מסכנים, קיבלו פת לחם או לא קיבלו שום דבר".
אחר הצהריים, שעות לאחר דבריו של דנינו, אישרה ועדת הקורונה באופן סופי את ההגבלות על אולמות האירועים, הברים והמועדונים. על-פי ההגבלות החדשות, 50 בני אדם יוכלו להשתתף באירועים בבתי העסק הללו. במקביל, ישיבת הממשלה השבועית הסתיימה ללא החלטה בנוגע למגבלות על מסעדות.
בראיון, התייחס דנינו גם לנושא האכיפה, שעליו דובר רבות, וטען כי צריך היה להציב שוטר או מאבטח מטעם המדינה שיאכוף את הנהלים. "לא צריך לתת דו"חות לכולם, מספיק שיהיה שוטר במקום ואנשים כבר ינהגו לפי ההנחיות", אמר. "אנחנו רואים את זה ברחוב – מספיק שמשטרה עוברת וכולם עוטים מסכות בחזרה. במקרה שלנו, עשו לנו שיימינג".
- למה אתה או הצוות לא יכולים לפקח על האולם שלך?
"אנחנו עשינו את זה, ואנשים באמת נשמעים, אבל כמו שברחוב אי אפשר לשלוט בכל האנשים אז גם באולם, בקניון או במסעדה אי אפשר. צריך לתת לנו לעבוד וללמוד איך לחיות עם הנגיף הזה. זה הולך ללוות אותנו, אין מה לעשות, ואי אפשר לרסק פה את הכלכלה. מדינות בעולם כבר חזרו לשגרה, ארצות כמו ספרד שיש בה מאות אלפי חולים ועשרות אלפי מתים כבר פתחו את השמיים, אז על אחת כמה וכמה אצלנו, שיש לנו כ-30 אלף נדבקים מאומתים, חלקם אפילו לא חולים. אין צורך לרסק את הכלכלה, אנשים עוד רגע מאבדים שפיות".
דנינו ציין כי להערכתו 50-60 אולמות אירועים כבר נסגרו בעקבות המשבר, והוא צופה שכ-200 אולמות יפשטו רגל - "והיד עוד נטויה".
"מדינת ישראל זרקה אותנו לכלבים", הוא המשיך, "אם לא מתכוונים לפצות אותנו, לדאוג לנו בנושאי שכירויות, ארנונה, עובדים והוצאות חודשיות קבועות – אז אנחנו נצא למלחמה שהמדינה עדיין לא ראתה. אנחנו נמשוך איתנו את כל הספקים, את התקליטנים, הצלמים, מעצבי השמלות. צחקו לנו בפנים פעם אחת, בפעם השנייה זה לא יילך".
5 צפייה בגלריה
 בן ואמית. "קיבלנו בבום את ההגבלה"
 בן ואמית. "קיבלנו בבום את ההגבלה"
בן ואמית. "קיבלנו בבום את ההגבלה"
(צילום: שחר גולדשטיין)
אל הריאיון הצטרף הזוג בן קריגן ואמית כהן, שייאלצו ככל הנראה לדחות את אירוע החתונה שלהם בפעם השנייה, ולקראת המועד החדש הם עדיין לא יודעים בוודאות כמה אורחים מותר להם להזמין.
"לפני כמה ימים ראש הממשלה נאם ואמר שעד ה-9 בחודש תישאר ההנחיה שלפיה אפשר להזמין 250 אורחים", סיפר בן, "מועד האירוע שלנו היה אמור להיות ב-16 ביולי ואנחנו הקדמנו אותו ל-7 ביולי. רצינו להזמין כ-630 אורחים, צמצמנו ל-250 אחרי שהובטח שזה יהיה המספר עד התאריך הזה, ואז קיבלנו בבום את ההגבלה של עד 50 מוזמנים. הזזנו תאריכים, ספקים, הצלחנו לסדר הכול. אנחנו גרים בערבה, וכל שינוי מחייב אותנו בנסיעה של שעתיים וחצי לפחות".
אמית הוסיפה: "זו אי וודאות מוחלטת, אני מאוד מאוכזבת ואני לא מעכלת. רגע של אושר מתחלף בעצב, זו התמודדות לא קלה עבורנו. גם לא עבור המשפחה".

"זו מכבסת מילים, הענף נסגר"

עו"ד מני הרמן, בעל אולם וחבר בהתאחדות האולמות וגני האירועים אמר ל-ynet: ״יש פה מכבסת מילים והטעייה חמורה של הציבור. תגידו סגירה. המונח 50 איש הוא לא מונח נכון. אפשר להגיד ביושר שסוגרים את ענף האירועים בישראל. סגרו את זה בפתאומיות. יש זוגות שחילקו הזמנות לאירועים שיתקיימו מחר, מחרתיים והם עומדים בפני שוקת שבורה. אלו החלטות שמתקבלות על מצב יומי. יש פה ענף שלם שעומד בפני קריסה כלכלית. גרמו לנו להשקיע כמעט מיליון שקלים בכל ההרפתקאה הזו ואז אחרי שבועיים אומרים לנו לסגור. אם היו אומרים לנו מראש שתהיינה הגבלות ל-250 איש, לא היינו חוזרים, אז קל וחומר ל-50 איש״.
5 צפייה בגלריה
עו"ד מני הרמן
עו"ד מני הרמן
עו"ד מני הרמן. "גרמו לנו להשקיע כסף ואז סגרו"
5 צפייה בגלריה
ליאור כהן
ליאור כהן
ליאור כהן. בעל אולם האירועים לוקא. "אם חלק עברו על החוק אנחנו צריכים לשלם?"
(צילום: ירין טרנוס)
מהתאחדות אולמות האירועים נמסר כי "החלטתה של ועדת הקורונה לצמצם אירועים ל-50 מוזמנים היא סגירתו הרשמית של ענף האירועים. המדינה החליטה לסגור, ובאחריות המדינה לפצות את הענף באופן שימנע את קריסתו וידאג ל-150 אלף העובדים שרבים מדי מהם כבר נמצאים עמוק עמוק מתחת לקו העוני.
"הבוקר נפגשנו עם שר האוצר ישראל כץ, שהבין את גודל המצוקה והבטיח לסייע באופן מיידי. אנו מחכים ליום רביעי על מנת שיציגו בפנינו תוכנית ארוכת טווח שתכלול פיצוי קבוע בהתאם לנזקים אשר ספגו האולמות בפועל, זאת עד אשר יוכל הענף לחזור לשגרה".

"גל שני קשה ומסוכן מהראשון"

בדיון בוועדת הקורונה, אמר סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש מהליכוד כי "אנחנו במלחמת התשה ארוכה. אחוז החולים המאומתים מכלל הבדיקות רשם עלייה חדה מחצי אחוז באמצע מאי לחמישה אחוז היום. הכפלנו את מספר החולים בעשרה ימים, יש כמות גדולה יותר של חולים קשים חדשים. אנחנו בתחלואה מתפשטת בכל רחבי הארץ. אנחנו עומדים לעלות למאות חולים חדשים. אנחנו חייבים לפעול משמעותית להגביל אירועים חברתיים המוניים. צריך להתפלל בחוץ ובקבוצות קטנות".
סגן השר קיש בוועדת הקורונה
(צילום: ערוץ הכנסת )

קיש הזהיר כי "אם היום לא נעשה זאת, המחיר שנשלם עוד שבועיים יכול להיות סופר דרמטי ואני חושב שזו הנקודה שצריכה להיות ברורה. כל ההגבלות שאנחנו עושים מטרתן למנוע סגר. אני כואב את כאבם של כולם, אבל אם אנחנו לא נעשה את המהלכים המשמעותיים האלה היום אנחנו נשלם מחיר בריאותי ומחיר כלכלי ארוך ויקר הרבה יותר".
ניר שפר, נציג התאחדות האולמות, התייחס לסוגיית הגבלת הריקודים בחתונות. לדבריו, "לא ניתן לבצע חתונות בלי ריקודים ואנחנו מוצאים את עצמנו במצב מאוד בעייתי מאחר שזו תקופה שלהערכתנו תימשך זמן רב".
5 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
"הביאו את זה על עצמם". ח"כ אזולאי
(צילום: שלו שלום)
שפר הוסיף: "מצבנו כל כך קשה, יש בעלי אולמות שקיבלו צו פינוי. צריך להוציא דרישה מהממשלה שתהיה פה התייחסות ספציפית לענף ונקבל רשת ביטחון שתחזק אותנו לחודשים הבאים לקיום בסיסי. לעשות חתונה בלי ריקודים זה כמו פלאפל בלי כדורים. לפתוח אולם אירועים ל-50 איש זה כמו סגירה של הענף. זה בערך כמו לפתוח מסעדה לבן אדם אחד".
ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) אמר בהתייחסו לנושא: "היינו יכולים להיות במקום אחר אם בעלי האולמות היו מקפידים על ההנחיות באירועים. בוא נגיד את האמת. בעלי אולמות הביאו את זה עליהם. אם היו שומרים על הכללים, לא היינו מגיעים לשם".
ליאור כהן, בעל אולם האירועים לוקא וחבר הנהלה בהתאחדות האולמות וגני האירועים התייחס לאמירה של ח"כ אזולאי: ״האמירה מכעיסה מאוד. אם יש גני אירועים שלא הקפידו כל ההנחיות אז צריך לעשות אכיפה בדיוק כפי שעושים אכיפה בים ובמסעדות, בקניונים ובסופרים. צריך לאכוף את מי שלא מקפיד על ההנחיות, לא צריך להעניש את כולם. תמיד יש בעלי עסקים שלא הולכים בתלם, אז זה אומר שכולם צריכים להעניש בשל כך?".